Slagmoer sleutel + Compressor

aeos
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

· 
Posted: 04.01.2015 - 20:48  ·  #76
@ Freddy,

Heb je ook een verlengde dop 19 mm met teflon coating erbij gekocht voor de wielbouten op de V70 / XC70?

Welke kun je aanraden op dat punt? :-)
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 04.01.2015 - 21:12  ·  #77
Ik heb dop 17, 19 en 21 verlengd en met teflon coating erbij :)

Dit is de slagmoersleutel die ik gebruik en dit is de doppenset die ik erbij gebruik.

Heb ze destijds met een inkoopactie aangeschaft.
jajutho
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 04.01.2015 - 23:07  ·  #78
140Nm is een hefboom van 14kg bij 1 meter lang. Of 28Kg bij 0,5meter lang. Om je een idee te geven... Dus dat is wel op het gevoel te doen.
Ik heb een momentsleutel van Lidl (of was het Aldi). En een goedkope slagmoersleutel. En het lukt elke keer weer.
J
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.01.2015 - 09:44  ·  #79
Quote door FreddyNL

2 wissels is niets :)

De oude die ik heb was er eentje van de Aldi en heb daar honderden wielen mee aangedraaid tot het mechanisme begon te slippen bij het vastdraaien van de wielbouten.

Ik heb mijn momentsleutel ook gebruikt om de bouten los te draaien. Nu blijkt dat dat niet verstandig is geweest. Een aantal forumleden ( Freddynl en grunns60) geven aan deze fout ook te hebben gemaakt en dat daardoor hun msleutel defect is geraakt en dat zij deze hebben weggegooid. Nu ben ik benieuwd hoe zij hebben geconstateerd dat de msleutel defect is. MAW hoe merk je dat een msleutel niet meer goed werkt nadat deze misgebruikt is door het los draaien van bouten? Het doorslippen zoals Freddynl schrijft of ...?
Mijn msleutel geeft een klikje (en schiet een fractie door) zodra het ingestelde moment is bereikt, de normale werking.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.01.2015 - 09:51  ·  #80
geen klik meer en dat was echt niet na een paar keer gebruikt te hebben hoor.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 05.01.2015 - 11:07  ·  #81
Quote door Bert West2

Quote door FreddyNL

De oude die ik heb was er eentje van de Aldi en heb daar honderden wielen mee aangedraaid tot het mechanisme begon te slippen bij het vastdraaien van de wielbouten.

Ik heb mijn momentsleutel ook gebruikt om de bouten los te draaien. Nu blijkt dat dat niet verstandig is geweest. Een aantal forumleden ( Freddynl en grunns60) geven aan deze fout ook te hebben gemaakt en dat daardoor hun msleutel defect is geraakt en dat zij deze hebben weggegooid. Nu ben ik benieuwd hoe zij hebben geconstateerd dat de msleutel defect is. MAW hoe merk je dat een msleutel niet meer goed werkt nadat deze misgebruikt is door het los draaien van bouten? Het doorslippen zoals Freddynl schrijft of ...?
Mijn msleutel geeft een klikje (en schiet een fractie door) zodra het ingestelde moment is bereikt, de normale werking.

Nou, dan doet ie het nog. Geen paniek. Je zou hem voor je gemoedsrust een keer kunnen vergelijken met een andere momentsleutel. Ik zou me geen zorgen maken i.i.g.
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 05.01.2015 - 12:42  ·  #82
Valt denk ik ook wel mee er zijn genoeg mensen die ook dingen loshalen met de moment sleutel, en sommige zijn daar ook voor geschikt, de mijne ook, die werkt alleen rechtsom met moment linksom niet en dat is speciaal voor loshalen staat ook in het boekje wat erbij zit.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 17.01.2015 - 09:14  ·  #83
Makro heeft komende week een compressor in de aanbieding met een capaciteit van 275 l/m. En een elektrische takel. En een jumpstarter.
jan45
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 79
Subject:

· 
Posted: 17.01.2015 - 12:05  ·  #84
Een compressor met 275l/m aanzuig,is leuk om je banden op spanning te houden, een lichte spijkermachine e.d. doch voor een slagsleutel echt veel te weinig.Tja zelf een compressor met zelfde aanzuig en heb de slagsleutel maar aan iemand cadeau gedaan
werkte voor geen meter.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 17.01.2015 - 12:20  ·  #85
Quote door Bert West2

Quote door FreddyNL

Beetje heel laat aanhaken op het verhaal, mijn kapotte momentsleutel is er eentje van de Aldi van 2 tientjes.
De kant die stuk is, is degene voor het aandraaien van de bouten. Heb er wel een paar honderd wielen mee vast gezet, dus ding was gewoon op.
Linksom werkt nog wel, maar daar heb je over het algemeen dus niets aan :'(

Ik heb hem eens vergeleken met de huidige momentsleutel, merk kan ik even niet op komen maar wel een prijs met een factor 5 en waar de Aldi momentsleutel past klikt na een tijd slippen geeft de goede sleutel al veel eerder die klik. Met andere woorden, met de kapotte komen bouten veel te vast te zitten.
René D
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.04.2015 - 22:10  ·  #86
Ik trek de spanning er met de hand van af middels 1/2" wringijzer.
De rest met een 1/2"elektrische tol welke 35 nm slag kracht heeft.
Een gewone accu tol kan ook daar dit niet veel kracht nodig heeft.
Bouten goed borstelen zo dat ze schoon zijn.
Bout even met hand er in draaien voor controle of binnendraad schoon is.
Monteren met kopervet dat met kwastje in groeven gesmeerd is.
Niet te veel maar ook niet te weinig!

Met accu tol op zwaarste slip vast zetten en met momentsleutel na trekken.
Op internet zijn "goede" sleutels voor 50 a 75 euro te koop.
Dit heb je er na 1 jaar dus al weer uit.
Trek geen bouten los met deze sleutel!
Het is een precisie instrument dat je met respect moet behandelen.

Het met de hand van spanning halen geeft gevoel of de draad nog goed is.

René

Selected quotes for multi-quoting:   0