Slagmoer sleutel + Compressor

Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

· 
Posted: 31.12.2014 - 11:46  ·  #61
Quote door Dirk342

Het enigste waar ik hier een momentsleutel voor gebruik is voor kopbouten, verder nooit !

Applaus :thumb: als je maar van mijn auto afblijft.

Alhoewel ik inmiddels dik 50 jaar sleutel (van Meccano via fietsen en brommers tot motoren en auto's) en best wel op gevoel 10Nm van 50Nm kan onderscheiden kies ik er toch voor om in de regel een momentsleutel te gebruiken. Hiervan heb ik er drie met verschillende werkbereiken, van 1/4" voor de kwetsbare alumiumverbindingen van mijn fietsen tot 1/2" voor het zwaardere werk. Better safe than sorry en die 10 minuten extra investeer ik graag.

Tom
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 31.12.2014 - 18:20  ·  #62
In Vida staat nagenoeg bij iedere reparatieinstructie hoeveel Nm's te hanteren.
Als je zelf sleutelt, dan is een goede momentsleutel een zinvolle investering.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.12.2014 - 18:27  ·  #63
Klopt en ben ik het ook helemaal mee eens voor een particulier, maar voor iemand die alleen maar aan Volvo's werkt absolute onzin ! Denken jullie nu echt dat een monteur bij de dealer de hele dag met een momentsleutel alle bouten loopt na te trekken op moment ? Niet dus, pertinente onzin ! En dat als er 6 bruggen / monteurs zijn, er 6 momentsleutels zijn ?

Een goede monteur weet waar hij/zij mee bezig is en heeft die momentsleutel niet nodig (alleen dus voor de kopbouten) en dan heb je nog vaak met hoekverdraaiing te maken en dus een hoekmeter nodig. En ja, die gebruik ik ook hiervoor :)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 31.12.2014 - 19:11  ·  #64
De meesten hier zijn geen professionele sleutelaars, dus ja, liever een momentsleutel gebruiken.
Monteurs, welke dagelijks sleutelen hebben het moment in de vingers.
Probeer ze maar eens uit, griezelig hoe dicht ze erbij zitten. :'(
harold
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 31.12.2014 - 19:42  ·  #65
Griezelig :lol:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 31.12.2014 - 20:28  ·  #66
Tja. Ik ben geen monteur en heb ook geen geld voor snap-on spul en luchttollen die continu 1000Nm los en vast leveren. Had ik dat geld wel, dan sleutelde ik niet maar dan liet ik dat doen. Ik heb zo'n vermoeden dat dat voor >95% van de sleutelaars hier geldt. Dus respect, Dirk, dat jij dat op gevoel kunt, maar ik heb er niet zoveel aan en ben blij met m'n Laser momentsleutel en Smoostools doppenset..
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 03.01.2015 - 15:27  ·  #67
Quote door grrroovedude

Heb deze gelijk besteld, zeer snelle levering: < 24 uur. Zeer degelijk ding, ik krijg meteen de neiging om hiermee ergens op te gaan slaan :devil: . Werkt volgens mij ook goed om gespuis :bandit: buitenshuis te houden.

Overigens heb ik ook nog navraag gedaan bij de leverancier mbt het gebruik van momentsleutels in het algemeen. Zijn reactie is dat het inderdaad niet verstandig is om bouten te lossen met een momentsleutel ondanks het aanwezige omzetpalletje. De momentsleutel hoeft niet meteen defect te raken maar goed is het zeker niet.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.01.2015 - 15:39  ·  #68
Omschakelpalletje zal bedoeld zijn om bouten/moeren met linkse draad op moment te kunnen monteren.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 03.01.2015 - 16:57  ·  #69
Mijn 1959 Bentley had op de wielbouten links en rechts afzonderlijk linkse en rechtse draad, waarvoor deze momentsleutel geschikt is.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 03.01.2015 - 18:03  ·  #70
Quote door Bert West2

Quote door grrroovedude

Heb deze gelijk besteld, zeer snelle levering: < 24 uur. Zeer degelijk ding, ik krijg meteen de neiging om hiermee ergens op te gaan slaan :devil: . Werkt volgens mij ook goed om gespuis :bandit: buitenshuis te houden.

Overigens heb ik ook nog navraag gedaan bij de leverancier mbt het gebruik van momentsleutels in het algemeen. Zijn reactie is dat het inderdaad niet verstandig is om bouten te lossen met een momentsleutel ondanks het aanwezige omzetpalletje. De momentsleutel hoeft niet meteen defect te raken maar goed is het zeker niet.

Dat Smoostools maakt mooie spullies voor weinig. Qua prijs vergelijkbaar met Mannesmann, maar qua kwaliteit een stuk beter. Klein Taiwanees merk. Ik heb er nu dit wringijzer, een aantal 1/2"doppen, diepe 3/8"doppen en een ratel van. Past allemaal perfect, en keurig uitgevoerd. Geen speling, lekker stevig spul.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.01.2015 - 18:26  ·  #71
he die heb ik ook een fijn stuk gereedschap. gekocht nadat ik een momentsleutel dus verkeerd gebruikt had......
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 03.01.2015 - 18:52  ·  #72
Heb hem net ook besteld.
Komende week moet een van de wielen er nog een keertje af en heb nog een ander project staan waar ik sowieso een wringijzer voor nodig heb.

Kan mijn oude momentsleutel de oudijzerbak in. Gebruikte die om wielbouten mee los te draaien nadat het ding niet goed meer werkte.
Voor het vast draaien uiteraard wel een goede liggen.
Gebruik verder ook een slagmoersleutel met accu (24V) en een fatsoenlijke 3tons krik wat veel leed bespaard.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2015 - 01:32  ·  #73
Hoe kwamen jullie er achter dat de momentsleutel defect was geraakt? Ik heb die van mij twee wissels misbruikt. Volgens mij werkt die nog steeds correct, ik voel iig niets vreemds bij de laatste montage.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 04.01.2015 - 18:59  ·  #74
2 wissels is niets :)

De oude die ik heb was er eentje van de Aldi en heb daar honderden wielen mee aangedraaid tot het mechanisme begon te slippen bij het vastdraaien van de wielbouten.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 04.01.2015 - 20:03  ·  #75
Ik heb een 80 liter compressor en een slagmoersleutel met doppenset van Bahco. Super combi. Ook een momentsleutel voor aandraaien op moment. Vorige week de hele vering vervangen van de 850. Eitje zo.

Selected quotes for multi-quoting:   0