Slecht aanslaan van de motor

 
 
 
 
 
Henk in SK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zakopcie SloWakije
Leeftijd: 77
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Motor D5252T start niet (meer)

 · 
Posted: 02.10.2017 - 22:45  ·  #1
Beste Mensen

Misschien dat het me eindelijk lukt een vraag te plaatsen op het Forum
Mijn V70 van 2001 wil slechts na heel lang doorstarten ook heel langzaam opgang komen en starten.
Heb een week of drie gelden benzine getankt ipv diesel. Afgetapt en daarna 3500km gereden
SloWakije(waar ik woon) nr Frankrijk (Bugatti Museum) naar Nederland Nijmegen (waar ik gewoond heb). Tijdens deze rit begonnen de startproblemen. Heb nieuwe gloeispiralen gekocht.
Heb relais voor gloeien gecontroleerd.
Heb een directe noodstart draad via een drukknop (directe plus) op de draad voor de gloeispiralen aangebracht. Heb een zware zekering (60A) die aan onderkant van Zekeringen/Relais kast onder motorkap vervangen. Geen resultaat.
Wel brand het gloeilampje niet op mijn dahboard bij het standaard voorgloeien met kontakt.
Vermoedt dat het een elektrisch probleem is met een sensor(???) maar kan dat niet beargumenteren. Het kan toch niet zijn dat het dashboardlampje alleen maar kapot is???

HéééL graag hoor ik iets van jullie, dan weet ik in ieder geval dat het gelukt is een bericht te plaatsen op het Forum. Dan zal ik me later verder voorstellen en wat vertellen hoe het komt dat ik Volvo ben gaan rijden terwijl mijn hart bij Franse auto´s ligt.

Groeten uit kouder wordend SloWakij
Henk in SK
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 2.0D start niet, F20 (10amp) zekering klapt steeds

 · 
Posted: 02.10.2017 - 22:57  ·  #2
heb je de oude gloeispiralen nog? eentje los aansluiten en kijken of het uberhaupt werkt? oftewel wordt ie warm? volgens mij zit er ook een relais tussen. is die gecontroleerd?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 2.0D start niet, F20 (10amp) zekering klapt steeds

 · 
Posted: 03.10.2017 - 11:55  ·  #3
...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.0D start niet, F20 (10amp) zekering klapt steeds

 · 
Posted: 03.10.2017 - 13:20  ·  #4
Voorgloeien doen onze diesels niet of bijna niet bij temperaturen tot net boven het vriespunt, dus het is onwaarschijnlijk dat een startprobleem bij buitentemperaturen van boven de 10 graden aan een gloeiprobleem ligt. Maar wellicht is het in Slowakije al veel kouder? In Bratislava liggen de nachttemperaturen ook nog op 7-8 graden momenteel.

Bij slecht starten en langzaam op gang komen moet je toch denken aan een slechte compressie (maar dan zou hij ook veel roken als de brandstoftoevoer wel goed is) of slechte inspuiting. Een electronische issue lijkt mij het meest waarschijnlijk (aansturing injectoren of een sensor), als het brandstofverlies zou zijn zou je dat wel merken (dalend peil, stank).Kan inderdaad door marters komen, je zou niet de eerste zijn.

@Moderator: ik zou voorstellen om de vraag van Henk in SK te verplaatsen naar een apart topic, dan blijft het topic van de topicstarter relevant voor hem/haar. Die vraag is ook nog open (oorzaak doorbranden zekering start/ABS).
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Slecht aanslaan van de motor

 · 
Posted: 03.10.2017 - 16:11  ·  #5
Misschien is het verstandig om ook even te vermelden wat voor een blok je hebt? Gezien je bouwjaar kan namelijk een 2.5D of een D5 zijn.
Bij een D5 denk ik meteen aan slechte vestuivers, wat een bekende kwaal is van de eerste generatie D5 motoren. Je kan eens een retourtest doen om een en ander uit te sluiten.


Het kan ook zijn dat de brandstofpomp aan het overlijden is door te weinig smering door het tanken. Of heb je er niet mee gereden?
Brandstoffilter al vervangen? Dat kan namelijk nooit kwaad.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Slecht aanslaan van de motor

 · 
Posted: 03.10.2017 - 17:44  ·  #6
Zit ook aan filter bij achterwiel te denken, doordat je benzine hebt gehad in de tank kan er wel eens een lading vuilnis het filter zitten waardoorheen tijdens het starten te weinig olie Door het filter naar de pomp voorin de auto komt.
Draaide de motor eenmaal zal er door een klein vacuüm makkelijker diesel uit het filter kunnen worden gezogen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Slecht aanslaan van de motor

 · 
Posted: 03.10.2017 - 22:40  ·  #7
Quote door BIGW

Zit ook aan filter bij achterwiel te denken, doordat je benzine hebt gehad in de tank kan er wel eens een lading vuilnis het filter zitten waardoorheen tijdens het starten te weinig olie Door het filter naar de pomp voorin de auto komt.
Draaide de motor eenmaal zal er door een klein vacuüm makkelijker diesel uit het filter kunnen worden gezogen.


Dat vind ik een heel plausibel verhaal, zeker checken en evt brandstoffilters vervangen.
Zoiets had ik ook bij mijn oude Benz. Tank te ver leeggereden en het 1e filter (van de 3 in die auto) kats verstopt. Daar ging hij trouwens vooral moeilijk van doen als er vermogen gevraagd werd en dus veel diesel naar de motor moest worden gezogen, maar goed, niet elke auto is hetzelfde.
Henk in SK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zakopcie SloWakije
Leeftijd: 77
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Slecht aanslaan van de motor

 · 
Posted: 06.10.2017 - 14:32  ·  #8
Daar gaan we! Van SloWakije tot aan Spanje! Wel mooi dat zoiets kan. Dank voor de reaktie!

Hoe het ene niet te vinden gebrek het andere niet te vinden gebrek kan verduidelijken!

Wat is er gebeurd: toen ik enkele weken geleden de V70 voor een tijdje stil zette om het probleem van slecht
starten rustig, met hulp vanuit het Forum. Had ik de auto met de neus omhoog geparkeerd!
Maar toen de regenbuien vanuit Nederland arriveerden bleken die een gaatje gevonden te hebben om rechts
voor binnen te dringen en een kletsnatte voetmat te realiseren. Waar dat gebrek zit is voor mij niet te vinden!

Gelukkig brak de zon weer door en heb ik de Volvo, na heel lang starten, omgedraaid om de zon rechtsvoor naar
binnen te laten schijnen. Dat lukte mondjesmaat gevolg voetmat weer droog.

Ondertussen heeft de V70 een paar weken met de achterkant omhoog gestaan en gisteren wilde ik weer gaan
prutsen/controleren, een direkte plusdraad op de gloeiers aansluiten. Maar wat gebeurde tot mijn grote verbazing
de V70 startte nagenoeg normaal!!! Niet te geloven !! Het gebrek van slecht starten zit naar grote waarschijnlijkheid
in de brandstof toevoer!! Door met de achterkant omhoog geparkeerd te staan is waarschijnlijk de diesel makkelijker
richting motorgebeuren "gelekt". Luchtbellen of inderdaad de brandstoffilters verontreinigd.

Dus nu zeker de filter gaan vervangen.
Kom ik bij mijn vorige vraag om hulp: Er zijn er 3 !! Graag verneem ik waar die alle drie zitten. Het filter rechts onder de motorkap
(vanaf bestuurderstoel) kan ik thuis brengen. Trouwens kan ik daar overtollig water aftappen, dan doe ik dat terwijl ik op
de bestelling van alle filter wacht. Dan ga ik dat doen en weer eens met de V70 mee rijden!

Wordt vervolgd en iedereen een prettig weekend

Groet
Henk in SK
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Slecht aanslaan van de motor

 · 
Posted: 07.10.2017 - 14:01  ·  #9
...
Henk in SK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zakopcie SloWakije
Leeftijd: 77
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Slecht aanslaan van de motor

 · 
Posted: 15.10.2017 - 18:17  ·  #10
De Volvo van Henk in SK rijdt weer! Of juister start weer!
Na vervangen van slechts 1 filter (er zijn er 3 wordt geschreen maar die hebben we met Volvo op brug niet kunnen vinden.
Wat gedaan:
-Groter brandstoffilter rechts (vanaf bestuurderstoel) onder motorkap vervangen door nieuwe nadat we dit eerst gevuld (!) hebben met diesel.
-Een terugslag klep aangebracht. Er zit er een bovenop het brandstoffilter ontdekten we, maar toch maar de reeds gekochte €7 er extra tussengezet op aanvoerslang.
-Dan het electrisch gedeelte, vooral het gloeien, gecontroleerd werkte niet.
-Het relais hiervoor werkt wel maar..............door het kontakt aan te zetten moet er,vlgs onze waarneming, de massa verbinding gemaakt worden met het betreffende relais!Dat gebeurde niet en hebben we opgelost door in cabine via een massadraad en een drukknop handmatig massa te maken voor dit relais door de draadkern via in te steken waar het massalipje van het relais inpast. Door deze verbinding 10 seconden te maken werkt het gloeisysteem! Dus kontakt aan zetten drukknop tien tellen indrukken starten en motor slaat aan!

Nu rijd ik slechts een paar dagen en ik stel vast dat het belangrijkste was het brandstof filter te vervangen. De terugslagklep is misschien bijzaak geweest. Doordat het vandaag hier liefst 22 graden was met prachtig zonnig weer. Ging het starten ook zonder deze handmatige gloeimethode!
Morgen bij kouder weer zal ik het opnieuw proberen en wel omdat het vermoeden bij mij rijst dat alles weer gewoon normaal funktioneert. Dus kontakt aan wachten tot er een paar lampje uitgaan en starten. Het "gloeiluslampje" brand niet op het dashboard!

Groet
Henk in SK
P.S. ik heb een paar informerende foto´s van het Tsjechische Forum over een reeks zware zekeringen van 60 Amper (!) onder de de zekeringen(printplaat) onder de motorkap. En.......hoe je de blokkering van de achterbank kunt opheffen als het standaard lipje hiervoor is afgebroken, om de achterbank(en) toch neer te kunnen klappen. Helaas weet ik niet onder welke rubriek dit hoort en hoe ik dit kan doorsturen. Als het interssante informatie voor dit Forum is lees ik graag hoe ik toestuur!
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Slecht aanslaan van de motor

 · 
Posted: 15.10.2017 - 19:10  ·  #11
Ter info, het gaat hier dus kennelijk om een 2.5D en niet om een D5.
Dat scheelt een hoop onbruikbare info.
Henk in SK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zakopcie SloWakije
Leeftijd: 77
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Slecht aanslaan van de motor

 · 
Posted: 19.10.2017 - 20:05  ·  #12
Quote door Musicus

Ter info, het gaat hier dus kennelijk om een 2.5D en niet om een D5.
Dat scheelt een hoop onbruikbare info.


Nooit te oud om te leren!
Graag verneem ik na ontleding van het chassisnr. wat een motor code D52525T uiteindelijk betekend?
-een 2,5D ?
-een D5 ?

En natuurlijk wat zijn de verschillen?

Groet uit SloWakije
Henk
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Slecht aanslaan van de motor

 · 
Posted: 19.10.2017 - 20:51  ·  #13
Dus het een V70 uit type 1 of 2(N) ........ ? (ergens tussen1996 tot 2001) vanwege de D5254T motor? kijk maar eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70 das handig om gericht mee te kunnen zoeken en denken,.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Slecht aanslaan van de motor

 · 
Posted: 19.10.2017 - 22:16  ·  #14
2.5d is uit het Volkswagen schap. D5 is Volvoproduct.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0