Soms Lastig Schakelen en Knarsen Handbak Voornamelijk in 3 en Achteruit

Ook stoten/inhouden bij gas los en gas geven, rond 2000 en 3000 toeren.

grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Soms Lastig Schakelen en Knarsen Handbak Voornamelijk in 3 en Achteruit

· 
Posted: 04.06.2014 - 10:43  ·  #16
topic.php?t=8555

Ik weet niet of het dezelfde bak is. Even checken.
djgodlike
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 04.06.2014 - 10:49  ·  #17
Graag een bak die minder heeft gedraaid dan de rest van de auto ;) Maar toch bedankt, had deze bak inderdaad gezien op de geweldige poetsdag vorige week zaterdag! :)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 04.06.2014 - 11:46  ·  #18
Dat wordt zoeken... misschien via onderdelenlijn.nl. Kun je je zoekopdracht ingeven. Of bijv. autorima bellen.
Super72
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 04.06.2014 - 12:34  ·  #19
Quote door djgodlike

Graag een bak die minder heeft gedraaid dan de rest van de auto

Een logische gedachte, die waarschijnlijk ook als eerste bij mij op zou komen. Anderzijds: een auto die in twee jaar tijd 300.000 km heeft afgelegd (om maar eens een extreem voorbeeld te noemen), zal vermoedelijk een zo goed als nieuwe versnelingsbak hebben. Want alleen snelwegkilometers en dus nauwelijks schakelen. En dan heb je natuurlijk nog de bak uit een 10 jaar oude auto met slechts 30.000 km ervaring. Maar wel van een oud vrouwtje geweest, die met meer geluk dan wijsheid steeds het juiste verzet wist te vinden.
Ik bedoel maar: km's zeggen niet alles, en het blijft tot op zekere hoogte een gok. Ik zou me er niet blind op staren in ieder geval. Uitzonderingen daargelaten, gaan handmatige versnellingsbakken maar zelden stuk; het is altijd de koppeling die de geest geeft.

Maar de bak wordt toch onder garantie vervangen? Dan hoef jij toch niet op zoek te gaan naar een geschikt exemplaar - dat doet de garage toch?
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.06.2014 - 17:23  ·  #20
Goed punt en leuk verhaal!
Omdat het een gok blijft lijkt het me misschien beter een revisie te hebben. Heb garantie inderdaad, maar wat vindt de dealer een geschikt exemplaar ;)
Ik heb aangegeven iets over te hebben voor iets betrouwbaars. Ben benieuwd waar ze mee komen..
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 04.06.2014 - 18:10  ·  #21
Wouter,

Vraag je dan ook nog extra garantie op de dan nieuwe bak bovenop je autogarantie? Lijkt me raadzaam.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.06.2014 - 18:28  ·  #22
Dat zou mooi zijn maar ben benieuwd of ze daar aan willen. Ga het zeker proberen, bij een revisiebak lijkt me standaard een jaar garantie niet meer dan normaal.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.06.2014 - 12:18  ·  #23
Het wordt een "jonge" ruilbak. Helaas kan de dealer mij niet vertellen hoe oud de bak is en hoeveel deze heeft gelopen. Ze betalen €605 voor deze bak.
Een revisiebak koste bij Volvo ruim €2700 en hiervoor moest ik even 2700 - 605 = 2095 euro bij betalen ;)
Verder heb ik nog Carrec gebeld, en vertelden mij dat zij deze bak (M56H) niet konden reviseren omdat ze er geen onderdelen voor kunnen bestellen. Blijkbaar alleen Volvo dealers ;)??
Dus we gaan gewoon voor de ruilbak met in ieder geval een half jaar garantie..

Volgens de Bovag heeft de verkoper de plicht een definitieve oplossing te bieden en mag je verwachten dat de bak minstens een aantal jaar (sowieso een jaar) zonder problemen mee zal gaan. Dus dat scheelt, met een beetje geluk gaat deze jonge ruilbak weer een paar ton mee zoals je mag verwachten van volvo bakken.. :)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.06.2014 - 12:40  ·  #24
Mooi, dan komt het wel goed.
En inderdaad, doorgaans zijn er weinig problemen met deze bakken.
Succes.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.06.2014 - 11:30  ·  #25
Bedankt Hans! Komt inderdaad wel goed. Was even vervelend al deze problemen, maar als de bak weer goed is heb ik eindelijk een heerlijke Volvo!
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.06.2014 - 18:21  ·  #26
Andere bak zit erin van 450 euro (op de factuur). Schakelt weer lekker en degelijk, schakelen voelt een stuk zwaarder aan maar wordt al soepeler. Af en toe krijg ik de bak niet in de achteruit na een nachtje stilstaan, volgens mij is dit normaal. Toch? Even naar de 1 en hij gaat weer in de achteruit..
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 28.06.2014 - 20:48  ·  #27
Heb ik soms ook s ochtends, even weer in de vrij, koppeling los, en weer opnieuw, dan gaat hij wel in de achteruit.
(De bmw moet ik ook dubbel clutchen van 1 naar 2 als het koud is)
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 28.06.2014 - 22:38  ·  #28
Quote door djgodlike

Andere bak zit erin van 450 euro (op de factuur). Schakelt weer lekker en degelijk, schakelen voelt een stuk zwaarder aan maar wordt al soepeler. Af en toe krijg ik de bak niet in de achteruit na een nachtje stilstaan, volgens mij is dit normaal. Toch? Even naar de 1 en hij gaat weer in de achteruit..

De achteruit is bij mij soms ook niet in 1 keer te pakken, maar vaak start ik de wagen met de koppeling ingedrukt en ga rechtstreeks naar de achteruit. De smering van de bak wordt o.a. door het draaien van de ingaande as geregeld. Ik moet er zelf dus op letten dat ik de motor en koppeling even "rust" gun voordat ik wil wegrijden. Sowieso kunnen de tandwielen elkaar beter aangrijpen wanneer ze elkaar draaiend benaderen, de synchromessen remmen de schakelringen af en door de druk die je levert met de pook op de schakelringen, "floept" de hevel over ringen op het moment dat deze recht tegenover elkaar staan. Als alle tandwielen stilstaan en net niet recht tegenover elkaar, moet je door de druk die je geeft met de pook, feitelijk de as iets te laten draaien. Dit gaat niet soepel. Als je na indrukken van de koppeling, en in de eerste versnelling schakelt de achteruit stevast niet kan schakelen, is er in mijn ogen nog iets niet correct. Maar ik heb de indruk, uit je reactie opmakend dat dit niet zo is..
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.07.2014 - 12:18  ·  #29
Bedankt voor je reactie en heldere uitleg!! Moet zeggen dat ik er de laatste tijd geen last meer van heb gehad.
Het is dus nu 2x gebeurt, maar zal het in de gaten houden..

Thanks!

Selected quotes for multi-quoting:   0