Slagmoer sleutel + Compressor

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 28.12.2014 - 15:09  ·  #31
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 28.12.2014 - 15:12  ·  #32
Dit is een serieus wringijzer van 450 mm lang.Ooit gekocht om de centrale asmoer van een 2CV los te nemen, dus zeker 45 jaar oud. Is dit niet voldoende, heeft de buurman altijd nog een stuk steigerpijp liggen.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 28.12.2014 - 15:55  ·  #33
Erg fijne webwinkel trouwens die datona. Ik heb er nu al meerder zaken vandaan en kan eerlijk zeggen dat het goed spul is, en erg snel geleverd ook.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 28.12.2014 - 17:38  ·  #34
Waarom vet op de bouten een doodzonde zou zijn snap ik niet: in de vrachtwagenwereld MOET het. (koperslib op de bouten, drupje motorolie tussen de opgeklonken ringen. en dan aanhalen rond de 800-900 Nm.. afhankelijk van het model en de maten..
en voor de mensen die denken dat het dan losloopt: nee, doordat de schroefdraad soepeler loopt, wordt er meer moment omgezet in spankracht, dus de wielen komen iets vaster te zitten.. zonder vast te k*nkeren..
er mag géén vet op de conus of in het gat van de velg terecht komen.
Ik trap mijn wielmoeren altijd met de hak van mijn veiligheidsschoenen op de kruissleutel los, als dit moeilijker wordt zet ik een assteuntje onder de "poot" van de kruissleutel tegenover de dop die over de wielmoer zit. * voor de slotmoer pak ik een langere hefboom (60 cm oude gaspijp 1" op een glijgreep)..
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 28.12.2014 - 17:43  ·  #35
Quote door grrroovedude


Die heb ik ook dus :D en inderdaad goed spul. Ook de shop is inderdaad een aanrader.
Ik heb ook een 1/2" doppenset (merk Rahsol, b-merk van gedore) en het T-schuifstuk-wringijzer-of-hoe-heet-dat-ding gebruik ik ook vaak met een stuk dikwandig pijp van een meter lang, en die geeft geen krimp!
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 50
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 28.12.2014 - 22:12  ·  #36
Iedereen moet zelf doen want hem goed dunkt, ik heb een auto technische opleiding en ons is altijd geleerd dat je wielmoeren bij Auto's (en dus niet bij vrachtwagens want dat is een heel ander verhaal) niet mag invetten omdat de aanhaal momenten dan veranderen, en de bouten zich makkelijker los kunnen werken (vooral als je trillingen hebt bij slecht gebalanceerde wielen). Ik weet dat BMW in ieder geval voorschrijft in zijn technische mededelingen dat er absoluut geen vet van welke soort dan ook op wielbouten mag worden gesmeerd. Maar nogmaals als jullie het anders doen en daar goede ervaringen mee hebben, prima! Ik heb de wijsheid ook niet in pacht alleen ik doe het niet, en als je je wielen op het voorgeschreven moment met schone en dus niet roestige bouten bevestigd zal je ook geen moeite hebben de bouten later weer los te krijgen. Tenminste dat is mijn ervaring.
v70mark2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meppel
Leeftijd: 43
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 09:29  ·  #37
er zit toch prima spul in je kofferbak?
idd een momentsleutel om ze "vast" te zetten maar verder moet het standaard gereedschap het prima kunnen doen,
anders zaten je bouten te vast,als je ze op het juiste moment vastzet mag loshalen geen probleem zijn

tsja,,,,,,,luier is een overtreffende trap....
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 09:52  ·  #38
Ik lees hier allerlei verhalen over vet op de bouten, maar dat gaat enkel over het moment en het loslopen ervan. Wat ik niet lees, maar wat volgens mij ook belangrijk is (als het klopt), is dat kopervet een redoxreactie aangaat met je lichtmetalen velgen! Dat lijkt me alles behalve bevorderlijk voor de gezondheid van je velgen.... :shame:
Persoonlijk lijkt het me dan ook dat je maar beter geen vet kunt gebruiken en bij gebruik op het juiste moment en met schone bouten en schroefdraad, zou dat eigenlijk geen problemen mogen geven.

Desondanks hebben we in het verleden een keer meegemaakt met onze V70 N dat ze bij de garage de wielbouten met geen mogelijkheid meer los konden krijgen.... en ja ze hadden ze daar zelf vastgezet. :censored:
Gevolg: ze moesten bij het schadeherstelbedrijf uitgeboord worden met een diamantboor omdat er geen beweging in te krijgen was!! 🇳🇴
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 10:10  ·  #39
ik schreef al dat het vet tussen bout en naafgat moest, NIET op de conus tussen bout en velg..
maar het koper in kopervet zit dan tenminste nog opgesloten in vet..
wat denk je dat er gebeurt als je aluminium koud op je gietijzeren naaf plakt? dat LAST nog net niet vast (zouden ze die contactvlakken daarom helemaal intsjettten met koperslib? :yes: )
en mogelijk nog belangrijker: NIET vastzettten met de slagmoersleutel! ook geen "eerste fase".. daardoor raken je bouten en gaten in eerste instantie beschadigd/ingevreten
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 10:40  ·  #40
Quote door v70mark2.4t

er zit toch prima spul in je kofferbak?
idd een momentsleutel om ze "vast" te zetten maar verder moet het standaard gereedschap het prima kunnen doen,
anders zaten je bouten te vast,als je ze op het juiste moment vastzet mag loshalen geen probleem zijn

tsja,,,,,,,luier is een overtreffende trap....


Niks mis met het spul in je kofferbak. Als je1 wiel verwisselt op de snelweg. Hier op de oprit gebruik ik liever een echte krik, assteunen en ga ik niet 20 keer met zo'n prutpijpje staan klooien als het sneller, handiger en beter kan. Of dat lui is? Lijkt me meer een kwestie van gezond verstand.
v70mark2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meppel
Leeftijd: 43
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 11:25  ·  #41
ach...2keer per jaar,zo klaar...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 11:56  ·  #42
Gewoon met het handje. Wringijzer of een kruissleutel. Moet er niet aan denken om elke keer die compressor mee te zeulen, en dan nog in die herrie zitten >_<
Zo'n elektrische slagmoersleutel lijkt me dan wel weer geinig, maarja, een goede kost nog redelijk wat, en voor die 2 of 3x per jaar
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 12:01  ·  #43
als het toch vaster zit is er ook nog de ouderwetse slagschroevendraaier.. het gaat om de eerste kwart slag toch?
en als je die niet hebt kun je ook eerst de corrosie breken door een tik recht op de bout te geven, met tussenkomst van een stomp staafje ijzer (oud verlengstuk oid)
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 12:04  ·  #44
Als je de bouten netjes aantrekt met een momentsleutel (140Nm) en na enkele KM's natrekt zitten de bouten echt wel goed op hun plek.
En het losdraaien gaat dan ook heel gemakkelijk, gewoon met de standaard moersleutel die bij de Volvo geleverd is. Oke, soms moet je even helpen door er een voet op te zetten...

Maar dit is echt wel voldoende. Persoonlijk vind ik pneumatische of elektrische hulpmiddelen te veel geweld voor deze bouten en de lichtmetalen velgen die daardoor bekrast kunnen worden.

Dus voor mij gewoon een momentsleutel van ca. 60-70 cm lang en de standaard moersleutel.

Vet aan de moeren is NOT DONE.. ook niet als je je beperkt tot alleen de schroefdraad. De aantrekmomenten, draaddiameters, conus en spoed van de moeren is berekend op droge bevestiging. Elk smeermiddel wat er bij gebruikt wordt geeft een afwijking in de krachten waarop dit berekend is en dus af te raden.

Verder een relatief forse investering voor 2x per jaar dat je het nodig hebt om wielen te wisselen.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3250
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 13:21  ·  #45
Ik ben zo'n zot die (buiten de zomer/winterwissel) minimaal 6x per jaar de velgen even van de auto haalt om deze van binnen goed te kunnen reinigen. Vandaar dat ik een accu slagmoersleutel heb aangeschaft. Maar in principe gebruik ik de stand met max. koppel alleen voor loshalen van de wielen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0