Slippende koppeling S60

musje83
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Slippende koppeling S60

· 
Posted: 21.06.2015 - 17:21  ·  #1
Het is bijna zo ver, als alles verloopt zoals gepland rijd ik ergens komende week in mijn eerste S60 2.4 140pk op LPG (überhaupt mijn eerste eigen Volvo) :love:

Hij heeft wel flink wat 'ervaring' (bijna 4 ton) en het is een opknappertje, maar met de juiste vrienden, kennis en wil kom je een heel eind.

Afijn, het eerste probleem dat ik merkte tijdens de proefrit: de koppeling slipt. Hij pakt pas heel laat op (laatste 2-3 cm) en maakt met name vanaf de 3e versnelling eerst toeren, zakt vervolgens terug en begint dan pas te trekken.

Oplossing: koppeling vervangen. Kost een 175 euro, wordt zelf ingebouwd.

Twee vragen:

- Moet de druklager worden mee vervangen? Ik weet dat het altijd aangeraden wordt maar het budget is redelijk beperkt. Hoe controleer ik of de druklager nog in orde is? Pedaal reageert nog lekker soepel verder, namelijk
- Ik lees veel over het Dual massa vliegenwiel(?), een erg duur onderdeel. Hoe merk ik of deze ook vervangen moet worden?
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Slippende koppeling S60

· 
Posted: 21.06.2015 - 18:55  ·  #2
druklager zou ik zeker mee vervangen, deze heeft er al net zoveel kilometers opzitten als de koppelingsplaat en is ook aan slijtage onderhevig. op zich zijn die nog niet eens heel prijzig, het is een hydraulisch lager welke ook zou kunnen gaan lekken. mocht dat gebeuren en er komt vloeistof op je nieuwe koppelingsplaat dan kun je die ook meteen weer vervangen.

wat betreft het vliegwiel, deze kun je controleren zodra de boel uit elkaar is. als je het vliegwiel heen en weer beweegt en hij klappert dan kun je hem beter vervangen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 21.06.2015 - 19:25  ·  #3
Quote door musje83

Het is bijna zo ver, als alles verloopt zoals gepland rijd ik ergens komende week in mijn eerste S60 2.4 140pk op LPG (überhaupt mijn eerste eigen Volvo) :love:

Hij heeft wel flink wat 'ervaring' (bijna 4 ton) en het is een opknappertje, maar met de juiste vrienden, kennis en wil kom je een heel eind.

Afijn, het eerste probleem dat ik merkte tijdens de proefrit: de koppeling slipt. Hij pakt pas heel laat op (laatste 2-3 cm) en maakt met name vanaf de 3e versnelling eerst toeren, zakt vervolgens terug en begint dan pas te trekken.

Oplossing: koppeling vervangen. Kost een 175 euro, wordt zelf ingebouwd.

Twee vragen:

- Moet de druklager worden mee vervangen? Ik weet dat het altijd aangeraden wordt maar het budget is redelijk beperkt. Hoe controleer ik of de druklager nog in orde is? Pedaal reageert nog lekker soepel verder, namelijk
- Ik lees veel over het Dual massa vliegenwiel(?), een erg duur onderdeel. Hoe merk ik of deze ook vervangen moet worden?

Dat merk je allemaal als het weer is ingebouwd.
en dan kan je weer van voren af aan beginnen...
Dus, wees verstandig en vervang de hele zooi, of doe het gewoon niet....
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 21.06.2015 - 19:49  ·  #4
of doe het gewoon niet....

Oh, sorry hoor >_< Ik heb op dit moment gewoon geen budget voor een vliegwiel en vroeg mij daarbij oprecht af hoe dat nou zit met de druklager. Druklager neem ik in ieder geval mee.
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 21.06.2015 - 21:19  ·  #5
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 23.06.2015 - 14:51  ·  #6
De plaatselijke volvo dealer was telefonisch behulpzaam maar niet helemaal duidelijk: op basis van kenteken (07-GL-DF) kreeg ik een artikelnummer van Volvo voor de koppelset ex. druklager: 272449. Hij had chassisnummer niet nodig, zei hij :-|

Kijk ik vervolgens op mister-auto.nl dan kom ik op de volgende set:
http://www.mister-auto.nl/fl/k…26507.html

Waarbij vermeld wordt dat het 20 tands is. Wat ik dan weer terug redeneer naar dit 20-tands setje mét druklager van LuK (uit de mogelijkheden op basis van kenteken):
http://www.mister-auto.nl/fl/k…42!33.html

Zit ik goed? Het verbaasde me dat het magazijn van de dealer het chassisnr. niet nodig had (eindigt op 012315) namelijk.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.06.2015 - 14:52  ·  #7
Na het invoeren van je kenteken heeft ie je chassis nr .
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 23.06.2015 - 15:10  ·  #8
Quote door olaf

Na het invoeren van je kenteken heeft ie je chassis nr .

Aha! Dat bedoel ik dus met onduidelijkheid. Mister-Auto zei dat ik eerst het chassisnummer moest hebben en dan de dealer bellen, anders kwam ik er niet achter zei ze. Bel ik vervolgens de dealer op, zegt 'ie alleen dat hij het chassisnummer niet nodig heeft...

Dat is (voor mij in ieder geval) best verwarrend ^_^

Mijn redenatie dat het 3-delige setje met 20 tands goed is, klopt dus? :shame:
(sorry, wil graag in 1x goed bestellen om mijn monteur niet in tijdsnood te brengen)
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.06.2015 - 15:21  ·  #9
kan niet over mister auto oordelen , maar op basis van je kenteken heeft de dealer je chassis nr en dat zou ik voor correct houden .
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 25.06.2015 - 22:46  ·  #10
je zou ook beide sets kunnen bestellen en de verkeerde na afloop weer retour (wel even kijken naar de voorwaarden!)

Selected quotes for multi-quoting:   0