Slijtage achterbanden door negatieve wielvlucht (camber) V702.5FT MY10

 
 
 
 
 
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 795
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Slijtage achterbanden door negatieve wielvlucht (camber) V702.5FT MY10

 · 
Posted: 25.06.2024 - 09:15  ·  #16
Hoi Bart, voor ik het niet meer begrijp even samenvatten.

* De excentrische bout op 3 is de standaard bout bedoeld voor sporing en wielvlucht (camber) af fabriek. Dit is dus een compromis
* Om de wielvlucht extra af te kunnen stellen, worden er wel excentrische bouten gebruikt op 6 (afslijpen gelaste moer), jij hebt het hier weer over sporing, niet wielvlucht (?)
* Je kunt speciale "toe bars" krijgen voor het afstellen van de sporing (die heb jij) of evt een excentrische bout in plaats van 8

Maar nu gaat het vaak over de sporing en die staat goed bij de V70, ik wil juist van het negatieve camber af. Wat zie jij daarvoor dan als beste mogelijkheid samen met de std bout?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1700
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Slijtage achterbanden door negatieve wielvlucht (camber) V702.5FT MY10

 · 
Posted: 25.06.2024 - 22:54  ·  #17
"jij hebt het hier weer over sporing, niet wielvlucht (?) "= "excentrische bout in plaats van 8"

beide quotes van jou met een "=" er tussen
De rest is zoals ik het ervaren heb.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1506
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Slijtage achterbanden door negatieve wielvlucht (camber) V702.5FT MY10

 · 
Posted: 26.06.2024 - 06:35  ·  #18
Dus samengevat:
ls je V70 al wat langer mee gaat wordt het onmogelijk om zowel camber as de sporing goed te krijgen, omdat deze met dezelfde excenter-bus worden afgesteld.
Dat werkt leuk als al je bussen nog vers zijn, maar als ze slijten/slap worden/uitlubberen, dan is de zaak niet meer goed te krijgen.
Vergis je ook niet dat eventuele slappe bussen op een brug bij de uitlijner misschien nog wel acceptabel lijken, maar op de weg onder belasting, toch opeens een ander gedrag vertonen.
Dat kun je corrigeren door een paar dozijn bussen te vervangen of door je vaste spoorstangen door verstelbare spoorstangen te vervangen.
Doe je dat niet dan moet je banden wat vaker vervangen.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 795
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Slijtage achterbanden door negatieve wielvlucht (camber) V702.5FT MY10

 · 
Posted: 26.06.2024 - 07:31  ·  #19
Bedankt voor het meedenken, ik heb inmiddels contact gehad met de garage en zij zien ook mogelijkheden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0