Ik heb enkele weken geleden een Volvo V70 D2 (1.6 diesel, bouwjaar oktober 2013, km.stand ca. 205.000 km) gekocht waarin een powershift automaat zit. Deze auto heb ik nog niet zo heel erg lang en nu heb ik 2 vragen.
1. Ik heb de indruk dat er af en toe een slippende koppeling is vooral in versnelling 4 maar ook lijkt ook soms in 2 en 6.
Het is te merken als ik flink gas geef in deze versnellingen en vooral rond de toerentallen van ca. 1500 tot 2300. Bij hogere toerentallen is het niet of minder te merken. Dan zie je de toerenteller "schokkend" met kleine sprongen omhoog gaan en niet geleidelijk. Het probleem treedt niet op als ik rustiger accelereer. In de versnellingen 1, 3 en 5 zijn/lijken er geen problemen.
Verder doet de powershift automaat prima zijn werk qua op en terugschakelen en heb ik geen klachten.
Kunnen jullie op basis van bovenstaande beschrijving al aangeven wat er wellicht aan de hand is?
Ik zelf denk dat het om een versleten koppeling gaat van deze powershift automaat; is deze dan te vervangen? Weet iemand wat dan ongeveer de kosten zijn?
Ik heb trouwens nog wel garantie, maar wil eerst even weten wat het zou kunnen zijn.
2. Verder is het ook tijd voor een verversing of spoeling van de olie in de powershift automaat. Even los van het probleem zal dit moeten gebeuren, maar zal dit eventueel het probleem kunnen oplossen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
1. Ik heb de indruk dat er af en toe een slippende koppeling is vooral in versnelling 4 maar ook lijkt ook soms in 2 en 6.
Het is te merken als ik flink gas geef in deze versnellingen en vooral rond de toerentallen van ca. 1500 tot 2300. Bij hogere toerentallen is het niet of minder te merken. Dan zie je de toerenteller "schokkend" met kleine sprongen omhoog gaan en niet geleidelijk. Het probleem treedt niet op als ik rustiger accelereer. In de versnellingen 1, 3 en 5 zijn/lijken er geen problemen.
Verder doet de powershift automaat prima zijn werk qua op en terugschakelen en heb ik geen klachten.
Kunnen jullie op basis van bovenstaande beschrijving al aangeven wat er wellicht aan de hand is?
Ik zelf denk dat het om een versleten koppeling gaat van deze powershift automaat; is deze dan te vervangen? Weet iemand wat dan ongeveer de kosten zijn?
Ik heb trouwens nog wel garantie, maar wil eerst even weten wat het zou kunnen zijn.
2. Verder is het ook tijd voor een verversing of spoeling van de olie in de powershift automaat. Even los van het probleem zal dit moeten gebeuren, maar zal dit eventueel het probleem kunnen oplossen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!