Ja ik heb de auto nog steeds en bevalt prima. Inmiddels 285.000 kilometer gereden.
De auto voldoet prima en ik ben nu zeker tevreden over de Powershift automaat. Bij de 280.000 km beurt is de versnellingsbakolie ververst.
Af en toe zet ik ook wat ervaringen op autoweek review:
https://www.autoweek.nl/review…um-2013-4/
Even wat quotes uit de review die te maken hebben met de automaat:
De grootste vraag (bij aanschaf) was of de 1.6 diesel met 116 pk en 270 Nm koppel wel voldoende zou zijn. Dat viel me heel erg mee, mede omdat de automaat snel schakelt en je dus niet het gevoel hebt dat de auto te kort komt. Prima voor ons.
Even inhalen bij bijv. 60 of 90 km per uur gaat wat mij betreft soepel en voldoende snel. Er is een behoorlijk hoog koppel en in combinatie met de powershift automaat die zorgt voor de juiste versnelling gaat dit prima. Zelfs bij stoplichten ben ik vaak als eerste weg, valt me op
Hogere snelheden van 150-160 km/u zijn prima vol te houden,
Dagelijks rijd ik bijna 130 kilometer grotendeels over snelwegen en provinciale weg. En het is elke dag een genot om erin te rijden, vooral op de langere afstanden. De automaat draagt natuurlijk ook bij aan de luxe en rustige manier van rijden.
Voor het eerst met de V70 in de bergen geweest (Zuid Polen, 2019). Ook al is het niet superhoog daar (tot 1600m); er zijn genoeg wegen omhoog en omlaag en haarspeldbochten. In de bergen is de versnellingsbak in S zetten aan te raden. Sowieso om te remmen op de motor. En bij steile afdalingen moet je soms handmatig in een lagere versnelling zodat je goed op de motor kunt afremmen. In D afdalen gaat niet goed want de versnellingsbak heeft de neiging om te freewheelen en op te schakelen dus je gaat steeds sneller naar beneden en moet je continue bijremmen. In S rij je ook prima bergopwaarts. En voelt gewoon heel soepel aan. Er is kracht genoeg. Je zit zo op 100 km/u en vaak kan of mag je niet harder op de bochtige bergwegen. Je hebt eigenlijk nooit de indruk dat de motor het niet kan trekken; het hoge koppel bij lage toerental al beschikbaar zal hier aan meehelpen. Als ik dit vergelijk met de turboloze benzine motoren die ik vroeger in de mijn eerdere auto's had; die moest je altijd goed op toeren houden en de juiste versnelling gekozen hebben anders viel je stil op een helling.... Daar heb je in deze V70 geen last van; de automaat zorgt voor de juiste versnelling en de motor heeft genoeg kracht om vooruit te komen. En dat de V70 zelf terugschakelt bij helling omhoog komt eigenlijk maar zelden voor, alleen bij de hele steile hellingen af en toe. Eigenlijk is de conclusie dat me dit 100% is meegevallen, want de D2 motor is de kleinste diesel in deze toch zware auto, maar kan het meer dan voldoende aan. Vaak was de beperkende factor bergomhoog de voorganger die niet harder reed of kon....
We zijn ook diverse keren (in Oostenrijk, 2020) door de bergen en via bergpassen gereden omdat we de natuur daar schitterend vinden. En de V70 doet het daar prima. Ook al is dit de 1.6 D2; de combinatie van het hoge koppel bij lage toeren en de automaat zorgt er altijd voor dat de goede versnelling wordt gekozen en je met gemak naar boven komt. Je kunt vaak niet harder omdat het gewoon niet kan vanwege bochtige wegen of er is een trage voorganger. Bergaf moet je bij steile wegen naar beneden kiezen voor de S stand of je schakelt handmatig om in de juiste versnelling af te dalen, zodat je niet continue hoeft bij te remmen. In de D stand van de automaat wordt nl. bij een afdaling ook gewoon zo gauw mogelijk de hoogste versnelling gekozen en dan rem je dus nauwelijks op de motor.