slechte koude start D5

staaf
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: slechte koude start D5

· 
Posted: 19.11.2018 - 15:08  ·  #76
Ergens moeten die gloeistiften toch per stuk geactiveerd worden, aangezien vida wel kan zien welke stiften evt defect zijn, alleszins toch bij een euro 4.

Kijken of de gloeikaarsen spanning krijgen: gewoon de stekker op de gloeikaarsen lostrekken en meten terwijl je het contact aanzet. evt met 2 man, maar alleen gaat ook, alleen moet je dan van die klemmetjes hebben om op je snoeren te plaatsen.

Het idee van de startmotor geloof ik niet in, dan zou de startmotor zelf ook te weinig stroom (spanning) toegevoerd krijgen. Wil je dat uitsluiten; eenvoudigweg de spanning meten met dezelfde meter van hierboven. Je zou dit volgens mij zelfs moeten horen dat de startmotor dan niet goed rondgaat.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2018 - 16:04  ·  #77
Ik denk zelfs dat alles wordt afgeschakeld als de startmotor wordt aangestuurd, dus vermoedelijk de gloeistiften ook (wellicht gaan ze daarna nog weer aan voor nagloeien, maar ik betwijfel het). Als je start gaan immers ook de koplampen, radio, electrische ramen en spiegels en dergelijke uit, om de startmotor alle mogelijke power te geven.
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 19.11.2018 - 16:12  ·  #78
Bolbo,

Is idd een goede insteek waar ik ook het antwoord niet op weet.
Je zou gelijk kunnen hebben, echter als je een motor hebt die heel moeilijk start, zou het dan zo kunnen zijn dat de gloeikaarsen niet meer gloeien als de startpoging lang duurt.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2018 - 16:35  ·  #79
De gloeipluggen worden gevoed vanuit het gloeiplugrelais die weer wordt aangestuurd vanuit de ECU. Ze worden wel allemaal gelijktijdig aangestuurd,maar wel met een aparte voeding per plug. Zo kan de ECU zien of er 1 stuk is. Dit relais kan de spanning op de gloeiplug varieren.

Als je de spanning op de gloeipluggen meet zul je waarschijnlijk niet meer dan 4,4 volt meten. Alleen gedurende heel korte tijd (paar tiende seconden) kan er een hogere spanning (12V of 9V) op staan, maar de gloeipluggen van de zijn niet gemaakt om op 12 volt te werken. Als je er 12 volt op aansluit smelten ze direct en kan het kopje op de zuiger vallen. Vergis je er niet in, de gloeiplug wordt ruim 1000 graden, bij 1200 gaan ze stuk.
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.11.2018 - 09:17  ·  #80
Quote door Ed

De gloeipluggen worden gevoed vanuit het gloeiplugrelais die weer wordt aangestuurd vanuit de ECU. Ze worden wel allemaal gelijktijdig aangestuurd,maar wel met een aparte voeding per plug. Zo kan de ECU zien of er 1 stuk is. Dit relais kan de spanning op de gloeiplug varieren.

Als je de spanning op de gloeipluggen meet zul je waarschijnlijk niet meer dan 4,4 volt meten. Alleen gedurende heel korte tijd (paar tiende seconden) kan er een hogere spanning (12V of 9V) op staan, maar de gloeipluggen van de zijn niet gemaakt om op 12 volt te werken. Als je er 12 volt op aansluit smelten ze direct en kan het kopje op de zuiger vallen. Vergis je er niet in, de gloeiplug wordt ruim 1000 graden, bij 1200 gaan ze stuk.

Is dit bij de euro 3 ook zo?
In VIDA kon ik nl. niets terug vinden over de gloeistiften. Alleen of het relais wel of niet aangestuurd werd door de ECU.
Als ze apart zouden worden aangestuurd dan zou er ook foutmelding moeten komen lijkt me.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2018 - 14:47  ·  #81
Is vanaf euro 4, staaf had het over euro 4, maar zie nu dat jij een euro 3 motor hebt.
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 23.11.2018 - 12:21  ·  #82
ik was er zo klaar mee dat ik de auto, met de vervangende verstuiver, bij de garage heb neergezet.
Heb zelf pas volgend weekend tijd om verder te zoeken en de auto heeft me nog net niet laten staan.
aangezien het de dagelijkse auto is was het niet anders.

Garage heeft de verstuiver vervangen (hij dacht echt dat het alleen daar aan lag).
de auto heeft een nachtje mogen logeren daar en de volgende ochtend......helaas nog niet goed.

alles doorgemeten en uiteindelijk blijkt dat er een temperatuursensor ruim 10 graden meer aangaf dan de werkelijke temperatuur.
Tsja...dan zullen de gloeistiften natuurlijk niet aangestuurd gaan worden.
Deze had ik in VIDA denk ik over het hoofd gezien. Ook geen storing natuurlijk want er kwam gewoon een waarde.

Vanochtend even langs de garage gereden. de auto stond mooi bevroren op de dam.
starten en binnen 2 seconden mooi lopen.
Hopelijk blijft het nu zo. morgenochtend maar weer proberen.
Lijkt er voor nu op dat het probleem is verholpen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 23.11.2018 - 12:53  ·  #83
Mooi dat het opgelost is. Weet je ook welke sensor het was? Koelvloeistof of die in de buitenspiegel?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 23.11.2018 - 12:54  ·  #84
Welke sensor?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 23.11.2018 - 12:59  ·  #85
Quote door JJM

Mooi dat het opgelost is. Weet je ook welke sensor het was? Koelvloeistof of die in de buitenspiegel?

keer gehoord dat die in de spiegel niet van belang is voor het motormanagement, dus het zal wel de kvs-sensor zijn.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.11.2018 - 13:25  ·  #86
Bij mij is een paar dagen geleden ook een verstuiver vervangen. Start weer als een malle! Happy man!
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 23.11.2018 - 16:13  ·  #87
het was de koelvloeistof sensor

nu bezig met de standkachel / motorverwarming
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.11.2018 - 16:52  ·  #88
Dit was de eerste keer dat ie vervangen werd?
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 23.11.2018 - 20:09  ·  #89
Geen idee.
Auto heeft nu ruim 410K gereden. Ikzelf de laatste 15K.

Selected quotes for multi-quoting:   0