Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

classic model

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 01.10.2012 - 20:18  ·  #16
...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 01.10.2012 - 21:54  ·  #17
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Gewone benzine 95 of 98 tanken dus.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 29.01.2013 - 13:33  ·  #18
Even een draadje nieuw leven inblazen!
Vanmorgen merkte ik iets vreemds op. Met langzaam rijden en stilstaan doet de motor/bak ietwat onrustig. Het lijkt erop alsof de bak niet de juiste versnelling lijkt te vinden en wat op en neer schakelt tussen de versnellingen en als ik dan gas geef om weg te rijden kan het zijn dat de auto wat inhoud met optrekken. Op deze momenten zijn de toeren ook ietwat onrustig.
Er zijn geen meldingen in de bc en ik tank altijd 95. Hoe de staat van de filters is weet ik niet, zal ik naagaan. Ik lees ook veel over het vervangen van het gasklephuis en het powerflushen van de bak. Is er iemand met soortgelijke ervaringen of weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Gr,

Jurgen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 29.01.2013 - 18:35  ·  #19
@Tienklepper

Als je een DOHC 10V motor hebt, dan heb je een andere motor dan de topic starter van dit topic. Inhouden e.d. bij deze variant Volvo moet je vaak zoeken in ontstekking. Verdeler, rotor, bobine en bobine kabels. Gasklephuis zou bij jouw wagen nog mechanisch moeten zijn, anders zal het geen 10-klepper meer zijn maar een 20V 2.4i motorblokje met 140PK.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 29.01.2013 - 19:49  ·  #20
Quote door EnnoE34

@Tienklepper

Als je een DOHC 10V motor hebt, dan heb je een andere motor dan de topic starter van dit topic. Inhouden e.d. bij deze variant Volvo moet je vaak zoeken in ontstekking. Verdeler, rotor, bobine en bobine kabels. Gasklephuis zou bij jouw wagen nog mechanisch moeten zijn, anders zal het geen 10-klepper meer zijn maar een 20V 2.4i motorblokje met 140PK.


@ Enno34: 2.4 blokje? :o verschilt deze dan zoveel met een 2.5 10v? Ik vind dat een behoorlijk formaat blok onder de kap!

Dit terzijde, Ik heb idd een DOHC 10v onder de kap en ga er dan vanuit dat er een mechanisch gasklephuis in zit. Zo zie je maar dat ik technisch nog niet zo'n wonder ben. :-/ Het was wellicht niet zo handig om dit topic dan nieuw leven in te blazen. Ik dacht dat de klachten wel ongeveer overeen kwamen, vandaar.

Spelen de mogelijke oorzaken die jij opnoemt ook alleen parten tijdens het wegrijden uit stilstand en weer op gang komen vanuit stapvoets rijden? Ik heb namelijk geen klachten als ik op snelheid ben.

Gr,

Jurgen.
rdehaan
 
Avatar
 
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 30.01.2013 - 21:21  ·  #21
Probleem ligt bij jou turbo , vals lucht of vervuiling daar van.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 30.01.2013 - 22:23  ·  #22
Als het een 10V is, is het zeker geen turbo. Vacuum lekjes i.c.m. op leeftijd zijnde auto verergerd natuurlijk altijd de simptomen.

Op zich wel boeiend dat de problemen bij hogere snelheid verdwenen zijn. Kan ik me namelijk niet herinneren uit de tijd van de 1997-er 2.5-20V V70. Die had problemen bij lage & hoge snelheden.

Vacuum, ontsteking en kijk ook eens naar je lambda. Ik weet niet hoeveel km's je auto achter de rug heeft, maar als dit over de 250.000 km is, en je hebt nog steeds je eerste Lambda kan dit ook vreemde gedragingen veroorzaken in het lage toerenbereik.

Ben wel benieuwd naar de oplossing / oorzaak van je problemen.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 31.01.2013 - 06:57  ·  #23
Hoi,

Ik kwam er gisteren achter dat de motorolie al een tijd niet gewisseld was behoorlijk vervuild en deze zag er dan ook niet meer uit. Snel wisselen dus. Ik vraag me dan ook af in hoeverre de bak wel eens is voorzien van nieuwe olie oid en of een Flush hoe dan ook geen verstandige zet gaat zijn.
Verder ben ik ook benieuwd wat de oorzaak gaat zijn. Er zijn in ieder geval een aantal opties benoemd die ik kan nagaan. Ik heb idd geen turbo versie, waar zouden er vacuum lekjes bij mij kunnen zitten? Mijn V70 heeft nu 267dkm op de teller.

Gr,

Jurgen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 31.01.2013 - 10:15  ·  #24
Wat voor versnellings bak heb je in je auto?

AW50-42 of AW55-50 of een handbak?

Als het een gewone AW50-42 is, dan gewoon met drain & fill kort achter elkaar verse dexron 2 of 3 er in kiepen. Werkt goed en na verloop van tijd zal je bakolie weer netjes schoon zijn.

Als het een M56 handbak is, gewoon een keer olie verversen.

En als het de AW55-50 bak is, dan moet je ofwel flushen ofwel wat vaker drain & fill doen. Kwaad kan het nooit om de olie te verversen. En als je het zelf kan & doet dan kost het je ook niet de kop.

Vacuum lek, bij de oudere Volvo motoren werd gebruik gemaakt van de nodige vacuumslangetjes. Hoe jonger de auto hoe minder vacuum slangetjes volgens mij. Die slangetjes drogen wel eens uit, en dan krijg je vacuumlekkage.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 31.01.2013 - 10:38  ·  #25
Quote door tienklepper

Hoi,

Ik kwam er gisteren achter dat de motorolie al een tijd niet gewisseld was behoorlijk vervuild en deze zag er dan ook niet meer uit. Snel wisselen dus. ....................



Als ik dit zo lees zo ik beginnen met de auto een goede beurt te (laten) geven.
Begin dan met de bougies en luchtfilter.

Enno, volgens mij heeft een V70 classic altijd een 4-bak automaat (toch?), die geven geen problemen zoals de latere 5/6 bakken. Olieverversen van een M56 handbak lijkt mij voor het euvel wat 10klepper heeft geen oplossing 8-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 31.01.2013 - 12:35  ·  #26
Als het goed is zijn er V70 classic modellen met de nieuwere motoren + 5 bak automaten zoals te vinden in de S60, V70n en S80. Maar ik betwijfel of dat bij een 10 klepper V70 classic het geval is. Is het een automaat, dan is het met grote zekerheid een AW50-42 bak.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 31.01.2013 - 20:22  ·  #27
Hoi,

Wat voor automaat ik heb weet ik eigenlijk niet, 4bak of 5bak? Eigenlijk heb ik hier niet echt bij stilgestaan. kan ik dit ergens nagaan?
Vandaag lijken de klachten erger geworden. Het euvel doet zich alleen voor in de D en de R stand. In de P en de N loopt de motor stil en gelijkmatig stationair. In de D en in de R stand lijkt de auto steeds heftiger te schokken en schudden als de toeren laag blijven. De toeren blijven ook niet gelijkmatig. Niet gelijkmatig bij het gas geven en niet gelijkmatig als je de auto zonder gas bij te geven op gang laat komen. Erg vervelend als je bijvoorbeeld wil parkeren. :devil: Ik hoop maar dat dit niets ernstigs gaat zijn.

Beurt staat gepland!

Gr,

Jurgen.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 07.02.2013 - 10:41  ·  #28
Het euvel is zo als het er nu naar uit ziet opgelost! Alles is nagelopen en het bleek een scheur te zijn in de luchtslang naar het luchtfilter te zijn. Deze is uiteraard vervangen. Naast de geplande beurt (met oa het vervangen van bougies ed) en de Forte motorflush (nav de zeer vervuilde olie die er in zat) zijn de stroomverdelerkap en de stroomverdelerrotor vervangen. De V70 loopt weer als een zonnetje 8-) en kan er voorlopig weer tegen. Ik speel wel met het idee om de automaat en het stuurhuis uit voorzorg een keer te powerflushen (veel positieve dingen over gelezen hier). Als de motorolie dusdanig vervuild was, vraag ik me af in hoe vervuild deze zijn, ondanks eventuele verversingen.

Gr,

Jurgen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Soms inhouden '00 2.4i 140 pk

 · 
Posted: 07.02.2013 - 17:43  ·  #29
Jurgen,

Schone olie op de bak en stuurhuis kan zeker geen kwaad.
Je moet er wel even op letten dat je de juiste olie in de bak krijgt.
Succes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0