Slechte koude start 2.0 motor

B4204S4 motor MY2011

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 13:38  ·  #1
De laatste tijd gebeurt het wel vaker, dat de motor na het indrukken van de START knop even aanslaat en daarna meteen afslaat. Weer starten en het is OK. Ook loopt de motor koud soms best wel onregelmatig. Het is niet dramatisch maar ik wil het liefst een perfecte auto hebben O-) Ik met mijn ervaring met ouwe bakken dacht eerst aan vocht in de verdeler en rotte bougiekabels, maar er zitten geen bougiekabels op deze motor, geen traditionele verdeler en dergelijke, want iedere cilinder heeft zijn eigen bobine. VIDA laat geen foutmeldingen zien, of die zijn al gewist als ik er een tijdje later naar kijk.

Het gaat om een V70 uit modeljaar 2011, met 145 pk viercilinder Ford/Mazda flexifuel motor (B4204S4) en 140.000 km ervaring. Grote beurt (120.000 km beurt volgens schema) met klepspelingcontrole en nieuwe bougies is 2 jaar geleden uitgevoerd bij 113.000 km door een Volvodealer.

Iemand enig idee waar ik naar moet kijken, eventueel doormeten of (preventief) vervangen?

Robert.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 15:03  ·  #2
Het standaard antwoord voor de moderne Volvo: al uitgelezen met VIDA? Ik zou denken dat ongecontroleerd afslaan wel een foutmelding moet opslaan. Onregelmatig lopen zou ik toch gauw wijten aan een slechte vonk, dus bobine of bougie. De bougies al nagekeken? Als er een afwijkt (en kleur / nat etc) dan weet je ook al meer.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 15:55  ·  #3
VIDA had ik al uitgelezen (zei ik toch al in de eerste post :P ) maar daar stonden de vorige keer alleen de standaard fouten in, dat de IAQS en de PTC heater vrot zijn. Het is gisteren weer gebeurd en ik heb nog geen tijd gehad om de laptop eraan te hangen, misschien dat me dat vanavond lukt. Ik heb tegenwoordig speciaal voor VIDA/DICE een klein laptopje dus dat is een kwestie van even inpluggen en uitlezen, alleen moest vrouwlief 's avonds na het eten met de auto op pad dus het foutzoeken ging even niet. :lol:

Bougies ga ik vrijdag overdag even nakijken, ik heb inmiddels een filmpje op Youtube gevonden hoe je bij de 2.0 te werk moet gaan. Handig dat die motor ook in de C30 zit: https://www.youtube.com/watch?v=LFOuKfRVVjE (alleen weet ik niet of ik een dop 16mm of 5/8" in mijn collectie heb maar de bouwmarkt is aan het eind van de straat)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 16:34  ·  #4
Klinkt idd als ontsteking die 'onderbroken' word, maar eerst idd goed uitlezen. Als er een vonkonderbreking is, dan moet Vida dat laten zien.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 18:06  ·  #5
Quote door brinkie

VIDA had ik al uitgelezen (zei ik toch al in de eerste post :P ) maar daar stonden de vorige keer alleen de standaard fouten in, dat de IAQS en de PTC heater vrot zijn. Het is gisteren weer gebeurd en ik heb nog geen tijd gehad om de laptop eraan te hangen, misschien dat me dat vanavond lukt. Ik heb tegenwoordig speciaal voor VIDA/DICE een klein laptopje dus dat is een kwestie van even inpluggen en uitlezen, alleen moest vrouwlief 's avonds na het eten met de auto op pad dus het foutzoeken ging even niet. :lol:

Bougies ga ik vrijdag overdag even nakijken, ik heb inmiddels een filmpje op Youtube gevonden hoe je bij de 2.0 te werk moet gaan. Handig dat die motor ook in de C30 zit: https://www.youtube.com/watch?v=LFOuKfRVVjE (alleen weet ik niet of ik een dop 16mm of 5/8" in mijn collectie heb maar de bouwmarkt is aan het eind van de straat)


Omdat je geen VIDA meldingen hebt:
Vervuild gasklephuis of EGR.
Versleten luchtmassameter.
Versleten koelwatertemp sensor.

Meten is weten.
Bij steenkoude motor de kws vergelijken met omgevingtemp.
Inlaat kanalen inspecteren
LMM waarde in diagnosegrafiek projecteren en zoeken naar afwijkingen tov overige parameters.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 21:54  ·  #6
Toch iets gevonden in VIDA. Dit was volgens het storingslog de keer dat ik 2x moest starten (gisteren om 16:40). Zie document.pdf in de attachments.

284: ECM-B102400 Controle-eenheid starten. Algemene storingsinformatie. Geen subtype-informatie

Informatie over storingscodes ECM-B102400

Toestand
De motorregeleenheid (ECM) bewaakt de interne componenten en functies van het systeem continu.
De storingscode wordt gevormd als de regeleenheid detecteert dat:
Storing in het systeem, bijv. een rem- of koppelingsstoring, die veroorzaakt dat het startregelcircuit opnieuw moet worden geconfigureerd.
Opmerking! De regeleenheid kan de storing pas detecteren als de test is gestart en pas als aan de voorwaarden is voldaan, wordt de storingscode gevormd.

Vervangende waarde
Geen.
Mogelijke oorzaak
Storing in een van de rem-, koppelings- of startcircuits.
Storingscode in een andere regeleenheid

Storingsbeeld
Geen
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 22:46  ·  #7
Quote door martijn-a

Omdat je geen VIDA meldingen hebt:
Vervuild gasklephuis of EGR.
Versleten luchtmassameter.
Versleten koelwatertemp sensor.

Meten is weten.
Bij steenkoude motor de kws vergelijken met omgevingtemp.
Inlaat kanalen inspecteren
LMM waarde in diagnosegrafiek projecteren en zoeken naar afwijkingen tov overige parameters.

Deze motor heeft geen luchtmassameter, dus dat kunnen we uitsluiten. Zie spec van de ECM in de attachment.
Gasklephuis is wel een dingetje bij Ford-motoren, daar had de Focus ook last van. Even kijken hoe ik dat het best kan reinigen.
Koelwatertemperatuursensor gaf keurig 13 graden aan als het buiten 13 graden is, zie de VIDA uitdraai in mijn vorige post.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 05.12.2018 - 05:58  ·  #8
Je kunt, meen ik maar niet helemaal zeker, in Vida toch het hele systeem testen qua starten en koppeling cq remsensor ?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 07.12.2018 - 14:35  ·  #9
Ik heb even met VIDA zitten spelen, maar mijn autotechnische kennis is een stuk minder dan mijn computerkennis. Oftewel, ik krijg VIDA prima aan de praat, maar wat al die grafieken en waarden me nou vertellen?
Rempedaalsensor en koppelingspedaalsensor werken in ieder geval goed. De foutmelding is niet teruggekomen.
Ik heb een grafiekje gemaakt van de gemeten koelvloeistoftemperatuur (motor is nog aardig koud) tegen toerental en ontstekingshoek. Stationair staat de boel aardig te jutteren krijg ik het idee. Maar nogmaals, op dit vlak word ik niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Verder heb ik nog geen kans gezien om de bougies te inspecteren, ik heb geen garage en in de stromende regen gaan sleutelen vind ik niet prettig. VIDA uitlezen kun je lekker droog in de auto doen :)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 08.12.2018 - 07:00  ·  #10
Hoelang heeft de motor hier gedraaid omdat de temp al op 65 graden staat ?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 09.12.2018 - 09:34  ·  #11
Paar minuten na semi-koude start. Motor was nog een beetje warm van een ritje eerder die dag.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 09.12.2018 - 13:07  ·  #12
OK, dan is die temp dus logisch. Ik dacht dat het echt een koude start was.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 10.12.2018 - 19:28  ·  #13
Vandaag weer, zelfde storingscode. Maar ook op dezelfde plek. De tweede keer starten (na het afslaan) ging zeer moeizaam en de motor liep daarna stotterend 600 toeren stationair, tot ik even een dot gas gaf, daarna liep deze goed. Het leek wel alsof de motor was verzopen.
Ik zie een patroon. De auto heb ik bij mijn werk soms op een verzakte parkeerplaats staan. De auto rolt vooruit als ik de koppeling intrap en daarna de startknop indruk.
Op een of andere manier wordt die snelheid geregistreerd. Ik krijg het idee dat de software van slag raakt daardoor. Maar dat is een hypothese.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 10.12.2018 - 21:07  ·  #14
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Slechte koude start 2.0 motor

 · 
Posted: 10.12.2018 - 21:29  ·  #15
Quote door brinkie

Ik heb even met VIDA zitten spelen, maar mijn autotechnische kennis is een stuk minder dan mijn computerkennis. Oftewel, ik krijg VIDA prima aan de praat, maar wat al die grafieken en waarden me nou vertellen?
Rempedaalsensor en koppelingspedaalsensor werken in ieder geval goed. De foutmelding is niet teruggekomen.
Ik heb een grafiekje gemaakt van de gemeten koelvloeistoftemperatuur (motor is nog aardig koud) tegen toerental en ontstekingshoek. Stationair staat de boel aardig te jutteren krijg ik het idee. Maar nogmaals, op dit vlak word ik niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Verder heb ik nog geen kans gezien om de bougies te inspecteren, ik heb geen garage en in de stromende regen gaan sleutelen vind ik niet prettig. VIDA uitlezen kun je lekker droog in de auto doen :)


Het patroon van de ontstekingshoek vindt ik afwijkend. In mijn beleving duid dit op een slecht signaal vanaf een bepaalde sensor.

Ik denk dat je meerdere runs in Vida moet vergelijken. Kan best zijn dat ergens anders ook een varierende waarde ontstaat.

Het patroon in onstekingshoek laat zien dat de software de ontspuittiming aanpast. Dit past bij een wisselend toerental maar die waarde blijf mooi regelmatig.

Ik kan zo nog niet zeggen waar dit op duid.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0