Slagmoer sleutel + Compressor

 
 
 
 
 
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 13:31  ·  #46
Quote door PvL

Ik ben zo'n zot die (buiten de zomer/winterwissel) minimaal 6x per jaar de velgen even van de auto haalt om deze van binnen goed te kunnen reinigen. Vandaar dat ik een accu slagmoersleutel heb aangeschaft. Maar in principe gebruik ik de stand met max. koppel alleen voor loshalen van de wielen.


Heb je er ook al eens aan gedacht om de dop die je dan gebruikt in te wikkelen met tape? Gewone isolatietape kun je gebruiken...even checken hoeveel lagen je max. kunt wikkelen zodat de dop nog past.

Daarmee bescherm je de velg tegen beschadigen en krassen.... :thumb:
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3233
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 14:45  ·  #47
Quote door Roffeltje

Heb je er ook al eens aan gedacht om de dop die je dan gebruikt in te wikkelen met tape? Gewone isolatietape kun je gebruiken...even checken hoeveel lagen je max. kunt wikkelen zodat de dop nog past.

Daarmee bescherm je de velg tegen beschadigen en krassen.... :thumb:


Goed gereedschap is het halve werk ;) ...Ik heb zo'n set aangeschaft waar een plastic/teflon beschermhuls al omheen zit. Bijgaand een paar foto's van de doppenset en de Milwaukee.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 17:24  ·  #48
Wat zijn hier een rare dingen te lezen <_<

Momentsleutel nooit gebruiken om iets wat vast zit los te maken.
Ja, lekkere hefboom, maar je mechaniek gaat ermee naar de Oeps.

Vet op de schroefdraad.... het moment van vastzetten veranderd dan dusdanig dat je kans hebt je lichtmetalen of zelfs stalen velgen kapot te maken. Plus dat loslopen absoluut op de loer ligt. Bedenk eens hoeveel trillingen die dingen maken op 1 km snelweg alleen al !

En die krikjes uit de kofferbak alleen in nood gebruiken !!
Ik heb al te vaak gezien dat een auto eraf donderd, met vies letsel als gevolg als er dan een hand of been onder of tussen klem komt te zitten.
Die krikjes zijn echt een compromie tussen de auto omhoog kunnen krijgen en ruimte/gewicht die je jaren lang meezeult.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

rare dingen?

 · 
Posted: 29.12.2014 - 21:26  ·  #49
- ja, raar dat er dan een ratel in zit die de andere kant op kàn eigenlijk he?* check de betreffende handleiding, maar ik heb er zo al een gevonden die zelfs aanraadt het losdraaien ook met de momentsleutel te doen.. (Stahlwille)
*nee, niet om reeds losgetornde bouten los te draaien, dat doe je met iets lichters.. >_<

- ooit geprobeerd een lichtmetalen velg te splijten? een collega van me wel: die rammelde bij gebrek aan slotmoeren één moer per wiel zo vast als maar kon met de pneumatische sleutel.. de velg spleet niet.. (misschien had hij wat vet op de bout moeten doen?)

- trillingen? ik heb, in een Ford Falcon van destijds 22 jaar oud, 15-20K Australisch wasbord afgelegd @70 -80km/u (daarbij vergeleken is NL snelweg een biljartlaken) en wel met ingevette bouten.. de complete wielophanging ging eraan*, maar mijn wielen bleven zitten hoor! :thumb:
*schokdempers lek, schokdemperbouten gebroken, alle fuseekogels, stuurkogels en draagarmbussen verrot.
(het uitzicht? onbetaalbaar :love: )
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 21:35  ·  #50
misschien moet ik het iets nuanceren, ik heb meestal auto's van minimaal 10 jaar oud en daarvan zijn bouten en draadgaten doorgaans niet zo soepel meer als af fabriek. dat zou ten koste gaan van de spankracht waarmee je wielen vast komen te zitten.
in plaats van naven en bouten compleet te vervangen om weer de fabrieksstandaard te behalen, doe ik bij aanschaf een klein beetje kopervet op de punt van de bout nadat ik ze goed schoongemaakt heb, en vet ze misschien 5 jaar later nog wat bij..

overigens staat er in de doorsnee Zweedse privégarage of schuur een groot blik koperslib op de vensterbank, dat vet is voor tussen de wielnaven en flenzen en -bouten of moeren van in ieder geval de winterwielen.. :yes:
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 22:55  ·  #51
Toen ik mijn volvo net had gingen de wielen er af, bijna alle bouten zaten zooo vast dat ik met een pijp van 2 ! Meter, mijn gewicht van ruim 100 kilo en het principe van buugen of barsten de bouten heb los gekregen, en dat allemaal omdat het droog in elkaar zat.
Ik heb het sleutelen bij pa geleerd en die smeert ook al 50 jaar wat vet aan de wielbouten en nog nooit een kwijtgeraakt, en sinds de 20 jaar dat ik zelf sleutel doe ik dat ook, en ook nog nooit één bout kwijtgeraakt of die los zat.
Een ieder moet doen wat ie wil, maar ik smeer er wat vettigheid aan. En als er aluminium in de buurt is gebruik ik geen kopervet maar keramisch vet.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 5989
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 29.12.2014 - 23:18  ·  #52
De meningen blijven verschillen en ieder moet zelf zijn keuzes maken. Ik smeer al 30 jaar kopervet op mn wielbouten en ben er nog nooit een kwijtgeraakt. los met wringijzer en vast met momentsleutel op 120. Controleer geregeld em nooit een losse gehad. wel bijna altijd gedonder gehad als ik banden had laten vervangen. Die zetten ze eigenlijk altijd te vast met slagmoersleutel. Oja en het betreft zowel alu als ijzer velgen.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 30.12.2014 - 03:02  ·  #53
Quote door 626Ronin

- ja, raar dat er dan een ratel in zit die de andere kant op kàn eigenlijk he?* check de betreffende handleiding, maar ik heb er zo al een gevonden die zelfs aanraadt het losdraaien ook met de momentsleutel te doen.. (Stahlwille)
*nee, niet om reeds losgetornde bouten los te draaien, dat doe je met iets lichters.. >_<

- ooit geprobeerd een lichtmetalen velg te splijten? een collega van me wel: die rammelde bij gebrek aan slotmoeren één moer per wiel zo vast als maar kon met de pneumatische sleutel.. de velg spleet niet.. (misschien had hij wat vet op de bout moeten doen?)

- trillingen? ik heb, in een Ford Falcon van destijds 22 jaar oud, 15-20K Australisch wasbord afgelegd @70 -80km/u (daarbij vergeleken is NL snelweg een biljartlaken) en wel met ingevette bouten.. de complete wielophanging ging eraan*, maar mijn wielen bleven zitten hoor! :thumb:
*schokdempers lek, schokdemperbouten gebroken, alle fuseekogels, stuurkogels en draagarmbussen verrot.
(het uitzicht? onbetaalbaar :love: )


Hoeveel thuissleutelaars zullen een Stahlwille momentsleutel hebben ?
Mooi spul :yes: maar je koopt er bijna een 2e Volvo voor.... 8e hands dan he

Wielgaten lopen wel enig risico, als je een fatsoenlijke slagsleutel gebruikt.

Wielbouten - vet. Ik vind t prima als je het wel doet hoor.
Ik iig niet en ik zou t ook niemand aanraden.

Heel dun op t pasvlak wel maar niet op de schroefdraad van de wielbouten.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3859
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 30.12.2014 - 09:53  ·  #54
Gewoon droog idd.

Een beetje werktuigbouwer kent de blauwe bijbel wel (aka Roloff & Matek), daarin staat heel mooi het verschil in wrijvingscoëfficiënten van verschillende materialen/smeermiddelen. In theorie zou ii nu een hele mooie berekening kunnen laten zien om zo 't verschil aan te tonen, maar ik ben lui, dus doe dat niet :P
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 30.12.2014 - 22:41  ·  #55
Ik mag me gelukkig prijzen met wel een Stahwille momentsleutel, en nog veel meer van dat geweldige merk. 1 keer kopen en daarna nooit meer, al gaat het stuk (is te doen ;-) )dan krijg je gewoon weer nieuw :-)
Dat is voor mij 1 van mn beste investeringen, GOED gereedschap!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 30.12.2014 - 22:52  ·  #56
Ik heb een gedore momentsleutel, een goeie, al jaaaren, en pas een keer gecontroleerd met wat meetmiddelen die we op het werk hebben, en alles binnen een paar procent afwijking. Dus goed spul kopen loont echt wel.
En ik ken er velen die thuis sleutelen met A-merken vergelijkbaar met stahlwille.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3233
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 30.12.2014 - 23:30  ·  #57
Quote door PDJ

Ik mag me gelukkig prijzen met wel een Stahwille momentsleutel, en nog veel meer van dat geweldige merk. 1 keer kopen en daarna nooit meer, al gaat het stuk (is te doen ;-) )dan krijg je gewoon weer nieuw :-)
Dat is voor mij 1 van mn beste investeringen, GOED gereedschap!


Ik heb ook al een jaar of 12 een Stahlwille gereedschapskar. 1 keer een investering, maar voor een mensenleven plezier van.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 31.12.2014 - 08:33  ·  #58
De monteur bepaald hoe vast iets komt te zitten, niemand anders ! Met of zonder luchttol, met of zonder momentsleutel.

Stahlwille is leuk voor als je af en toe sleutelt, sleutel je dagelijks is het echt meuk die in dezelfde klasse valt als Sonic e.d. Ik werk hier met voornamelijk Snap-On, en wat ik nog van Facom heb en kapot gaat word meteen vervangen door Snap-On gereedschap. Maar is voor een particulier niet te doen en gewoon te duur.

Hetzelfde geld voor luchttollen / compressoren, die hobbydingen zijn voor een particulier leuk maar verwacht er niets van want kan ook niet voor dat geld. Een goede compressor die continu 8-10 bar kan leveren, incl minimaal een 200ltr ketel en droger praat je over heel andere bedragen als 150 euro voor zo'n hobby prutsding wat alleen goed is om bandjes op te blazen. Idem voor luchsleutels, een goede sleutel die continu 1000Nm los en vast kan leveren kom je al snel uit op Snap-On en Rodcraft met navenante prijzen.

Maar nogmaals de monteur die aan de auto werkt bepaald hoe vast je wielbouten komen te zitten. Ik trek ze hier al ruim 35 jaar altijd aan met een luchttol die > 1000Nm aan kan (wel met beleid natuurlijk) en iedereen krijgt de wielbouten gewoon los met een goede kruissleutel. Niemand uitgezonderd. Dat Volvo pishaakje wat standaard in de auto ligt moet je eigenlijk meteen wegflikkeren of gebruiken om de wielbuten vande skelter los te maken van je zoon/dochter.

Het enigste waar ik hier een momentsleutel voor gebruik is voor kopbouten, verder nooit !
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 31.12.2014 - 09:40  ·  #59
Quote door Dirk342

De monteur bepaald hoe vast iets komt te zitten, niemand anders ! Met of zonder luchttol, met of zonder momentsleutel.

Stahlwille is leuk voor als je af en toe sleutelt, sleutel je dagelijks is het echt meuk die in dezelfde klasse valt als Sonic e.d. Ik werk hier met voornamelijk Snap-On, en wat ik nog van Facom heb en kapot gaat word meteen vervangen door Snap-On gereedschap. Maar is voor een particulier niet te doen en gewoon te duur.

Hetzelfde geld voor luchttollen / compressoren, die hobbydingen zijn voor een particulier leuk maar verwacht er niets van want kan ook niet voor dat geld. Een goede compressor die continu 8-10 bar kan leveren, incl minimaal een 200ltr ketel en droger praat je over heel andere bedragen als 150 euro voor zo'n hobby prutsding wat alleen goed is om bandjes op te blazen. Idem voor luchsleutels, een goede sleutel die continu 1000Nm los en vast kan leveren kom je al snel uit op Snap-On en Rodcraft met navenante prijzen.

Maar nogmaals de monteur die aan de auto werkt bepaald hoe vast je wielbouten komen te zitten. Ik trek ze hier al ruim 35 jaar altijd aan met een luchttol die > 1000Nm aan kan (wel met beleid natuurlijk) en iedereen krijgt de wielbouten gewoon los met een goede kruissleutel. Niemand uitgezonderd. Dat Volvo pishaakje wat standaard in de auto ligt moet je eigenlijk meteen wegflikkeren of gebruiken om de wielbuten vande skelter los te maken van je zoon/dochter.

Het enigste waar ik hier een momentsleutel voor gebruik is voor kopbouten, verder nooit !


En een goede monteur kan meer met slecht gereedschap als een slechte monteur met goed gereedschap ;)

Kopbouten zijn voor mij ook de enige reden dat ik ooit een momentsleutel heb gekocht.
Icm met het idee dat alle bouten op gelijk moment vastgezet zijn belangrijker als exact 100 of 101 of 99...is het gewoon een vrij goedkope waarbij de gevraagde momenten niet in de buurt komen van 1/4 van t minimum of maximum breik.
Ook de goedkope zijn door kennisen wel eens gecalibreed en blijken verrassend nauwkeurig te zijn, mits je bij t min/max weg blijft :)
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

 · 
Posted: 31.12.2014 - 09:46  ·  #60
Ik snap Snap-On niet en noem het Slip-Off: hoe kun je nu met vette handen zoiets glads (glimmends :love: ) hanteren laat staan er kracht op zetten..
ik sleutel niet dagelijks maar red me al jaren met een Mannesmann 3/8" setje en een 1/2" glijgreep in combinatie met 2 verschillende lengtes gaspijp (er zit een verloop 1/2 - 3/8 in de Mannesmann set in de vorm van het vierkantje van de glijgreep die daar in zit)

"goed gereedschap is half werk" ofzo..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0