slecht aanslaan bij nat en koud weer

 
 
 
 
 
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 30.11.2014 - 13:40  ·  #46
Bougiekabels? Wat voor bougies heb je er in gestopt?
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 30.11.2014 - 19:01  ·  #47
deze auto is voorzien van penbobines, geen kabels dus...
de bougies zijn originele van Volvo.

Zowel alle 5 de bobines als bougies zijn zo goed als nieuw.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 01.12.2014 - 10:38  ·  #48
Stomme vraag: staat de auto als hij slecht start op een schuin wegdek met de neus omhoog?
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 01.12.2014 - 22:18  ·  #49
@blastaway,

nee hij staat zo goed als recht (als ik de handrem er af haal gebeurt er niet veel)

Ik heb de auto ook wel eens andersom in de parkeerplaats gezet maar dat maakt geen verschil.

Wat zou het kunnen inhouden als dat wel zo is? een auto moet -lijkt mij- toch enigzins schuin weggezet kunnen worden...
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 02.12.2014 - 10:24  ·  #50
Quote door Thijsvanzwam

tja.... jammer maar heelaas.
Inmiddels nieuwe bobines, gasklep, bougies, brandstoffilter, lambdasensor, software, temperatuursensor,
klepje voor warme lucht klep maar weer slecht starten als het koud is.

Het aparte is dat hij nu morgens na een koude nacht prima start maar als ik rond 5 uur weer naar huis ga dan hapert hij. eerste keer starten is het net of er geen enkele brandstof is en de tweede keer start hij haperend, cilinder voor cilinder. als hij eenmaal loopt, niks aan de hand. geen storingscodes te vinden, viergastest is prima.
nu nieuwe luchtmassameter besteld maar ik betwijfel of deze er iets mee te maken heeft, ik merk met rijden helemaal niets van dingen als vermogensverlies of dergelijke.

iemand die misschien nog een idee heeft?


Misschien is het probleem niet te weinig brandstof, maar teveel. Wellicht sluiten de injectoren niet meer goed af en drupt de restdruk uit je rail de cylinders in. Of is er een andere reden waarom hij te rijk start. Te weinig zuurstof, initieel, bijvoorbeeld. Gezien het feit dat je tijdens het rijden geen klachten hebt lijkt op een verzopen motor.

Misschien start je met een veel te rijk mengsel. Probeer eens te starten met je gaspedaal helemaal ingedrukt vanmiddag, dan sluit hij tijdelijk het injectiesysteem af tot restbrandstof weg is (Clear flood mode).

Mocht dat het zijn dan heb je weer twee paden: te weinig zuurstof of teveel brandstof. Dan wordt het misschien tijd om je injectoren nog een keer te reinigen en/of te vervangen , de luchtinlaat na te lopen en/of de fuel trim eens na te laten kijken, maar ik heb geen idee wie dat kan. Volvotune misschien?

Een tweede wat ik hiervoor ergens lees is toch je carterventilatie. Je schrijft ergens 'carterdruk is licht vacuĆ¼m bij 3000 rpm'. Bij 3000 rpm zuigt de mijne een latex handschoen sterk naar binnen. Zit dat toch wel helemaal goed bij jou? Niet dat ik direct het verband zie met wel problemen bij starten maar niet tijdens het rijden, overigens.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 02.12.2014 - 14:22  ·  #51
De injectoren heb laten checken en doorspoelen door een bedrijf, ze lieten me zien dat ze allemaal evenveel inspoten en niet lekten. Hier gingen mijn vermoedens eerst ook al heen...

die carterventilatie is dan inderdaad wel een punt van aandacht... Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal maar het viel me op dat hij wel vacuum had bij 3000 rpm maar niet extreem. Nu bedacht ik me dat het vacuum bij geopende gasklep (dus hogere toeren) natuurlijk lager is dan bij gesloten gasklep (stationair) omdat je het drukverschil opheft. om deze reden leek het mij dus logisch dat de handschoen dan zo reageert. En daarbij kon ik me inderdaad zoals je al schrijft niet echt indenken wat hiervan de invloed is met starten.

te rijk mengsel klinkt wel aannemelijk, zoals hij reageert als het starten niet meteen lukt. ik meen ook een keer een benzine lucht geroken te hebben.
Ik ga hier eens extra op letten. De carterventilatie zal ik eens controleren, als deze open is en goed is dan lijkt het mij dat ik via iedere slang lucht zou moeten kunnen aanzuigen.
thanks voor je reactie!
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 11.11.2016 - 20:40  ·  #52
Hoi,

Sorry voor het omhoog trappen van dit draadje van 2014 maar het is nu 2016 en mijn auto heeft exact ,ja, exact hetzelfde probleem. Slecht starten bij koud weer (bij ongeveer lager dan 7 graden ), nat of droog maakt niet uit in het begin dacht ik ook alleen bij nat weer. Bij starten gaat toerental niet naar 1500-1600 toeren. Hij gaat naar 1200 en zakt dan naar nul en de auto begint dan te schudden en stopt dan. Als ik daarna weer wil starten dan wil hij niet op toeren komen (1600) maar dan moet ik doorblijven starten met het gaspedaal ingedruk. Als hij dan aanslaat moet ik met de voet op het gaspedaal de toeren op 2000 houden voor aantal seconden omdat anders hij weer dood valt. Na die tijd kan ik gas los laten en dan gaat toertal langzaam van 1500 naar de 900. Ik ruik bij het starten ook een benzine lucht. Auto rijd prima houd niet in enzo, geen foutcodes.

Ik vroeg me af of probleem van Thijs is getackeld of dit ik soms zijn auto heb gekocht ;-) iemand anders hier nog een idee?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 11.11.2016 - 20:45  ·  #53
Heb je hem uitgelezen met vida?

Een universele obd is niet zo exact als vida.

Er zou wat in moeten staan.
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 508
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 11.11.2016 - 22:02  ·  #54
Hallo c7rl

Aan het eind van de rail die op de benzine injectoren, zit een druk regelaar die geregeld wordt met een slangetje dat op het input spruitstuk zit.

Als de druk regelaar lekt, dan is naar een tijd stil staan exstra benzine in het spruitstuk gelopen, als je dan start kan het zijn dat je het effect heb dat de motor verzopen is.

Na lang starten net als vroegen start de motor.

Controleer of er benzine uit de vacuum aansluiting van de drukregelaar komt.
Een lekkende benzine injector kan ook de boos doener zijn .

Groeten BUM
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 15.11.2016 - 23:11  ·  #55
Quote door hermanusb

Heb je hem uitgelezen met vida?

Een universele obd is niet zo exact als vida.

Er zou wat in moeten staan.


uitgelezen geen DTC die daar relatie mee hebben
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 15.11.2016 - 23:14  ·  #56
Quote door meijer

Hallo c7rl

Aan het eind van de rail die op de benzine injectoren, zit een druk regelaar die geregeld wordt met een slangetje dat op het input spruitstuk zit.

Als de druk regelaar lekt, dan is naar een tijd stil staan exstra benzine in het spruitstuk gelopen, als je dan start kan het zijn dat je het effect heb dat de motor verzopen is.

Na lang starten net als vroegen start de motor.

Controleer of er benzine uit de vacuum aansluiting van de drukregelaar komt.
Een lekkende benzine injector kan ook de boos doener zijn .

Groeten BUM


Is dat dit ding?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 15.11.2016 - 23:21  ·  #57
Wat ik trouwens geprobeerd heb met suc6, ik heb smorgens heet water over de koelvloeistof tempperatuur sensor gegooid, twee maal achter elkaar met suc6 gestart. Die sensor die je schijnbaar preventief moet vervangen omdat de waarde daarvan niet in vida terechtkomt. Ga dat binnekort maar eens doen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 15.11.2016 - 23:35  ·  #58
ah daar is een heel draadje over maar dat lijkt me duidelijke aanwijzing.. topic.php?t=8514&page=1 Deze had je waarschijnlijk al gevonden...
job66
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 58
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 16.11.2016 - 15:26  ·  #59
Ik heb zoiets gehad met onze hyundai i10. Bleken uit eindelijk de bougie kabels te zijn. Deze waren wat verbrost en als je er dan , met een plantespuit, water op,sprayt zie je vonken rondom de kabels onstaan. Dit veroorzaakt dus slecht starten en ook zomnu en dan een brandend motor managment lampje. Dus kabels vervangen en voorlopeig alles weer ok.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 16.11.2016 - 17:28  ·  #60
eh deze heeft volgens mij het 20v blok zonder bougiekabels in die zin die jij noemt(hoog voltage kabels)
dus dat wordt m niet. Dat gebeurt over het algemeen dan bij nat weer en hier ook bij droog weer. Hoe zijn de bougies? bij kouder weer lastiger starten..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0