slechte koude start D5

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 30.10.2018 - 20:21  ·  #16
Zo ziet een retourtest er ongeveer uit:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 31.10.2018 - 14:13  ·  #17
Quote door Dirk342

Idd beginnen met de gloeipitten te controleren, daarna de retourtest doen van de verstuivers. Pitten zijn vrij makkelijk te controleren met een losse draad op de + klem aangesloten naast de zekeringkast. Stekkers allemaal loshalen van de gloeipitten en tik nu met dat draadje (wat aan de + zit) tegen de gloeipit aan waar de stekker op zat, als hij vonkt tijdens het erop tikken dan werkt de gloeipit. Vonkt hij niet, pit kapot.

Dit 'truukje' pas ik al ruim 35 jaar toe en werkt altijd, is namelijk een oude wegenwacht truc.


Geprobeerd en alle pitten vonken niet.... alle 5kapot?

Wat me wel opviel was dat de rubber omhulsels van de stekkers allemaal afbraken.
Is dit erg? Op te lossen?
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 31.10.2018 - 14:20  ·  #18
Quote door Ruspek

Geprobeerd en alle pitten vonken niet.... alle 5kapot?


Je weet dat je een diesel hebt hé ;-)
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 31.10.2018 - 14:22  ·  #19
Quote door Janvis

Quote door Ruspek

Geprobeerd en alle pitten vonken niet.... alle 5kapot?


Je weet dat je een diesel hebt hé ;-)


Zekers ,-)
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 31.10.2018 - 15:42  ·  #20
Quote door Ruspek


Wat me wel opviel was dat de rubber omhulsels van de stekkers allemaal afbraken.
Is dit erg? Op te lossen?


Heb ik ook. Ik heb toen een setje krimpkous gekocht om de boel vast te zetten, maar tot op heden heb ik dat eigenlijk nog niet gedaan.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 31.10.2018 - 17:13  ·  #21
Quote door Ruspek

Quote door Dirk342

Idd beginnen met de gloeipitten te controleren, daarna de retourtest doen van de verstuivers. Pitten zijn vrij makkelijk te controleren met een losse draad op de + klem aangesloten naast de zekeringkast. Stekkers allemaal loshalen van de gloeipitten en tik nu met dat draadje (wat aan de + zit) tegen de gloeipit aan waar de stekker op zat, als hij vonkt tijdens het erop tikken dan werkt de gloeipit. Vonkt hij niet, pit kapot.

Dit 'truukje' pas ik al ruim 35 jaar toe en werkt altijd, is namelijk een oude wegenwacht truc.


Geprobeerd en alle pitten vonken niet.... alle 5kapot?

Wat me wel opviel was dat de rubber omhulsels van de stekkers allemaal afbraken.
Is dit erg? Op te lossen?


Meten is weten. Je kunt beter de weerstand van de gloeikaarsen meten, dat is iets betrouwbaarder dan kijken of er een vonk getrokken wordt. Zeker met moderne auto's waarbij de de gloeibougies in verschillende fases worden aangestuurd (dus niet altijd 12 volt erop, maar soms ook lagere spanningen) weet je gewoon niet wat je doet.
Dus even de weerstand meten, dan weet je alles.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 01.11.2018 - 06:01  ·  #22
Is niet perse noodzakelijk, als ze geen vonk trekken met het aantikken van de + draad zijn ze gewoon kapot want er is geen weerstand. De stekkers zijn idd erg slecht, was vroeger al met de Audi diesels. Is alleen op te lossen door er een nieuwe draad (af dealer) met de stekkers eraan te maken. Deze worden los verkocht.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 01.11.2018 - 06:38  ·  #23
Quote door Dirk342

De stekkers zijn idd erg slecht, was vroeger al met de Audi diesels. Is alleen op te lossen door er een nieuwe draad (af dealer) met de stekkers eraan te maken. Deze worden los verkocht.


Is alleen erg knudde om te vervangen zo te zien. Moet dan halve kabelboom losknippen lijkt wel.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 01.11.2018 - 07:00  ·  #24
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 01.11.2018 - 07:19  ·  #25
Beste,

Als je de Gloeibougies doormeet trek dan even de temperatuur sensor los.
De ECM denkt dat het dan automatisch -25 is en dan stuurt hij de gloeibougies aan.

Groetjes Martijn
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 01.11.2018 - 07:29  ·  #26
Met het aantikken van de + draad is dat dus niet nodig omdat je om het hele systeem heengaat. Je controleert dus iedere gloeibougie afzonderlijk. Het schijnt nogal moeilijk te begrijpen te zijn...... Als hij op 12V geen vonk geeft tijdens het aantikken, gaat hij dit zeker niet doen met bijv 9V. Gewoon niet moeilijker maken als het is. Het niet voor niets dat wij dit geintje al 35 jaar toepassen en nog steeds zo gedaan word.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 01.11.2018 - 07:53  ·  #27
Quote door Dirk342

Met het aantikken van de + draad is dat dus niet nodig omdat je om het hele systeem heengaat. Je controleert dus iedere gloeibougie afzonderlijk. Het schijnt nogal moeilijk te begrijpen te zijn...... Als hij op 12V geen vonk geeft tijdens het aantikken, gaat hij dit zeker niet doen met bijv 9V. Gewoon niet moeilijker maken als het is. Het niet voor niets dat wij dit geintje al 35 jaar toepassen en nog steeds zo gedaan word.


+1
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 01.11.2018 - 19:09  ·  #28
En gedaan en op geen enkele een vonk.
NieuweBosch besteld via gsparks in de UK. Voor weinig
Ondertussen de oude alvast in de WD 40.
Volgende week lange dop 8 scoren en ik kan ze vervangen.

Dank voor de info allemaal
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 01.11.2018 - 19:10  ·  #29
Gaat het starten bij deze temperaturen ook slecht? (Plus 10)
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 01.11.2018 - 19:10  ·  #30


Heb alleen een v70 N......en sjee wat een prijs
 
Selected quotes for multi-quoting:   0