Quote door Thijsvanzwam
tja.... jammer maar heelaas.
Inmiddels nieuwe bobines, gasklep, bougies, brandstoffilter, lambdasensor, software, temperatuursensor,
klepje voor warme lucht klep maar weer slecht starten als het koud is.
Het aparte is dat hij nu morgens na een koude nacht prima start maar als ik rond 5 uur weer naar huis ga dan hapert hij. eerste keer starten is het net of er geen enkele brandstof is en de tweede keer start hij haperend, cilinder voor cilinder. als hij eenmaal loopt, niks aan de hand. geen storingscodes te vinden, viergastest is prima.
nu nieuwe luchtmassameter besteld maar ik betwijfel of deze er iets mee te maken heeft, ik merk met rijden helemaal niets van dingen als vermogensverlies of dergelijke.
iemand die misschien nog een idee heeft?
Misschien is het probleem niet te weinig brandstof, maar teveel. Wellicht sluiten de injectoren niet meer goed af en drupt de restdruk uit je rail de cylinders in. Of is er een andere reden waarom hij te rijk start. Te weinig zuurstof, initieel, bijvoorbeeld. Gezien het feit dat je tijdens het rijden geen klachten hebt lijkt op een verzopen motor.
Misschien start je met een veel te rijk mengsel. Probeer eens te starten met je gaspedaal helemaal ingedrukt vanmiddag, dan sluit hij tijdelijk het injectiesysteem af tot restbrandstof weg is (
Clear flood mode).
Mocht dat het zijn dan heb je weer twee paden: te weinig zuurstof of teveel brandstof. Dan wordt het misschien tijd om je injectoren nog een keer te reinigen en/of te vervangen , de luchtinlaat na te lopen en/of de fuel trim eens na te laten kijken, maar ik heb geen idee wie dat kan. Volvotune misschien?
Een tweede wat ik hiervoor ergens lees is toch je carterventilatie. Je schrijft ergens 'carterdruk is licht vacuĆ¼m bij 3000 rpm'. Bij 3000 rpm zuigt de mijne een latex handschoen sterk naar binnen. Zit dat toch wel helemaal goed bij jou? Niet dat ik direct het verband zie met wel problemen bij starten maar niet tijdens het rijden, overigens.