slecht aanslaan bij nat en koud weer

folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

· 
Posted: 27.02.2014 - 20:50  ·  #31
@ThijsvanZwam: Ik heb geen uitleesapparatuur, dus kan je wat dat betreft niet verder helpen , maar:
Het beeld van je nokkenassensor lijkt op het beeld, dat mijn dealer me liet zien tijdens de afgelopen extreme service en uitlezen van alle motormanagement indicaties. Zij constateerden dat de nokkenas riem een tandje verzet was. Kort voordat ik de auto kocht, was de distributie riem vernieuwd en waarschijnlijk niet de Volvo-vastzet inrichting gebruikt, waarbij uiteindelijk de nokkenas riem een tandje verkeerd is gezet. Na herstel gaf de sensor en gelijkmatiger beeld. Dus de vraag is: "Is je distributieriem vernieuwd en correct geplaatst?"
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 28.02.2014 - 07:56  ·  #32
Hoi Folke,
dank je wel voor je reactie!
de riem is inderdaad recent vervangen door de volvo garage, ik heb hem zelf ook al gecontroleerd en hij staat op tijd. Voor het vervangen van de riem was het probleem ook al aanwezig. De sensor is een Hall effect sensor, die een blokspanning genereert aan de hand van de verandering van het magnetisch veld. als de nokkenas een tand verkeerd staat zou hij het zelfde signaal moeten geven alleen op een verkeerd moment. Ik heb ook alle motormanagement indicaties laten uitlezen maar geen foutcodes gevonden.

ik heb van de sloperij een andere nokkenas sensor gehaald, deze ga ik er eens inbouwen om te zien of het signaal anders is.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 23.03.2014 - 15:34  ·  #33
En, is het inmiddels opgelost?
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2014 - 22:53  ·  #34
ik heb inmiddels de nokkenassensor vervangen en een nieuwe gasklep gemonteerd, ECM software laten updaten en tot nu toe geen problemen meer gehad. nu zijn de weersomstandigheden natuurlijk wel wat beter geworden dus misschien moet ik even wachten tot het najaar... :)
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.04.2014 - 17:54  ·  #35
vanmorgen lag er een dun laagje ijs op de voorruit, condens op de zijruiten dus de ideale omstandigheden waarbij hij hapert met starten. maar... verhip-en-waarempel, starten- lopen! geen probleem!
wat nu de oplossing was, het gasklephuis of de software, of dan toch de nokkenassensor, geen idee maar het lijkt verholpen. hopelijk komt het in het najaar niet terug...
Mekstra
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 16.04.2014 - 21:23  ·  #36
Goed bericht, mooi dat het nu klaar is.
Ik gok op de laatste: de nokkenas sensor.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2014 - 11:23  ·  #37
dat zou mooi zijn want dan is het voor anderen een makkelijk op te lossen probleem. ik heb het nog even bij volvo nagevraagd of dit al eens eerder is voorgekomen maar dat was het niet...
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.11.2014 - 20:43  ·  #38
tja.... jammer maar heelaas.
Inmiddels nieuwe bobines, gasklep, bougies, brandstoffilter, lambdasensor, software, temperatuursensor,
klepje voor warme lucht klep maar weer slecht starten als het koud is.

Het aparte is dat hij nu morgens na een koude nacht prima start maar als ik rond 5 uur weer naar huis ga dan hapert hij. eerste keer starten is het net of er geen enkele brandstof is en de tweede keer start hij haperend, cilinder voor cilinder. als hij eenmaal loopt, niks aan de hand. geen storingscodes te vinden, viergastest is prima.
nu nieuwe luchtmassameter besteld maar ik betwijfel of deze er iets mee te maken heeft, ik merk met rijden helemaal niets van dingen als vermogensverlies of dergelijke.

iemand die misschien nog een idee heeft?
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 28.11.2014 - 12:47  ·  #39
Wel al eens de raildruk laten meten?
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.11.2014 - 12:54  ·  #40
Jep, die blijkt prima te zijn.
ik heb ook al eens geprobeerd om voor het starten een paar keer het contact aan te zetten zodat de pomp de boel op druk brengt.

thanks voor het meedenken!
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 28.11.2014 - 14:04  ·  #41
Quote door Thijsvanzwam

Jep, die blijkt prima te zijn.
ik heb ook al eens geprobeerd om voor het starten een paar keer het contact aan te zetten zodat de pomp de boel op druk brengt.

thanks voor het meedenken!

Ja, ik doe op contact en wacht tot alle lampjes uit zijn en start dan pas. Kan idefix zijn, maar lijkt te helpen!
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 28.11.2014 - 15:33  ·  #42
Probleem komt in eens bekend voor, ik heb dit zelfde startprobleem de laatste tijd met een vw golf. Bij uitlezen kwam er een melding over de nokkenassensor naar voren.

Ik zou het eens proberen met een nieuwe nokkenas sensor, wellicht dat die van de sloop ook niet helemaal fris meer was.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.11.2014 - 18:04  ·  #43
Hallo J.W.
daar had ik ook al aan gedacht. ik heb tijdelijk even die van iemand geleend maar het gaf alsnog de zelfde problemen terwijl zijn auto het prima doet.

Even met een scoop een hartfilmpje gemaakt van de nokkenas sensor en dat ziet er ook keurig uit.

begint een steeds lastigere kwestie te worden. er is echt iets aan de hand maar ik kan er maar geen vinger op leggen...
weet nu ook even niet zo goed waar ik nog moet zoeken.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 28.11.2014 - 23:54  ·  #44
Start onderbreker/antennering ook al gecontroleerd?
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2014 - 08:55  ·  #45
Jep, die geeft niks raars in vida.
Het komt ook alleen onder bepaalde weersomstandigheden voor.

Wat mij wel opvalt is dat het thuis niet gebeurt en op mijn werk wel. Nu woont de auto thuis in een carport, op mijn werk gewoon op een parkeerplaats.
Zou vocht misschien iets kunnen beïnvloeden... niet zozeer een regen bui maar condens welke ontstaat tijdens het afkoelen.
De stekker van de computer is zo goed als nieuw en alle sensoren welke invloed hebben op het starten heb ik inmiddels losgegaan of zelfs vervangen. ook die stekkers zien er prima uit.

Selected quotes for multi-quoting:   0