Slagmoer sleutel + Compressor

aeos
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

Slagmoer sleutel + Compressor

· 
Posted: 27.12.2014 - 16:15  ·  #1
Vraagje:

Wie vervangt zijn banden met een slagmoer sleutel, met behulp van een compressor, of via electrische weg?

Wil dit gaan doen, maar had een Bouwmarkt compressor en slagmoer set ook van de bouwmarkt. Dit werkte dus niet, en alles weer retour gedaan.

- Wie vervangt zijn set met behulp van dit soort gereedschap?
- Welk merk gebruiken jullie wel naar tevredenheid?
- Wat is de capaciteit van de compressor en de inhoud van de ketel v.d. compressor?

Er schijnen ook accu aangedreven sets te bestaan, wie heeft hier goede ervaringen mee? :happy:

Mijn probleem met de wissel is steeds roest dat de bouten in de velgen muurvast laat zitten. Hoe kan ik dit makkelijker los krijgen :'(

met een pijp (als hefboom) is een optie. Dus dat weet ik. :thumb:
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

Re: Slagmoer sleutel + Compressor

· 
Posted: 27.12.2014 - 16:33  ·  #2
Wij hebben ook weleens de wielen gewisseld met een slagmoer sleutel en compressor. De compressor is al best oud heeft 2pk en 24ltr ketel. Wij hebben een slagmoersleutel van het merk airpress. Meestal kregen we ze wel los maar soms niet en gebruikte we een kruissleutel met pijp als hefboom. Maar voor deze auto hebben we geen winterbanden dus ook de slagmoersleutel niet nodig. Je zou de bouten in kunnen spuiten met wd40 voordat je ze monteert.

PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 16:41  ·  #3
Ik heb een 18V (accu) Milwaukee slagmoersleutel.
Werk perfect. Kost wel een paar centen. Grote voordeel voor mij is een dubbel koppel - stand 1 gaat tot 130nM, nummer 2 tegen de 500 nM.
Voorlossen gebruik ik stand 2, voor vastzetten stand 1, daarna momentsleutels erop.
Lunar
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 16:42  ·  #4
Ik doe altijd een likje vet op de wielbouten voor het monteren. Een krachtige luchtsleutel werkt natuurlijk het beste voor vastgeroeste bouten, maar je hebt ook vrij sterke accu slagmoersleutels. Echter zijn krachtige accu slagmoersleutels vrij prijzig.

Makita maakt hele goeie accu slagmoersleutels die heel krachtig zijn.. krachtig (440Nm), maar prijzig bijvoorbeeld:
http://www.toolmax.nl/makita-dtw450rfj-18v-30ah-liion.html

Ik heb zelf een slagmoersleutel van Hitachi. We hebben hem al een paar jaar en hij werkt echt uitstekend! Een stuk minder krachtig, maar voor het monteren en demonteren van velgen een prima apparaat. Kan tot wel 250Nm, mits vol opgeladen. http://www.bol.com/nl/p/hitach…010986370/
aeos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 16:57  ·  #5
De Airpress set was de set die ik had, en die ik retour heb gedaan.
Deze kon de velg bouten helaas niet los draaien, de gebruikte ketel was een 24 Lit ketel.

De accu versie lijkt me wel wat, maar wat is beter, wil graag zekerheid voor ik een hoop geld uit geef en het weer niet werkt.... :'(
aeos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 17:01  ·  #6
De Makita is fraai maar wel erg prijzig. Hoe lang kun je werken met een Accu versie?

Is de Milwaukee een goed merk? Hoe is de Hitachi?
Hoe worden de sets geleverd? Meerdere doppen erbij?

Red je voor het los draaien van 4 velgen op een accu?
Of heb je er 2 nodig?

De electrische versie lijkt me beter dan een nieuwe compressor van minimaal 100 Lt.
En dan nog een slagmoer sleutel erbij kopen. En dan ook nog groepen aanpassen in de meterkast..... :'(
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 17:02  ·  #7
Losmaken vd wielbouten met een slagmoersleutel kan, wanneer deze niet sterk genoeg is zal je een dopsleutel oid met een extra pijp kunnen gebruiken. Maar [u]nooit[u]smeermiddelen op de bouten/moeren gebruiken! Als je dat wel doet is de kans dat ze losgaan veel groter. Het vastzetten vd wielbouten alleen met de hand doen en op moment zetten met de momentsleutel. Géén slagmoersleutel gebruiken bij het vastzetten (zeker niet met aluminium velgen, krijg je anders nooit meer los).
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 17:04  ·  #8
En milwaukee is een geweldig goed merk (nee, heb geen aandelen ;-) ) ik werk er al jaren mee en wil nooit meer iets anders. Zeer sterk en duurzaam, maar is wel prijzig.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 17:30  ·  #9
Ik heb de wielen van mijn wagen nog altijd met de hand los gekregen, ook in die tijd dat garages de bouten op volle kracht met perslucht monteerde en géén momentsleutel gebruikte. Maar ik gebruik al meer dan 30 jaar een kruissleutel om de bouten los te krijgen. Deze heb ik standaard in de auto liggen in geval van een lekke band onderweg. Lukt hier altijd mee.
Lunar
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 18:01  ·  #10
Accu gaat vrij lang mee. Kan je minimaal 5 setjes met wielen mee verwisselen en je krijgt er twee geleverd. Één in gebruik en één aan de oplader, zo kom je nooit te kort.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 18:22  ·  #11
Doe het al jaren met compressor met slagmoersleutel , los en vast daarna even natrekken met moment sleutel .
Moet je beetje gevoel voor hebben want de moeren echt vast zetten met een goede slagmoer sleutel is niet aan te raden , al kun je die van mij wel instellen , en dat werkt aardig goed .
Maar 250lrt ketel 2cilinder pomp erop en een dikke slang , dat bouwmarkt spul is niks .
Een goed slagmoer sleutel kost gewoon best wat idem compressor .
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 18:32  ·  #12
Los met n wringijzer. Vast met de momentsleutel.
aeos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 19:25  ·  #13
Lunar,

Gebruik je de Hitachi waar je het over had in je vorige bericht?
Hoe & waar heb je de set gekocht, was deze compleet met doppen etc?

250 Nm is max voor deze electrische slagmoer sleutel met accu?
Is dit voldoende voor goed vast zittende velgmoeren?

Mijn probleem is vooral het los draaien, het vast zetten geeft geen problemen aan mijn kant. :-)
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 20:32  ·  #14
Mijn Milwaukee kwam zonder doppen. Heb er een set van drie lange aluminium doppen, voorzien van een teflon coating tegen beschadiging van de velgen, bijgekocht.
Deze set kostte een paar tientjes.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 20:34  ·  #15
Ik heb ook een bouwmarkt compressor, 25L tankje. En een luchttol van de Cranenbroek. 750Nm los en in drie satnden instelbaar vastdraaien. Op de middelste stand de wielbouten aandraaien en met de momentsleutel controleren. Past altijd.

Ga wel een oude gasfles van de caravan naast de compressor zetten en met een goeie slang en wat nippels aansluiten. Geeft een verdubbeling van de tankinhoud en dus iets meer mogelijkheden. Duurt wel weer langer voor die vol zijn :o .

Selected quotes for multi-quoting:   0