Snelheidsmeter wijzer

Instrumenten paneel

cbeuger
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

Snelheidsmeter wijzer

· 
Posted: 11.04.2021 - 16:48  ·  #1
Hoi allemaal,
Wij zijn recent naar Scotland verhuisd en heb de Volvo S60 natuurlijk meegenomen😬. De britse RDW verplicht echter om de auto aan te passen aan links rijdend verkeer. Ik moet dus verschillende aanpassingen doen. Uiteraard zijn de nummerborden intussen brits en de koplampen zijn verwisseld voor links rijdend verkeer. Ook de kilometer teller moet aangepast naar M/ph. Ik heb de juiste plaat gevonden (zowel km/u als m/ph). Ik weet ook hoe ik bij de wijzers moet komen op het instrumentenpaneel.

Vraag is hoe ik de wijzer van de snelheidsmeter los kan krijgen om het paneeltje te wisselen? Iemand ervaring hier mee?
Mees
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Snelheidsmeter wijzer

· 
Posted: 11.04.2021 - 17:04  ·  #2
Bij mijn hobby auto, ( MK1 Golf) doen we het met een vork. Vork om het asje schuiven en heel voorzichtig naar je toe bewegen.

Groet,

Alex
cbeuger
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2021 - 18:50  ·  #3
Dank je Alex,
Ik heb alleen begrepen dat er grote verschillen zijn tussen de diverse merken, jaargangen en versies. Bij sommige werkt het idd met een vork (of lepeltjes). Maar soms moet je tegen de klok in draaien tot hij los komt, enz. Belangrijk dus om te weten hoe het precies werkt bij dit model.
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 11.04.2021 - 21:05  ·  #4
Dat gaat ook bij deze modellen met een vork bijvoorbeeld. Wel zou ik eerder plastic tools hiervoor aanraden, om schade aan de teller te voorkomen.
cbeuger
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2021 - 09:14  ·  #5
Dank je Doeke,
Ik lees allerlei enge verhalen over het stuk maken van het onderliggende mechanische als je de wijzer er uit trekt.
Uit je reactie maak ik op dat dat niet het geval is. Ik ben maar even heel voorzichtig.
Gr, Carlo
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2021 - 09:18  ·  #6
Plakbandje onder de vork wat op de tellerplaat rust , werkt prima .
Wel op de vork plakken niet op de tellerplaat .
cbeuger
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2021 - 10:14  ·  #7
Dank je Olaf. Wanneer de nieuwe tellerplaat binnen is ga ik een poging wagen.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.04.2021 - 11:09  ·  #8
Ik heb ruime ervaring met reparatie van elektromechanische tellers van Volvo's uit de jaren 90, maar een teller van een modernere auto heb ik nog niet onder handen gehad, simpelweg omdat die niet zo vaak stuk gaan en vrijwel volledig elektronisch werken (met een display voor de totaalteller ipv rollen met cijfertjes).

Als het net zo werkt als bij de oudere auto's, zit er een mechanische wijzer in die met een spanning uit de elektronica wordt aangestuurd. De wijzer zit op een dunne as geprikt, die draait met behulp van een elektromagnetische spoel. Deze kun je tegen de richting van de klok in draaien tot voorbij de aanslag, draai gerust een rondje, daarna de andere kant op draaien. Zorg ervoor dat je geen kracht uitoefent naar de zijkanten, want je wilt het asje niet buigen. Na wat heen en weer draaien wil die wel los. Pas met een vork aan de gang gaan als het met draaien niet lukt, want je loopt daarmee meer risico op het verbuigen van het asje.

Ik vind het wel vreemd dat er een eis is om de teller aan te passen, er rijden heel veel auto's rond in de UK zonder aanpassing. Japanse import onder andere, die hebben tellers in kilometers.
deusjevo
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2021 - 11:33  ·  #9
Ik vind het ook vreemd, hoe pas je het aantal verreden kilometers aan dan?
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.04.2021 - 22:53  ·  #10
Bij de V70NN is het zo, dat de teller intern (in de DIM en CEM) de stand zowel in km als in mijlen bijhoudt, dus dat moet eenvoudig om te zetten zijn. Hoe het met een oudere Volvo zit weet ik niet.
cbeuger
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2021 - 10:34  ·  #11
Korte update:
Inmiddels is het me gelukt om eea te vervangen en kijk ik nu naar zowel MpH als naar km/h. Een combi teller dus van een britse donor. Tellerplaten en wijzers de- en monteren is inderdaad simpel, maar vraagt wel om voorzichtigheid. Toch wel fijn hoor om niets steeds de snelheid te hoeven controleren op mijn smartphone.

Note: Ik heb alleen snelheidsmeterplaat vervangen. Ik dacht er eerst over om maar meteen de gehele unit te vervangen, maar bij plaatsing van de britse unit bleek dat deze de gegevens van de donor auto aangaf (deze had overigens 280.000 miles gereden, toch mooi ruim 450.000 kms). Dit bevestigd dus de eerdere opmerking over opslag van data op de unit zelf.
cbeuger
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2021 - 11:13  ·  #12
PS ik heb nog even nagevraagd bij de DVLA (Britse RDW) mbt snelheidsmeter en verreden kilometers. Het aantal verreden kilometers behoeft niet omgezet te worden naar miles en worden geaccepteerd door de DVLA ook voor de MOT (APK). Reden is dat dit geen veiligheidsaspect is, het aflezen van de correcte snelheid tijdens het rijden natuurlijk wel.

Dank voor de geboden hulp en opmerkingen.

Selected quotes for multi-quoting:   0