Dag heren (en dames)
Ik ben me al een paar weken lang door erg nuttige pagina's aan het worstelen aangaande onze automatische versnellingsbakken. Leuk leesvoer en je word er aardig wijs van. Echter zit ik toch met een vraagje,waar ik liever jullie mening heb dan die van iemand die wat commerciƫler ingesteld is.
Ik heb helaas pas na 340.000 kilometer uit voorzorg de bak laten flushen bij Autrans in Tilburg. Waarbij ik moet vermelden dat ik geen problemen had met de bak. Navraag bij de Volvo dealer waar mijn auto jaren in onderhoud is geweest leerde dus dat de bak nooit gespoeld is.
Na de flush in Tilburg reed de auto weer heerlijk soepel,maar echte problemen waren er ook niet aangaande het schakelen,hoogstens wat ruw terugschakelen.
Maar wat me nu opvalt,of nooit eerder opgemerkt is,dat als er vermogen word gevraagd het toerental iets dipt om vervolgens weer op te lopen met de snelheid.
Voorbeeld:ik rij 50 en ik geef flink gas schakelt de bak 2 verzetten terug en gaat gelijk de naald naar de 3000 toeren om vervolgens gelijk te zakken naar-zeg 2600 toeren. Ik heb tussen de regels is iets gelezen over slip in de lock up,maar dat is de bekende klok en klepel daar ik niet heel goed weet wat de lock up inhoud. Bij opschakelen heb ik geen enkel probleem,alleen als er flink gas word gegeven.
Misschien moet ik er bij vermelden dat ik nu ongeveer 5000 km heb gemaakt na de flush.
Is het raadzaam om nog een keer de bak te flushen of is dit normaal schakel gedrag ?
Vriendelijke groet,
Martijn
Ik ben me al een paar weken lang door erg nuttige pagina's aan het worstelen aangaande onze automatische versnellingsbakken. Leuk leesvoer en je word er aardig wijs van. Echter zit ik toch met een vraagje,waar ik liever jullie mening heb dan die van iemand die wat commerciƫler ingesteld is.
Ik heb helaas pas na 340.000 kilometer uit voorzorg de bak laten flushen bij Autrans in Tilburg. Waarbij ik moet vermelden dat ik geen problemen had met de bak. Navraag bij de Volvo dealer waar mijn auto jaren in onderhoud is geweest leerde dus dat de bak nooit gespoeld is.
Na de flush in Tilburg reed de auto weer heerlijk soepel,maar echte problemen waren er ook niet aangaande het schakelen,hoogstens wat ruw terugschakelen.
Maar wat me nu opvalt,of nooit eerder opgemerkt is,dat als er vermogen word gevraagd het toerental iets dipt om vervolgens weer op te lopen met de snelheid.
Voorbeeld:ik rij 50 en ik geef flink gas schakelt de bak 2 verzetten terug en gaat gelijk de naald naar de 3000 toeren om vervolgens gelijk te zakken naar-zeg 2600 toeren. Ik heb tussen de regels is iets gelezen over slip in de lock up,maar dat is de bekende klok en klepel daar ik niet heel goed weet wat de lock up inhoud. Bij opschakelen heb ik geen enkel probleem,alleen als er flink gas word gegeven.
Misschien moet ik er bij vermelden dat ik nu ongeveer 5000 km heb gemaakt na de flush.
Is het raadzaam om nog een keer de bak te flushen of is dit normaal schakel gedrag ?
Vriendelijke groet,
Martijn