Slechte koude start, misfire cilinder 2

XC70 2.5T 2003

 
 
 
 
 
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 03.12.2020 - 10:24  ·  #1
Sinds 2 weken start mijn auto slecht als hij koud is. Hij slaat vaak de 1e keer niet aan. Een 2e keer wel (afgelopen week 1x gehad dat hij as na 5x aanging). Daarna loopt hij ook enkele seconden rauw stationair. Daarna gaat 't zoals normaal, rijden ook normaal met normaal vermogen.
Dit probleem is een stuk minder als hij is voorverwarmd met de standkachel. Dan hooguit een klein starthikje merkbaar. Als de motor echt warm is geen probleem.

Hij is op LPG, maar starten doet hij op benzine. Dus LPG systeem zal 't niet aan liggen.

Gisteren gereset, vandaag nieuwe foutmelding na koude start:
ECM-3503 Misfire at least one cylinder, catalyst damage
ECM-3523 Misfire CYlinder 2, catalyst damage
Gisteren stonden deze 2 foutcodes er ook bij (in lange lijst, maar ik had 'm ook al lang niet uitgelezen)

Op advies van Blade ook gekeken naar KVS temp voor start:
ECM ambient air temperature 7.5C
ECM engine coolant temperature 9C
ECM intake air temperature 24,75 (hier staat geen eenheid achter, ik denk niet dat 't graden zijn)
Hier word ik ook niet wijzer van.

Bougies en bobines zijn van begin dit jaar.

Tips hoe hier verder mee te komen?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 03.12.2020 - 12:01  ·  #2
Ik zou de compressie meten van alle cilinders bij koude en bij warme motor.
Zijn de kleppen oiit al eens gesteld?
Als de compressie niet goed is zou het kunnen dat je een te kleine klepspeling hebt en kan er een klep verbranden.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 03.12.2020 - 12:37  ·  #3
Quote door kjiratsiekoedel

Sinds 2 weken start mijn auto slecht als hij koud is. Hij slaat vaak de 1e keer niet aan. Een 2e keer wel (afgelopen week 1x gehad dat hij as na 5x aanging). Daarna loopt hij ook enkele seconden rauw stationair. Daarna gaat 't zoals normaal, rijden ook normaal met normaal vermogen.
Dit probleem is een stuk minder als hij is voorverwarmd met de standkachel. Dan hooguit een klein starthikje merkbaar. Als de motor echt warm is geen probleem.

Hij is op LPG, maar starten doet hij op benzine. Dus LPG systeem zal 't niet aan liggen.

Gisteren gereset, vandaag nieuwe foutmelding na koude start:
ECM-3503 Misfire at least one cylinder, catalyst damage
ECM-3523 Misfire CYlinder 2, catalyst damage
Gisteren stonden deze 2 foutcodes er ook bij (in lange lijst, maar ik had 'm ook al lang niet uitgelezen)

Op advies van Blade ook gekeken naar KVS temp voor start:
ECM ambient air temperature 7.5C
ECM engine coolant temperature 9C
ECM intake air temperature 24,75 (hier staat geen eenheid achter, ik denk niet dat 't graden zijn)
Hier word ik ook niet wijzer van.

Bougies en bobines zijn van begin dit jaar.

Tips hoe hier verder mee te komen?


Het verschil tussen intake temp en kvs temp vind ik erg groot.
Het lijkt hiermee dat je lmm foute waardes geeft. Ik weet alleen niet hoe bepalend de intake temp is voor de verbranding.

Het lijkt mij wel.

Nu denkt de auto:
Koud koelwater, maar wel lekker in het warme zonnetje.

Hoe is de elektrode afstand van de bougie?
Het beste is compressiemeten..
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 03.12.2020 - 14:27  ·  #4
Misfire kan slechte bobine zijn of aangetaste bekabeling.
is alle isolatie bovenop verpulverd?

Wissel eens bobine 2 naar 4 en kijk of het probleem mee verhuist.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 03.12.2020 - 23:09  ·  #5
-ik zal bobines wisselen.
-bougies zijn standaard Volvo, electrode afstand iets kleiner gezet ivm lpg, volgens mij 0,7
-compressie test is in januari gedaan, toen prima
-kleppen nooit gesteld, de motor is ook jonger dan de auto. Zal nu 210.000 hebben gelopen
-isolatie van kabels is niet top meer
-t is mij niet duidelijk of die ene waarde bij intake temp in graden Celsius is. Of dat t wat anders betekent
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 03.12.2020 - 23:43  ·  #6
Quote door kjiratsiekoedel


ECM intake air temperature 24,75 (hier staat geen eenheid achter, ik denk niet dat 't graden zijn)



Ik denk t wel

uit Vida:
signaal luchttemperatuur inlaat:
(+20°C) U=3,50 V
(+30°C) U=3,00 V
(+40°C) U=2,50 V

Luchttemperatuur sensor inlaat is geïntegreerd in de laaddruksensor
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 04.12.2020 - 08:36  ·  #7
Hmm, ok. Wat ik zo vind is dat deze sensor (IAT sensor) in de boost pressure sensor zit.

Overigens wel vreemd dat hij ineens een temperatuur geeft met 2 cijfers achter de komma. Al kan dat natuurlijk een afgeleide zijn van 't voltage.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 04.12.2020 - 20:02  ·  #8
ook in vida staat ie met 2 decimalen dus...
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 04.12.2020 - 21:39  ·  #9
Ik lees m uit in vida. Maar ambient temperature en kvs temp gaan minder precies
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 06.12.2020 - 14:38  ·  #10
Bobine 2&4 omgewisseld. Foutcodes gewist. Koude start:
-Misfire cilinder 1&2
-koud stationair onregelmatig lopen
-intake air temp 27C

Eenmaal warm weer geen probleem.

Auto gaat zo naar blade, hopelijk komt die komende week verder.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 568
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 04.01.2021 - 15:14  ·  #11
Even een update.

Het probleem heeft zichzelf opgelost nadat hij bij garage is geweest voor compressie meting (die was prima).

Lpg verdamper & systeem is ook nog even bekeken. Die is ook prima, dus start niet op 2 brandstoffen.

Garage dacht dat t mogelijk aan oude e10 brandstof zou kunnen liggen. Ook een optie, al was t probleem gelijk opgelost toen hij daar was geweest. Ik tank normaal wel wat meer benzine (in het buitenland) dan afgelopen jaar...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Slechte koude start, misfire cilinder 2

 · 
Posted: 04.01.2021 - 20:07  ·  #12
Quote door kjiratsiekoedel

Even een update.

Het probleem heeft zichzelf opgelost nadat hij bij garage is geweest voor compressie meting (die was prima).

Lpg verdamper & systeem is ook nog even bekeken. Die is ook prima, dus start niet op 2 brandstoffen.

Garage dacht dat t mogelijk aan oude e10 brandstof zou kunnen liggen. Ook een optie, al was t probleem gelijk opgelost toen hij daar was geweest. Ik tank normaal wel wat meer benzine (in het buitenland) dan afgelopen jaar...


Ik kachel op lpg en tank de dure benzine met zo min mogelijk E erin.
Oftewel BP super met E5
 
Selected quotes for multi-quoting:   0