Voor bijna alle Volvo's is software nodig. Naast de kosten voor de software zijn er ook nog de kosten voor het laden van de software. Zeker nu de softwarebestanden steeds groter worden, worden de kosten voor het laden ook hoger.
Daarnaast moet je ervoor ook steeds naar de dealer.
Is het eigenlijk voor een niet-dealer ook mogelijk software te betrekken van Volvo?
Ik zit te zoeken naar mogelijkheden om op een of andere manier zelf de software te kunnen laden (waarbij de software uiteraard betaald moet worden).
Een bottleneck is natuurlijk ook dat de meeste Vida/Dice versies geen connectie met het internet kunnen maken.
Die vraag heb ik mezelf ook al regelmatig gesteld. Het laden van software voor extra functionaliteit is best een prijzige aangelegenheid vind ik. Tot nog is mijn conclusie na veel speuren over het net dat het onmogelijk is om dat zelf te gaan doen met een dice en vida .
Toch even een rant voor bij de koffie:
Ik vind het echt van de ratten besnuffeld hoe automotive met software omgaat! Niet alleen Volvo.
Elke zichzelf respecterende hardwareboer zet z'n firmware op het internet, zodat hun gebruikers fatsoenlijk ondersteund worden. En vaak zelfs extra functionaliteit toevoegen met updates, omdat je je product en je klanten serieus neemt.
Dat je het tegen betaling kunt laten installeren als je dat zelf niet kunt of wilt vind ik nog tot daar aantoe, maar voor elke scheet meteen de hoofdprijs te willen hebben... grrrr...
[/rant]
Ja, het is werkelijk van de ratten besnuffeld dat ik voor elke poep en scheet in de configuratie nieuwe software moet laden. Service interval van 10.000 naar 20.000 km zetten, omdat E85 nergens meer te koop is en elke 10.000 km verse olie gewoon onzin is, dat grapje kost 50 euro. De Chinese VIDA/DiCE kloon kostte me maar een paar tientjes meer, dus ik reset halverwege het jaar de service reminder wel, als de irritante melding dat ik alvast een afspraak moet maken voor de service in beeld komt (de service reminder zelf is wel eenvoudig te resetten, staat notabene in het gebruikershandboek).
Ander voorbeeld. Zelf de menutaal veranderen, in de Peugeots die ik als leaseauto reed kon ik dat gewoon zelf met een instelmenu, en de Seat huurauto die ik in Spanje had kon ik ook zelf van de gewenste taal voorzien (die stond op Pools...). Niet bij Volvo, dan kan je dat niet zelf en moet je dat tegen betaling door de dealer laten doen. Je raadt het al, die moet nieuwe software laden. Zelfde verhaal als je bijvoorbeeld een trekhaak inbouwt, de trailer module kost al een aardige duit en dan mag je nog eens extra geld aftikken om de computer aan te sluiten, want nieuwe software moet worden geladen.
Een paar maanden terug lag VIDA eruit, wereldwijde netwerkstoring. Geen enkele Volvo dealer die nog service kon verlenen. Ik werk zelf aan dergelijke complexe IT-systemen, het kost een godsvermogen om zowel het systeem zelf als de infrastructuur in stand te houden. Volvo Cars heeft vanaf 2010 alles naar India geoutsourced, dus de kennis hebben ze niet meer zelf in huis, op een lokale testorganisatie na. VIDA is ook ingekocht trouwens. Wat mij tot het volgende rampscenario brengt.
Als je auto ouder dan 10 jaar is, hoeven ze geen support meer te geven. Zie ook het vernietigen van de onderdelen van de 300- en 400-serie in 2007, omdat Ford bezuinigde en het magazijn met incourante onderdelen in Maastricht sloot. In principe kan Volvo op dit moment besluiten om voor alle modellen die voor 2008 uit productie zijn gegaan geen support meer te verlenen. De Born-Volvo's vonden ze toch al nooit wat in Göteborg, dus daar hadden ze qua PR geen moeite mee. Die zitten gelukkig dusdanig simpel in elkaar dat ik geen dealer nodig heb, alleen worden bepaalde onderdelen nu wel verrekte lastig. Maar de V70 die ik heb, daar is de software dusdanig van beveiligd dat je vooralsnog bijna niets zelf kun wijzigen (ook kilometerstanden niet, gelukkig).
Met andere woorden, als Volvo besluit om de software niet meer te ondersteunen en daarbij de software ook niet vrij te geven, dan wordt mijn auto steeds moeilijker te onderhouden en op een gegeven moment waardeloos. Ze zullen dit niet doen, want dan krijg je alle consumentenorganisaties van de wereld over je heen, maar zuiver volgens de letter van de wet hoeven ze geen ondersteuning meer te geven na 10 jaar.
Dat is inderdaad een terecht punt...
Een schone taak voor "onze" Frans Timmermans en zijn collega Vera Jourova om dat (in navolging van de successen van Nelie Kroes op telco-vlak) eens te gaan regelen. Wat mij betreft mag een fabrikant na 10 jaar de ondersteuning van een model auto staken (hoewel dat niet getuigd van vertrouwen in het eigen product), maar dan graag wel alle software in het publieke domein zetten! Dat laatste zal afgedwongen moeten worden, want vrijwillig zal men het niet doen...