slechte koude start D5

 
 
 
 
 
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 18.11.2018 - 09:15  ·  #61
Ik weet niet of het zin heeft maar je zou eens langs een specialist kunnen gaan en de verstuivers ultrasoon laten reinigen en kijken of het daar beter van wordt. Ik snap dat je daar geen verstuiver mee reviseert maar als het wel het gewenste resultaat oplevert scheelt het een hoop geld.

Verstuivers zijn een dure aangelegenheid bij diesels, heb bij m'n mondeo destijds bij een bosch center alle 4 laten reviseren en was incl. de- en montage 1200 euro kwijt...
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 18.11.2018 - 10:19  ·  #62
Ik heb jaaaren geleden alle 5 de verstuivers laten vervangen bij Carrec in Soesterberg. De rekening was iets tussen de €1500 en €1800.

Ik zou in jouw geval een verstuiver halen bij een demontage bedrijf en er zelf inzetten of laten zetten.
Leiding hoef je niet perse te vervangen (schrijft Volvo wel voor).
Je kan vast uitzoeken uit welke auto hij komt dus dan weet je hoeveel km's erop hebben gestaan.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 18.11.2018 - 11:15  ·  #63
ik zit zelf nu even te dubben.
de Bosch 0445110 078 is lastig te vinden...... de 077 is er overal wel voldoende......(van deze wordt ook aangegeven dat ze geschikt zijn)
Is de 078 een "Volvo" nummer zodat je eigenlijk naar de dealer wordt gestuurd?
via internet kom ik in ieder geval uit op een 250 euro (met statiegeld want ruilartikel) dan heb je een gereviseerde.

Dan een verstuiver van de sloop.....zat ik ook aan te denken. kosten dan rond de 100 euro.
Wat hiervoor ook al aangegeven was: Is dit slim om te doen ivm lange tijd droogstaan van de verstuiver? (en de bijbehorende aankoeking van diesel / teer)

De overige verstuivers laat ik gewoon zitten, was volgens de garage waar ik de retourtester heb geleend zo op het oog niets mis mee. (gezien de hoeveelheid retour dat ze geven)

no. 2 is gewoonweg overleden. hier moet dus een andere in.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 18.11.2018 - 17:56  ·  #64
Snap jou beweegredenen maar ik had ook 1 afwijkende vorig jaar deze vervangen maar probleem koude start bleef,
René
40forum team
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 66
Homepage: volvo40forum.nl/
Berichten: 2051
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 18.11.2018 - 18:05  ·  #65
Quote door Ruspek

ik zit zelf nu even te dubben.
de Bosch 0445110 078 is lastig te vinden...... de 077 is er overal wel voldoende......(van deze wordt ook aangegeven dat ze geschikt zijn)


Op voorraad maar wel aan de prijs o.O

https://www.auto-onderdelen24….lsrc=aw.ds
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 18.11.2018 - 20:50  ·  #66
mocht je twijfelen, mail dan even naar Bosch. Doe ik ook wel eens en je krijgt keurig antwoord. Ik vraag altijd of nieuwe nrs compatibel zijn. Heeft me met mijn LMM al veel bespaard!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 18.11.2018 - 20:52  ·  #67
En dat Volvo 1 nummertje boven Bosch gaat zitten heb ik bij mijn Turbodruksensor al meegemaakt. Dat klopt idd
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 18.11.2018 - 22:11  ·  #68
Quote door Ruspek

ik zit zelf nu even te dubben.
de Bosch 0445110 078 is lastig te vinden...... de 077 is er overal wel voldoende......(van deze wordt ook aangegeven dat ze geschikt zijn)
Is de 078 een "Volvo" nummer zodat je eigenlijk naar de dealer wordt gestuurd?
via internet kom ik in ieder geval uit op een 250 euro (met statiegeld want ruilartikel) dan heb je een gereviseerde.

Dan een verstuiver van de sloop.....zat ik ook aan te denken. kosten dan rond de 100 euro.
Wat hiervoor ook al aangegeven was: Is dit slim om te doen ivm lange tijd droogstaan van de verstuiver? (en de bijbehorende aankoeking van diesel / teer)

De overige verstuivers laat ik gewoon zitten, was volgens de garage waar ik de retourtester heb geleend zo op het oog niets mis mee. (gezien de hoeveelheid retour dat ze geven)

no. 2 is gewoonweg overleden. hier moet dus een andere in.


Even terug naar je klacht, koud slecht aanslaan. Had jij het gloeirelais gecheckt? Je kunt wel goede gloeistiften hebben, maar als het relais niet schakelt krijgen ze geen stroom.

Ik ben namenlijk niet helemaal overtuigd dat je kapotte verstuiver de oplossing gaat brengen. De motor zal wel beter lopen, dat wel.

topic.php?t=13828&page=16

Kijk ook dit lijntje even na, daar staan diverse suggestie in. De oplossing in ook een hele interessante. De vacuumpomp die de turbo actuator bekrachtigd.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 19.11.2018 - 06:46  ·  #69
@martijn: relais wordt wel aangestuurd zag ik inVida. Of die het uiteindelijk doorgeeft naar de gloeistiften weet ik niet.
Dat zal ik dus door moeten meten.

Ik zal het andere topic ook eens doorlezen welke klachten daar zijn en welke oplossingen.

Eerst de voor de hand liggende: een andere verstuiver.
Dan relais doormeter en kijken of vloeistoffen worden geactiveerd.
Dan......verder zoeken.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 19.11.2018 - 07:59  ·  #70
Eigenlijk is dit eenvoudig uit te sluiten:
Knijp de retourslang even af terwijl je start, slaat hij dan direct aan is het idd je verstuiver (teveel retour). Door af te klemmen verhinder je dat de brandstofdruk ontsnapt via de retour.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 19.11.2018 - 09:35  ·  #71
Quote door staaf

Eigenlijk is dit eenvoudig uit te sluiten:
Knijp de retourslang even af terwijl je start, slaat hij dan direct aan is het idd je verstuiver (teveel retour). Door af te klemmen verhinder je dat de brandstofdruk ontsnapt via de retour.


Heb ik vanochtend gedaan, diesel spoot langs de dopjes eruit.......
toch maar even gewoon gestart..... Verstuiver aan het regelen via Rima.
moet nl. sowieso een andere in.

dan doormeten of er überhaupt wel spanning op de gloeistiften komt.

Hoe is dit het makkelijkste te meten?

's ochtends nl. niet veel tijd ;-)
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 19.11.2018 - 11:20  ·  #72
Ik ben namenlijk niet helemaal overtuigd dat je kapotte verstuiver de oplossing gaat brengen. De motor zal wel beter lopen, dat wel.

topic.php?t=13828&page=16

Kijk ook dit lijntje even na, daar staan diverse suggestie in. De oplossing in ook een hele interessante. De vacuumpomp die de turbo actuator bekrachtigd.
[/quote]


Heeft de vacuüm dan ook invloed op het starten? Bij een D5 euro 3?
Hoe dan?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 19.11.2018 - 12:24  ·  #73
Quote door Ruspek

Quote door staaf

Eigenlijk is dit eenvoudig uit te sluiten:
Knijp de retourslang even af terwijl je start, slaat hij dan direct aan is het idd je verstuiver (teveel retour). Door af te klemmen verhinder je dat de brandstofdruk ontsnapt via de retour.


Heb ik vanochtend gedaan, diesel spoot langs de dopjes eruit.......
toch maar even gewoon gestart..... Verstuiver aan het regelen via Rima.
moet nl. sowieso een andere in.

dan doormeten of er überhaupt wel spanning op de gloeistiften komt.

Hoe is dit het makkelijkste te meten?

's ochtends nl. niet veel tijd ;-)


Even iemand vragen die helpt.

1 stekker van de gloeistift los,
Multi meter op volt instellen tussen de stekker en op de gloeistift, contact om en kijken of de meter uitslaat.

Maar dat is logisch denkend. Ik ben geen elektricien...

De gloeispiralen lijken mij iig niet serie geschakelt.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 19.11.2018 - 12:32  ·  #74
ik reeg vanochtend ook een idee terug van de Volvo dealer.

misschien trekt de startmotor teveel stroom zodat er minder overblijft voor de gloeistiften.

vacuüm nakijken was ook een goede volgens dealer.

weer wat te doen dus ;-)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 19.11.2018 - 13:19  ·  #75
Quote door martijn-a

De gloeispiralen lijken mij iig niet serie geschakelt.


Inderdaad, dat was tot ergens jaren 70 wel zo, maar tegenwoordig niet meer. Anders zou het net zo zijn als met de kerstlampjes vroeger: als er 1 niet meer werkt doen ze het allemaal niet meer. Voordeel van parallelschakeling is dat als er een uitvalt de rest het nog wel blijft doen (zolang dat ene onderdeel niet het relais is...)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0