Sleutel gaat niet meer UIT contactslot

hubertjanhickinson
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Sleutel gaat niet meer UIT contactslot

· 
Posted: 28.10.2018 - 18:59  ·  #1
Beste V70 rijders,
Soms wil de sleutel niet meer UIT mijn contactslot komen. Dit gebeurt meestal als het koud is. Bijvoorbeeld gisteren ochtend en vanochtend na een heel kort ritje gebeurde het. Daarna heb ik beide keren de motor laten draaien totdat het interieur goed warm was, en daarna kwam ie zonder problemen uit het contactslot.
Ik heb een automaat, dus ik vermoed dat het signaal dat ie in P staat niet goed doorkomt. De sleutel blijft namelijk tussen stand I en stand 0 hangen.
Op mijn dashboard staat wel gewoon netjes aangegeven dat ie in z'n P staat, en als ik een andere stand kies verandert het display netjes mee. Schudden, trillen, rammelen aan de pook geeft geen gewenst resultaat.

Het betreft een V70 uit 2006, 2.4 non-turbo automaat. Is er een electronisch signaaltje van de pook of TCM richting het contactslot? Of is het meer een mechanische kabel of iets dergelijks. Ik heb tot nu toe niet echt iets relevants in VIDA of de electronische tekeningen kunnen vinden.
Wie weet waar ik kan controleren of dat signaal goed doorkomt, of weet waar ik moet beginnen met zoeken?

Hartelijk bedankt alvast!
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Sleutel gaat niet meer UIT contactslot

· 
Posted: 28.10.2018 - 19:53  ·  #2
Kijk eerst eens of de knop van de automaathandel terug komt.
Die knop moet je indrukken om hem uit de P te halen.
Die knop wil wel eens ingedrukt blijven en is smeerbaar.
De verbinding is overigens mechanisch
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.10.2018 - 05:11  ·  #3
Als het een fysieke sleutel is die je in het contactslot drukt op de stuurkolom en niet zo'n start/stop systeem met startknop, aan/in je contactslot zit een mechanische kabel die zowel naar je rempedaal loopt als naar je pook. Bij de pook zit een rechtsonder een servomotortje die deze kabel bedient. Vaak moet je ook het rempedaal intrappen wil je de sleutel eruit krijgen, als dit al niet meer zo was dan is er al eens een keer iets aan gedaan.

Als je de stuurkappen eraf haalt (3 of 3 klene torx boutjes) zie je die kabel zo lopen, aan het contactslot zit een plastic klem die je in kunt knijpen en dan trek je de kabel eruit (vaak wilt wat bewegen aan die klem er al voor zorgen dat de sleutel ineens 'vrij' komt)
hubertjanhickinson
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 29.10.2018 - 21:08  ·  #4
Quote door peter71

Kijk eerst eens of de knop van de automaathandel terug komt.
Die knop moet je indrukken om hem uit de P te halen.
Die knop wil wel eens ingedrukt blijven en is smeerbaar.
De verbinding is overigens mechanisch

De knop komt goed terug. Ok, dan weet ik dat.

Quote door Dirk342

Als het een fysieke sleutel is die je in het contactslot drukt op de stuurkolom en niet zo'n start/stop systeem met startknop, aan/in je contactslot zit een mechanische kabel die zowel naar je rempedaal loopt als naar je pook. Bij de pook zit een rechtsonder een servomotortje die deze kabel bedient. Vaak moet je ook het rempedaal intrappen wil je de sleutel eruit krijgen, als dit al niet meer zo was dan is er al eens een keer iets aan gedaan.

Als je de stuurkappen eraf haalt (3 of 3 klene torx boutjes) zie je die kabel zo lopen, aan het contactslot zit een plastic klem die je in kunt knijpen en dan trek je de kabel eruit (vaak wilt wat bewegen aan die klem er al voor zorgen dat de sleutel ineens 'vrij' komt)

Ok dat ga ik een keer doen dan!

Ik las trouwens hier ergens op het forum dat het wel eens wil helpen als je het stuur beweegt met de stuurverstelling. Ik heb dit vanmiddag geprobeerd en dat werkte!
Als ik tijd heb van het weekend ga ik de kappen er af halen en kijken wat ik tegenkom.

Selected quotes for multi-quoting:   0