slecht aanslaan bij nat en koud weer

 
 
 
 
 
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 09:27  ·  #16
Quote door Thijsvanzwam


Hier en daar hoor ik van mensen dat BDP sensoren gevoelig zijn voor vocht, dan zou dat naar mijn idee moeten inhouden dat er een klein scheurtje in de behuizing van de sensor moet zitten aangezien die dingen redelijk goed zijn dicht gemaakt. Verder als een BDP sensor versleten zou zijn dan ben ik wel eens benieuwd wat dit nu inhoudt, raakt hij zijn magnetische kracht kwijt of iets dergelijks? zo'n sensor raakt het vliegwiel natuurlijk niet dus mechanische slijtage is niet aanwezig. Ik zal hem binnenkort eens schoonmaken zoals TeeFive voorstelt.


zoals het wel gezegd wordt: als je alle mogelijkheden hebt geëlimineerd dan blijven de onmogelijkheden over... :-)
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 10:38  ·  #17
Ik heb mijn krukas positie sensor vervangen maar merk geen verschil. Mocht je mijn oude sensor -die dus goed is- willen proberen, geen probleem (dan graag ff PB). Komt uit een B5244T5.

Overigens had ik ongeveer hetzelfde probleem naar het lijkt, maar dan alleen als het kouder was dan -6 graden. Na inbouw van een standkachel is dat over...
De V70 slaat altijd iets minder direct aan, ongeveer een halve seconde later dan de 850 (die al aansloeg als je naar de sleutel keek). Ik begreep dat dit normaal is door andere electronica etc.

Op een aantal sites wordt over de interferentie van het BDP signaal gesproken, zie tweede link.
Ook de Immobilizer blijft verdacht naar mijn idee.

BDP sensor:
http://www.volvoxc.com/forums/archive/index.php/t-20590.html
Bedrading BDP sensor:
http://www.justanswer.com/uk-c…antly.html

Immobilizer issues:
http://forums.edmunds.com/disc…ing-issues


grt, Mark
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 11:18  ·  #18
@Mark:
dank je wel voor het aanbod! Ik kan van iemand een nieuwe bdp sensor lenen om het te proberen.
Ik ga ook alle links die je me stuurde eens goed doorlezen.

ik kan me zo slecht indenken dat de inteferentie van het BDP signaal afhankelijk is van het weer, nu is het natuurlijk wel zo dat vochtige lucht invloed heeft op signalen door de lucht maar of dit ook zo is bij magnetische velden? Dat zou dus betekenen dat ik misschien met een scoop het tegenspanningssignaal wat ontstaat in de BDP kabel zou moeten kunnen zien. Misschien als ik deze via een stukje ferriet laat lopen dat ik deze er uit kan filteren. ook iets om eens te testen komend weekend...
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 11:24  ·  #19
Bij kouder weer lopen er wel grotere stromen door de startkabel om te starten lijkt me. Dus meer kans op interferentie.
Link met vocht ontzenuw je zelf al een beetje in je vorige bericht; goed starten ondanks de regen?

grt, Mark
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 16:35  ·  #20
ja dat is waar, ik zal er eens een oscilloscoop op aansluiten en kijken wat ik meet...
het rare is dat het vooral voorkomt als het vochtig is of net is geweest. dus ook na een regenbui maar in combinatie met kou maar dan weer niet elke keer... het is me in elk geval nog geen een keer overkomen als het langere tijd droog was of warmer buiten dan een graad of 7.
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 20:18  ·  #21
Lijkt nu echt een GMTO-avond gevalletje te worden Hmmmmmm vocht en kou hebben mi. geen invloed op sensoren of er moet een isolatie /kern openliggen maar dat is te meten en te zien. interferentie in al langere tijd probleemloos rijdend voertuig heb ik nog niet meegemaakt wel als er iets veranderd of bijgebouwd is.Je auto heeft hier immers nog nooit last van gehad. Een sensor kan wel vervuilen met metaalschilfers en daardoor een geheel of gedeeltelijk verstoord signaal geven. Is het een automaat? of koppeling anders een proberen met de koppeling ingetrapt te starten (heb wel een paar keer meegemaakt dat de axiale krukas-speling te veel werd en (hangt er natuurlijk vanaf hoe en waar de sensoren gepositioneerd zijn) dit had veel invloed en soms zelfs na verloop van tijd helemaal niet meer aanslaan.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 20:56  ·  #22
Heb je al eens geprobeerd te resetten vóór de koude, natte start? En kon je toen verschil merken? Het kan dat dat er onjuiste waarden worden doorgegeven, bijvoorbeeld door een (bijna) defecte LMM of lambda, waardoor de computer het mengsel een tikkeltje aanpast. Bij starten kan er dan een te arm (of te rijk, maar minder waarschijnlijk) mengsel worden doorgegeven. Je ziet dan idd ook niets in vida, want die gaat immers ook uit van de onjuiste waardes.
Ik heb zoiets meegemaakt, waarbij de lpg-installatie te rijk was afgesteld. De benzine computer corrigeerde dit, maar toen wilde de auto, vooral 's morgens, en zeker als het ook nog regende niet (meteen) starten. Hij start immers op benzine. Ik heb toen ook bijna alles vervangen, voordat ik erachter kwam dat het aan de lpg-afstelling lag. Baadt het niet, dan schaadt het ook niet, sterkte!
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 16.02.2014 - 09:43  ·  #23
nou... gisteren de BDP sensor eens goed schoongemaakt. er zat inderdaad ijzervijlsel op en ik heb meteen de stekker ook maar goed ingespoten met contactspray. verder ook meteen even de nokkenassensor de zelfde behandeling gegeven en nu maar afwachten.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 19.02.2014 - 08:39  ·  #24
nope... probleem houdt aan... volgende stap wordt het reinigen van de MAF sensor, even op de juiste spray wachten...
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 19.02.2014 - 12:19  ·  #25
Die MAF wordt niet vochtig, die zit achter het luchtfilter in een afgesloten pijp. Die doet het of doet het niet. Mits je een goed papieren luchtfilter gebruikt wordt deze ook nauwelijks vuil.
Als je er een probleem mee zou hebben zou je motermanagement lampje echt wel aan gaan. (als de moter eenmaal draait heb je blijkbaar geen problemen, toch?)
Ik verwacht dat het schoonmaken je probleem niet gaat oplossen.

ik zou toch weer teruggaan naar de basics:
compressie+fuel+lucht+VONK
als de moter eenmaal draait heb je blijkbaar weinig problemen. Daarom zou ik het eerst zoeken bij de bron van de vonk: de accu

de accu levert power voor de vonk en moet in goede conditie zijn, laat eens een belastingtest uitvoeren op de accu. Als de spanning te ver inzakt tijdens het belasten (= simuleren van de startmoter!) dan kan dat problemen geven voor de andere boord electronica.
(draait de moter eenmaal dan levert de dynamo genoeg en heb je blijkbaar geen last meer)

accu goed door de belastingtest gekomen??
Dan zou ik het verder zoeken in slechte electronische verbindingen die opspelen wanneer je probeert te starten. Vooral tijdens het koud starten trekt de startmoter erg veel amperes (een startmoter is vaak 1200W en dat bij 12V, dan kan je uitrekenen hoeveel ampres zo'n startmoter trekt tijdens het starten , P = U x I , watt = volt x ampere, 1200=12x100) daardoor zakt de spanning van je accu in tijdens het starten, de accu heeft dan ook net een koude nacht achter de rug waarin deze het alarm actief heeft moeten houden maar niet werd bijgeladen. Dat kan net genoeg zijn om tijdens de eerste koude start problemen te veroorzaken bij andere electronica delen.
(1200W = 1,2kW = bijna 1PK)

verder: hoe zijn de massa punten van/naar het moterblok? die moeten allemaal goed schoon/corrosie vrij zijn.
- dikke kabel van blok naar carrosserie (vlak voor de linkerkoplamp)
- van kop naar carrosserie
- op de kop bij de bobines (meerdere)
- links voor aan de kop zit er ook nog eentje
als je toch bezig bent:
- van accu naar carrosserie

Denk ook aan de moter ECU. die zou ik er eens uit nemen en alle contacten in de connector in sprayen met contactspray. als daar overgangsweerstand op zit kan dat problemen geven.
Verder ook eens bekijken hoe de benzinepomp wordt aangeschakeld, via een relais? Dan dat relais eens testen. Voelt deze heet aan tijdens het draaien van de moter?(= veel overgangsweerstand) Dan zitten er misschien rotte soldeerpunten in.
Komt wel vaker voor bij oudere relais, vervangen is de oplossing.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 21.02.2014 - 09:35  ·  #26
Hoi TeeFive,

bedankt voor je reactie. Ik heb de massapunten van de motor allemaal schoongemaakt en er zelfs een extra punt bijgemaakt. ik had een spanningsverlies van bijna 500 milivolt tussen de massa van de motor en de carrosserie. De accu heb ik gisteren vervangen, ondanks dat de accu tester aangaf dat hij nog goed was tijdens een belasting van 200 ampere, was hij toch al wat jaartjes oud. Vanmorgen startte de auto goed maar da zegt nog niets.

Ik heb gevonden dat het een 1.4kW startmotor is die er op zit, om eventuele spanningsdipjes te voorkomen heb ik een startaccu gemonteerd met een iets hogere koudstartstroom. weliswaar niet te hoog dat de dynamo het niet meer trekt maar wel net wat hoger dan er in zat.

wat de bascis betreft: ik verdenk ook nog steeds de vonk, om nu alle bobines te gaan vervangen zie ik nog niet zitten, ik ben nog niet overtuigd dat deze stuk zijn omdat dit ook andere problemen met zich mee zou brengen die ik niet heb.
De ECU connector schoonmaken wil ik inderdaad ook gaan doen, ik zag alleen dat hiervoor een speciale sleutel nodig is om de stekker er af te halen. Uit ervaring weet ik dat je die in dit geval ook beter wel kunt gebruiken bij dit soort connectors. is er iemand die hier al eens een ervaring mee heeft opgedaan? Omdat de ECU zich in de motorruimte bevindt en niet in een luchtdichte ruimte is opgesloten, zou het natuurlijk kunnen dat vochtige lucht hier invloed op heeft.

het brandstofpomp relais heb ik al vervangen, daar lag het dus ook niet aan...

ik ga eens uitdokteren hoe ik die stekker van de ECU ga losmaken zonder hem te slopen...
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 26.02.2014 - 20:44  ·  #27
Vandaag met de Dice mijn nokkenas sensor signaal eens bekeken. het viel me namelijk op dat deze niet heel regelmatig van hoog naar laag sprong in het overzichtje.

het signaal is alles behalve een mooi bloksignaal, toch loopt de motor mooi als hij eenmaal aanstaat.

is er misschien iemand met een dice en een B5244S2 motor die eens een foto van zijn signaal wil laten zien, even voor mij ter vergelijking.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 26.02.2014 - 21:23  ·  #28
Nog even inhaken op het relaas van TeeFive: Bij de Volvo 850 wilden de accuklemmen zelf nog wel eens voor een spanningsval zorgen tijdens het laden. Ze kregen -hoewel ze er nog goed uitzagen- een te hoge weerstand. Dit merkte je doordat de klemmen warm waren na een rit, van de laadstroom. En natuurlijk door een paar tiende Volt lager laadvoltage!

Stel dat dit bij de wat oudere V70N ook het geval is, zorgt dit er dan ook voor dat de spanningsval bij grote stroomafname tijdens het starten ook groter is? Hoe groter de stroom is, hoe vervelender die extra weerstand. De boord electronica van V70N schijnt hier gevoelig voor te zijn lees ik.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 27.02.2014 - 08:14  ·  #29
Hoi Mekstra,

thanks voor je reactie! Ik ben inderdaad ook bekend met dit probleem, mijn vorige V40 had dit ook. de accuklem werd behoorlijk warm en gaf soms zelfs een spanningsval van bijna een volt!
Bij mijn S60 heb ik hier al eens goed naar gekeken, geen warmte ontwikkeling. ik heb vorige week een nieuwe accu geplaatst en de klemmen goed opgeschuurd en ingevet. just to be sure...

Ik kijk nu vooral in de richting van die nokkenas sensor, dat signaal is toch wel heel raar...
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 27.02.2014 - 15:12  ·  #30
Ben benieuwd naar je vorderingen. Signaal kan ik niets zinnigs over zeggen. Als ik de auto weer aan VIDA hang zal ik ook eens kijken hoe het signaal bij die van mij er uit ziet. Al heeft de auto een andere motor, de aansturing / signaal van de verstellers zal niet veel verschillen lijkt me.

Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de stand van de versteller. Stel dat de stand niet goed is, start de auto dan ook minder goed? Je schijnt een diesel geluid te krijgen bij stationair als de versteller niet goed staat.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0