Slagmoer sleutel + Compressor

jjeronimus
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

· 
Posted: 27.12.2014 - 20:54  ·  #16
Als je van plan bent om hem meer te gebruiken dan alleen 2x per jaar de wieltjes te wisselen zou ik investeren in goed luchtgereedschap inclusief serieuze compressor. Ik heb daar helaas (nog) geen plaats voor.

Afgelopen jaar heb ik me getrakteerd op een Bosch GDS 14,4 V-Li slagmoersleutel. Slechts 14,4 Volt, maar power zat! Ook heel handig voor dikke zelf-tappers (12x200mm) in hout, bv een schommel.

Ik moet wel bekennen dat de keuze op dit type viel omdat ik al meer gereedschap in die range had, o.a. een accuboormachine, waardoor ik een pakket zonder accu's en lader kon kopen.

Prijzig, maar voor de eeuwigheid!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 20:57  ·  #17
Ik heb hier een compressor met 50 liter tank, en een goedkope slagmoersleutel, werkt redelijk. Maar, mijn vader heeft een oudere "echte" slagmoersleutel van RedRooster en die doet het wel goed. Maar dan moet ik wel 10 bar en een goede dikke slang hebben, niet zo'n dunne verende plastic slang.
Dus uiteindelijk gebruik ik gewoon een kruissleutel voor het lossen, en vastzetten met de moment sleutel.
En ik heb al sinds jaar en dag een likje vet aan de bouten, en nog nooit is er één los gekomen.
jjeronimus
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 20:59  ·  #18
Quote door Waltersan

En ik heb al sinds jaar en dag een likje vet aan de bouten, en nog nooit is er één los gekomen.

Dat inderdaad ook!
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 21:09  ·  #19
Op de vrachtwagens en op mn prive auto's is dit in het verleden gebeurt dat men een smeermiddel op de bouten/moeren deed. Ik ben er verscheidene bouten/moeren verloren of los gehad. Dus sinds dat ik zelf mn onderhoud doe en dus geen vet oid erop doe, heb ik het nooit meer gehad gelukkig.
Maar iedereen moet het natuurlijk doen zoals hij het goed acht ;-)
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 21:12  ·  #20
Ik heb zelf een elektrische slagmoersleutel die het met een 24V accu doet.
Ding was niet goedkoop en levert 380 nm slagkracht wat al eens van pas is gekomen met een bout (geen wielbout) die niet los wilde komen.

Losdraaien van wielbouten doe ik met een oude momentsleutel waarvan de waardes totaal niet meer kloppen, vervolgens met de slagmoersleutel de bouten lossen, wiel eraf, wiel erop, met de slagmoersleutel vastdraaien tot ie de eerste keer "vast slaat" wat 120 nm is. Daarna met de momentsleutel alles definitief op het juiste moment vast zetten.

Vet op de bouten doe ik trouwens inderdaad ook niet.
Wel gedaan tot ik diverse verhalen las van mensen die bouten waren verloren en dat je met aandraaien andere waardes schijnt te krijgen.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 21:13  ·  #21
Ik heb altijd begrepen dat bouten en moeren die je op moment vasttrekt niet gesmeerd mogen worden, tenzij dit specifiek wordt beschreven en het moment hierop is aangepast.

Voor het losdraaien van de wielbouten gebruik ik een wielmoersleutel uit de bouwmarkt. Deze is uitschuifbaar, waardoor je sterker wordt :thumb: Kost meen ik een tientje inclusief 3 gangbare doppen. Ligt standaard bij mijn reservewiel.

Tom
Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 21:17  ·  #22
Quote door jjeronimus

Ik moet wel bekennen dat de keuze op dit type viel omdat ik al meer gereedschap in die range had, o.a. een accuboormachine, waardoor ik een pakket zonder accu's en lader kon kopen.

Dat is een werkbare oplossing. Een accumachine die je slechts 2x per jaar gebruikt lijkt me niet wenselijk voor de levensduur van de accu.

Tom
Lunar
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 23:45  ·  #23
Quote door aeos

Lunar,

Gebruik je de Hitachi waar je het over had in je vorige bericht?
Hoe & waar heb je de set gekocht, was deze compleet met doppen etc?

250 Nm is max voor deze electrische slagmoer sleutel met accu?
Is dit voldoende voor goed vast zittende velgmoeren?

Mijn probleem is vooral het los draaien, het vast zetten geeft geen problemen aan mijn kant. :-)

Voor echt goed vastzittende bouten/moeren raad ik een krachtigere aan. Voor mij werkt de Hitachi uit mijn eerste post. Er zitten geen doppen bij. Mijn ouders hadden de set voor mij gekocht, waar weet ik niet precies, maar het was wel via een webshop. Ik kreeg er twee accu's en een oplader bij. Ik durf niet te zeggen of je een oplader met accu's krijgt bij die link van bol.com. 250Nm is echt zijn maximum.

Ik doe wel altijd een klein likje vet op de wielbouten. Wat een ander doet moet hij/zij zelf weten. Ik heb in de drie jaar dat ik het doe nog geen loszittende wielbouten gehad en nee, ik ben er ook geen kwijtgeraakt :lol:
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 23:56  ·  #24
Ik heb een compressor met een 200 liter ketel op 10 bar en een slagmoer sleutel op lucht deze kan tot 1000NM koppel leveren en is dus extreem sterk, dit is geen bouwmarkt spul want dat is ronduit waardeloos. Vastzetten altijd met de hand en moment sleutel trouwens en nooit geen vet op de bouten smeren dat is in de autowereld echt een doodzonde! Wielbouten die met vet vast zitten komen veel te makkelijk weer los met alle ellende van dien.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 28.12.2014 - 09:42  ·  #25
Quote door Hendrikseven

Vastzetten altijd met de hand en moment sleutel trouwens en nooit geen vet op de bouten smeren dat is in de autowereld echt een doodzonde!

Ik lees nogal verdeelde meningen op bijv. AMTgarageforum, ook van garagisten. Alcoa (velgfabrikant) adviseert zelfs om 2 druppels motorolie op de laatste windingen van het draadeind te smeren. Wie het weet mag het zeggen...

Sowieso helpt het natuurlijk wel als je de bouten even schoonmaakt met een staalborsteltje tijdens de wissel.

Serieus spul waarmee jij werkt zeg, trouwens.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 28.12.2014 - 10:30  ·  #26
een kleine compressor zal nooit genoeg lucht geven aan een luchttol, je moet echt een zware jongen hebben die voldoende liters op kan blaffen per minuut en permanent 8 bar kan geven...
Waar niemand over praat, zorg dat het raakvlak op de velg tegen de naaf schoon is, en vet die eventueel in om corrosie te voorkomen.
Ooit eens een Zafira mee gemaakt waar de lm velgen waren vastgerot aan de naaf.
Op de bouten zou je een klein beetje keramisch vet kunnen doen, maar niet te veel...
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 28.12.2014 - 10:46  ·  #27
Ik lees dat veel mensen de bouten lossen met een gewone (kruis)sleutel en vast zetten met uiteraard een momentsleutel. Waarom gebruiken jullie een kruissleutel om te lossen? Ik gebruik daarvoor ook de momentsleutel waarvan ik de draairichting omzet met het palletje. Zo heb je een lekker lange arm zodat je de bout met je linker arm kracht kan zetten en met je rechterhand de dop mooi in het midden van het gat kan houden (tegen beschadiging van de lak).
Doe ik iets niet goed en kan ik de momentsleutel beter niet gebruiken om te lossen of maakt dat niet uit?

Overigens doe ik een klein veegje kopervet (gebruik ik ook voor de bougies van mijn meter) op de draad. Kopervet is hitte bestendig en wordt dus niet dun.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.12.2014 - 11:14  ·  #28
Quote door Bert West2

Ik lees dat veel mensen de bouten lossen met een gewone (kruis)sleutel en vast zetten met uiteraard een momentsleutel. Waarom gebruiken jullie een kruissleutel om te lossen? Ik gebruik daarvoor ook de momentsleutel waarvan ik de draairichting omzet met het palletje. Zo heb je een lekker lange arm zodat je de bout met je linker arm kracht kan zetten en met je rechterhand de dop mooi in het midden van het gat kan houden (tegen beschadiging van de lak).
Doe ik iets niet goed en kan ik de momentsleutel beter niet gebruiken om te lossen of maakt dat niet uit?

Overigens doe ik een klein veegje kopervet (gebruik ik ook voor de bougies van mijn meter) op de draad. Kopervet is hitte bestendig en wordt dus niet dun.

Een moment sleutel is in principe om dingen met een bepaald moment vast te zetten. Niet om los te maken. Dat is dus de omgekeerde wereld. Of de momentsleutel daar onder lijdt weet ik zo even niet. Maar gezond lijkt t mij niet. Beter een goeie glijstang met goeie dop en een flinke pijp erop om ze los te maken.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 28.12.2014 - 12:07  ·  #29
Exact. Een wringijzer kost een paar tientjes en is gemaakt om dingen los te maken. Een momentsleutel kost een paar tientjes meer en is gemaakt om dingen vast te zetten. Ik waag mijn dure momentsleutels er niet aan om dingen los te wringen.

Wat raymond zegt over die naaf idd ook een goede. Ik haal eig. Bij elke wielwissel de staalborstel langs de naaf en doe daarna een beetje siliconenvet rond de naaf.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 28.12.2014 - 14:50  ·  #30
OK, goed advies, ga ik ook maar doen.

Selected quotes for multi-quoting:   0