slecht aanslaan bij nat en koud weer

 
 
 
 
 
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 05.02.2014 - 22:04  ·  #1
Rond deze tijd (Nederlandse winter) wanneer het buiten rond de 4 graden is en nat, slaat mijn auto zeer slecht aan als hij koud is.
Zowel morgens als middags wanneer ik de auto gebruik moet ik even doorstarten en lijkt het alsof hij cilinder voor cilinder op gang komt, maar alleen bij regen.

is het koud maar droog: niks aan de hand, warm weer en regen ook ook geen problemen.

De bougies zijn zo goed als nieuw en ik heb afgelopen weekend de verstuivers een ultrasoon badje gegeven. geen resultaat. VTT klep gereinigd, ook niks. verschillende stekkerverbindingen gecontroleerd of er vocht in is gekomen maar dat is allemaal niet het geval. De computers hebben allemaal een prima massaverbinding en de accu is in goede staat (niet nieuw maar getest met een belasting van 200A waarbij er 11.2V overbleef)

Ik ben in het bezit van een DICe en heb alle data voor het starten en na het starten eens grondig bekeken, kan niks raars vinden. geen misfires en alle waarden zien er normaal uit, ik krijg ook geen foutmeldingen.

Toch moet er iets aan de hand zijn, zo'n auto hoort natuurlijk ook bij nat weer gewoon te straten. Ik heb dit hele forum (naar mijn idee) doorgespit maar kan niets vinden.
iemand een idee of hier ervaring mee?

De auto krijgt keurig op tijd zijn beurtjes.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 05.02.2014 - 22:14  ·  #2
Hoi Thijs,

Ik denk dat je de injectoren bedoeld? :) Ik zou hier toch denken aan ontsteking of brandstof wat ie dan niet voldoende heeft. Werk de choke-injector ook naar behoren?
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 05.02.2014 - 23:00  ·  #3
Heb je de brandstofdruk ook uitgelezen? Er is een nominale druk (vraag) en ook een gemeten druk aan de rail (sensor). Ook de activiteit van de brandstofpomp kan je zien.
Met de beurten is het brandstof filter (rechts onder, voor tank) de ook meegenomen?

De motor toerental sensor (links naast het blok, naast / op de bak), geeft bij mijn auto soms vage klachten tijdens het starten, inderdaad bij koud weer (onder vriespunt). Je ziet dan bij het starten de naald van de toerenteller rare sprongen maken. Zou te maken kunnen hebben met het verstoren van het signaal door de startkabel van zekeringkast naar startmotor, deze loopt vlak langs de sensor. Ik heb de startkabel verlegd.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 06.02.2014 - 15:51  ·  #4
thanks voor jullie reacties!
@trissy1979: jep, injectoren bedoel ik, mijn fout...:) de choke-injector ben ik nog niet tegengekomen, waar zit die?
@Mekstra: Ik heb de raildruk gemeten volgens de beschrijving in Vida, de druk is rond de 4 bar met starten en loopt niet terug naar minder dan 2 bar na het uitzetten van de auto, binnen 20 minuten. Mijn auto is niet uitgevoerd met een drukmeter op de rail. Het brandstoffilter is inderdaad vervangen, het probleem deed zich daarvoor ook al voor.
Tijdens het starten zie ik verder niets raars op het dashboard, alle meters functioneren prima en doen mee. De toerentalsensor verdacht ik ook alleen meet ik daar tot nu toe correcte waarden op. de kabel naar de startmotor ligt al niet meer in de buurt van andere kabels (had er ook al aan gedacht)

wat mij wel opviel is dat de druk in de tank op 15hPa blijft staan, ook als ik de tankdop er af haal. Nu weet ik niet of deze hoort te veranderen naar de buitendruk bij open dop maar ik weet wel dat dit bij andere merken soms wel het geval hoort te zijn. Ik kan ook nergens een referentiewaarde vinden van wat de tankdruk hoort te zijn. Vida omschrijft een procedure om de zelfdiagnosefunctie te starten, dit heb ik gedaan maar gaf geen storingen aan...
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 06.02.2014 - 16:35  ·  #5
oh sorry, ging er vanuit dat dit zichtbaar zou zijn...
het gaat om een S60 2,4 140pk benzine uit 2001 met 2 ton gelopen. (B5244S2 motor)
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 65
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 06.02.2014 - 18:11  ·  #6
Quote door Thijsvanzwam

oh sorry, ging er vanuit dat dit zichtbaar zou zijn...
het gaat om een S60 2,4 140pk benzine uit 2001 met 2 ton gelopen. (B5244S2 motor)


2001 en 200.000 gelopen... Die haalt jouw pensioen wel

Btw; ik heb geen zinnig antwoord op je vraag.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 07.02.2014 - 22:20  ·  #7
Wat betreft de toerental sensor: Ik heb een incidentele foutcode op het signaal, dit is enkel en alleen TIJDENS het starten. Ik heb de sensor vervangen, maar nog steeds heel soms die foutmelding in VIDA. Ligt dus niet aan de sensor zelf, maar aan iets anders (bekabeling of die startkabel die het signaal verstoort tijdens starten).
Hoe heb je correcte waardes gemeten van de sensor? Is dit via DICE -en dan TIJDENS het starten- of heb je de losse sensor doorgemeten (het laatste zegt dus niet veel)?

Die tankdruk heb ik geen ervaring mee en nog nooit meetwaardes van uitgelezen, maar het lijkt me heel sterk als er nog druk aanwezig is zonder dop. Als je tankt, dan loopt de brandstof immers gewoon naar binnen en dit dan niet als er druk aanwezig is. Hoor je een sissend geluid bij het openen van de dop (zou niet moeten, zit een ontluchting in)?
Overdruk kan ik eigenlijk ook niet verklaren, er zit toch niets in de tank dat druk opbouwt? Onderdruk door uitstoom van benzine wel, maar er zit een ontluchting in om het vacuüm kwijt te raken.

Is je ETM goed schoon?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 08.02.2014 - 01:56  ·  #8
Precies! Dit is wat ik ook denk Mekstra... Gewoon een slechte verbinding naar de computers. Loop die stekkers eens na en controleer ook de vele massa's die er zitten. Hier gaat het zo vaak mis!! :sick: Probeer dit eerst alvorens naar de dealert te vliegen. ;) Succes!
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 08.02.2014 - 02:17  ·  #9
Heb een soort gelijk probleem.. in deze tijd start de auto af en toe niet goed... hij start en vervolgens donderd het toerental naar beneden en slaat af.
Om hem alsnog aan de praat te krijgen moet ik het gas pendaal volledig in trappen en dan starten.. dan start de auto altijd..maar roggeld een aantal seconden.. en de auto stinkt naar benzine.... Dit fenomeen heb ik altijd in deze periode.. als het warmer en droger is geen last... ook als de motor heeft gelopen ook geen enkel probleem .... bougies zijn nog geen 15K oud en zijn van volvo parts......

Frans...
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 09.02.2014 - 10:36  ·  #10
Ik heb de meting gedaan tijdens het starten, dus met de dice het signaal opnemen. niks vreemds te zien. de massa punten zijn allemaal schoongemaakt en ik heb er zelfs een paar doorverbonden met elkaar om eventuele spanning verschillen op te vangen. De ETM is brandschoon, het hele luchttraject daarna ook.

Wat mij het meest verbaast is dat het alleen voorkomt bij nat weer en tussen de 4 en 8 graden. daaronder of daarboven niks aan de hand. en het gebeurt ook niet elke keer maar wel net effe te vaak.

Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de stekker van de ECU losgehaald om deze eens te bekijken. Ik zag dat hiervoor een speciaal stuk gereedschap nodig is om hem uit zijn voet te bevrijden en die heb ik niet. Je zal net zien dat ik de boel stuk maak als ik er met schroevendraaiers en ander
hier-niet-voor-bedoeld gereedschap in ga wroeten.

Die tankdruk heeft met het EVAP te maken, lijkt mij inderdaad wel dat wanneer ik de dop losdraai, de druk zou moeten dalen. maar ook al doet hij dat niet, waarom zou dat dan alleen invloed hebben met nat weer? de EVAP klep werkt overigens wel prima naar behoren en het koolfilter is niet verzadigd.

Het lastige is dat het niet elke keer voor komt, dat maakt het zoeken een langdurig project. Ik heb er nu een carchip op aangesloten en ga hier een paar weken mee rijden, eens kijken wat daaruit naar voren komt...
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 10.02.2014 - 00:32  ·  #11
Tsja, en weer gewoon terug naar de bron: wat heb je nodig om een motor te laten lopen.
Brandstof en lucht (in een specifieke verhouding ook nog), en een vonk op het juiste tijdstip.

Kan je er achter komen of de auto arm of rijk loopt tijdens zo'n slechte start? Benzinelucht, natte bougies? Kleur van de bougies? Benzinedruk en doorstroom injectoren (had je al gechecked)? Luchtinlaat warme/koude luchtregeling ok? MAF sensor en/of O2 sensor in uitlaat ok? ETM, aansturing van de ETM en staat van de ETM (nieuwe / oude type) ok? Vacuum lekkage al gechecked (zou toch bij meer temperaturen moeten zijn en merk je ook tijdens rijden)
Welke hiervan zijn afhankelijk van of worden anders aangestuurd door de temperatuur / vocht?

Dan de vonk, wat is hier voor nodig (om deze op tijd te laten zijn) bij onze auto's en welke systemen moeten hiervoor werken?
Startonderbreker of de antennering ok? Inlaat / uitlaat nokkenas timers ok? Toerentalsensor / verstoring van dit signaal (had je ook al bekeken?). Bougies en bobines ok? Massapunten (ook van het blok zelf naar de carrosserie) ok (had je ook al bekeken lees ik).
Welke hiervan zijn afhankelijk van of worden anders aangestuurd door de temperatuur / vocht?

Al een dansje gedaan (of hartgrondig gevloekt) voor het starten?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 10.02.2014 - 10:43  ·  #12
@Mekstra Je vergeet een hele belangrijk punt... : compressie! zonder compressie gaat een moter ook niet aanslaan.
- een moter kan lui worden bv doordat de zuigerveren vast koeken aan de zuigers waardoor de compressie weg kan lekken.
( hoe is de carterdruk? Draai tijdens het draaien van de moter een de olievuldop los, dan kan je het zien/voelen.)
- hoe lang is het geleden dat de kleppen gesteld zijn? Een te strak staande klep kan ook de compressie nadelig beinvloeden.
Doe anders eens een compressietest. Dan weet je wat je hebt.
- de krukas positie sensor geeft de ECM input waardoor deze kan bepalen wanneer er ontstoken moet worden.
Hoe oud is die sensor? soms willen die dingen ook wel eens vervuilen. Dat verstoort de magnetische pick-up waardoor het signaal minder krachtig wordt. schroef 'm eens los en maak 'm eens schoon.

verder: de aller eerste gelegenheid dat de moter uberhaupt kan aanslaan is als TDC van cil #1 voorbij de krukas sensor draait. Als je mazzel hebt is dat zeer kort nadat de startmoter gaat draaien, als je pech hebt moet je 5 compressie momenten wachten. Dat is afhankelijk van hoe de moter gestopt was bij het uitzetten. En als het allemaal niet in super conditie is en de onderdelen oud zijn: 10 compressie momenten (= 2x volledig 360 graden draaien van de krukas. want 5cil moter)
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 10.02.2014 - 10:56  ·  #13
Allemaal mooi, maar ik kan het 123 niet combineren met vochtigheid/kou en denk dan meer aan ontstekingsprobleem
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 10.02.2014 - 13:07  ·  #14
Quote door willemf58

Allemaal mooi, maar ik kan het 123 niet combineren met vochtigheid/kou en denk dan meer aan ontstekingsprobleem


dan kan het nog steeds de krukas sensor zijn. Want dat ding is onderdeel van het ontstekings systeem.

mijn antw. was eigenlijk meer als reactie op de 'back to basics' van Mekstra
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: slecht aanslaan bij nat en koud weer

 · 
Posted: 11.02.2014 - 21:35  ·  #15
benzinedruk gemeten, is prima. MAF sensor geeft geen vreemde waarden voor zover ik deze kan vergelijken met wat de MAF van een andere volvo geeft. de map sensor getest met een vacuuummeter , ook niks raars. Vacuuumlekkage getest, niks aan de hand. warm\koud luchtmengklep werkt prima, bobines werken allemaal prima (getest in losse opstelling) alle massapunten getest en zelfs doorverbonden. spanningsverschil tussen motor en carrosserie is nu ongeveer 0,002 volt bij contact aan. (lijkt mij acceptabel t.o.v. de 0,05V eerst)
compressie is zeer goed, motor (inlaattraject, oliesysteem en brandstofsysteem) bij tuningbedrijf laten reinigen (resulteerde overigens meteen in 9 verloren PK's terug op de vermogensbank) carterdruk is licht vacuüm bij 3000 rpm, ETM is het oude type maar geeft geen problemen, dan zou het ook niet vochtafhankelijk zijn...

zelfs al een dansje gedaan en hard gevloekt... hielp even kort maar uiteindelijk geen resultaat...:)

Het probleem doet zich echt alleen voor bij vocht en kou, en dan ook niet eens altijd. Zelf blijf ik toch ook richting de bdpsensor kijken, ook al geeft deze een mooi signaal op de scoop tijdens het lopen.

rij al een week rond met een carchip maar die registreert niets raars, ook niet toen hij een keer slecht aansloeg. misschien moet ik maar een weekje rond gaan rijden met de dice in logger modus, eens kijken wat die allemaal tegenkomt...

in ieder geval hartelijk dank voor al jullie reacties en het meedenken! alle input is zeer welkom!

even een update: gisteren (11 feb) na werk naar huis gereden en hij startte prima, ondanks de regen. vannacht is het helder geweest en rond de 3 a 4 graden. vanmorgen (droog weer, graadje of 4) startte hij weer slecht. De krukas gaat echt vaker dan 5 keer rond voor hij iets doet. Je hoort duidelijk dat hij wel wil maar niet kan, startmotor draait prima en op het gehoor normaal toerental maar ik moet lang doorstarten, tijdens het starten hoor je dan dat er af en toe een cilinder wil aanslaan maar net niet lukt. dan plotseling slaat hij aan en is er niks aan de hand, loopt als een zonnetje. Hij slaat geen enkele foutcode op.
Hier en daar hoor ik van mensen dat BDP sensoren gevoelig zijn voor vocht, dan zou dat naar mijn idee moeten inhouden dat er een klein scheurtje in de behuizing van de sensor moet zitten aangezien die dingen redelijk goed zijn dicht gemaakt. Verder als een BDP sensor versleten zou zijn dan ben ik wel eens benieuwd wat dit nu inhoudt, raakt hij zijn magnetische kracht kwijt of iets dergelijks? zo'n sensor raakt het vliegwiel natuurlijk niet dus mechanische slijtage is niet aanwezig. Ik zal hem binnenkort eens schoonmaken zoals TeeFive voorstelt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0