slechte koude start D5

 
 
 
 
 
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 12:40  ·  #1
ja,ja.... het wordt weer wat kouder allemaal en dus krijgt mijn auto weer kuren.

D5 slaat erg slecht aan, vooral na de nacht (en nu met kouder weer)

Kunnen natuurlijk veel oorzaken zijn.. maar wat is de meest voor de hand liggende?

filters, olie etc is allemaal recent gedaan.

Ik lees her en der verstuivers.....is dit een klus die zelf te doen is (diagnose en / of reparatie) of is dit beter voor een garage. (die de eventuele specialistische gereedschappen heeft)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 12:45  ·  #2
Even een retour test uitvoeren vd verstuivers.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 12:54  ·  #3
is dat snel zelf te doen?
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 663
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 12:57  ·  #4
Hoe zijn de gloeibougies er aan toe?
Definieer het slechte aanslaan eens; gaat de startmotor slecht rond, slaat hij niet aan, loopt hij in het begin op 4 of minder poten?
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 13:42  ·  #5
Quote door hsv70

Hoe zijn de gloeibougies er aan toe?
Definieer het slechte aanslaan eens; gaat de startmotor slecht rond, slaat hij niet aan, loopt hij in het begin op 4 of minder poten?


goede vragen, bij deze:

- gloeibougies.....geen idee (is dit te testen op de oprit?)
- startmotor gaat rond, mag van mij persoonlijk wel met iets meer met overtuiging (al vond ik dat ook bij voorgaande Volvo's dat er weinig overtuiging in de startmotor zat)
- in t begin wil hij wel eens op 4 poten lopen.
- rookt erg bij oude start (lichtblauwe rook) stinkt dan ook naar (slecht / onverbrande) diesel
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 13:58  ·  #6
Idd beginnen met de gloeipitten te controleren, daarna de retourtest doen van de verstuivers. Pitten zijn vrij makkelijk te controleren met een losse draad op de + klem aangesloten naast de zekeringkast. Stekkers allemaal loshalen van de gloeipitten en tik nu met dat draadje (wat aan de + zit) tegen de gloeipit aan waar de stekker op zat, als hij vonkt tijdens het erop tikken dan werkt de gloeipit. Vonkt hij niet, pit kapot.

Dit 'truukje' pas ik al ruim 35 jaar toe en werkt altijd, is namelijk een oude wegenwacht truc.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 14:09  ·  #7
Lichtblauwe rook is eerder olie, diesel is grijs/zwart, maar dit is makkelijk te verwarren. Heb je ook olieverbruik?

Gloeikaarsen zijn wel te testen op de oprit. Volgens mij zelfs met vida maar dat weet ik niet zeker meer. Je kan er alleen niet erg makkelijk bij geloof ik. Je moet de weerstand van de gloeikaars doormeten, hier een eenvoudige uitleg: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_gloeispiraal-test.html

Onze Volvo's gloeien volgens mij alleen voor bij minder dan 6 graden celsius, dus als het warmer is ligt het daar ws niet aan. Ik had toevallig gister 2 graden hier (en net nieuwe olie) en mijn V70 startte, zo leek het iig, zelfs iets beter dan ik met hogere temperaturen gewend ben.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 14:19  ·  #8
Klopt wel dat gloeien onder een bepaalde temperatuur, meen zelfs dat het 7 graden was maar zal daar absoluut niet om strijen. Maar dan moeten de gloeipitjes het natuurlijk wel doen. Doormeten op weerstand kan ook, maar wij hadden vroeger als wegenwacht maar de beschikking over beperkte middelen, vandaar de test met het draadje op de +. Wat je doet is namelijk hetzelfde; of je meet de weerstand los met een multimeter (ik weet die waardes niet zo) en als je hem aantikt met dat draadje en de spiraal werkt gaat er een behoorlijk forse stroom lopen (platweg vergelijkbaar met weerstand die je meet), vandaar ook dat vonken wat je ziet als je er snel tegen aan tikt.

Nu even niemand over mij heen vallen dat ik stroom / amperage, etc. verwar met weerstand (dat doe ik niet) maar probeer het simpel uit te leggen
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 15:49  ·  #9
Afgelopen herfst heb ik alle 5 de gloeikaarsen vervangen. Alle 5 waren defect en heb ik doormeten met een multimeter. Uitleg daarover staat onder andere hier: https://youtu.be/4Po_1pNHE1Y
Je komt er vrij makkelijk bij met een lange dop (ik meen maat 8 of 10)

Maar zelfs met 5 defecte gloeikaarsen heeft de auto mij nog nooit laten staan. Ook niet met -10 of kouder.
Ik zou dus naast de gloeikaarsen ook eens naar de accu kijken.

Wanneer de verstuivers een te hoge retour hebben merk je dat vaak als eerste bij starten met een warme motor. Behalve als ze natuurlijk helemaal defect zijn, maar dan zou je het toch ook met koud warm weer hebben?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 18:48  ·  #10
Ik zeg accu!
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 19:41  ·  #11
Ik ga eerst de gloeipitten maar eens controleren.
Zijn ze makkelijk los te halen of is t gevaarlijk klusje a la VAG groep waar grote kans is dat ze afbreken?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 20:26  ·  #12
Ik was vooraf behoorlijk bang voor afbreken, maar alles kwam eenvoudig los.
Je kan een dag van te voren even spuiten met IMAL en een nacht laten intrekken.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 663
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 29.10.2018 - 20:59  ·  #13
Quote door martijn-a

Ik zeg accu!


Ik ga toch voor de kapotte gloeibougie.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 30.10.2018 - 19:24  ·  #14
Ik zeg verstuivers, doe een retour testje 5 slangetje(doorzichtig op de retour aansluiting, en deze laat je in een emmertje of fles uitkomen.
Start de auto laat de auto 5 seconden draaien en vergelijk de onderlingen slangetje op niveau hoogte retour diesel, dit zou ongeveer even hoog moeten zijn.

Andere methode, bij koud weer niet starten....griptang op de centrale retour, dus deze dicht(of met twee mensen 1 met tangen dicht knijpen) start de diesel nu wel direct verstuivers gaar.Wel direct weer open komt druk opbouw in de retour bij lopende motor.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: slechte koude start D5

 · 
Posted: 30.10.2018 - 19:27  ·  #15
Die laatste methode vind ik best ok als thuis test!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0