Soms Lastig Schakelen en Knarsen Handbak Voornamelijk in 3 en Achteruit

Ook stoten/inhouden bij gas los en gas geven, rond 2000 en 3000 toeren.

djgodlike
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 44
Subject:

Soms Lastig Schakelen en Knarsen Handbak Voornamelijk in 3 en Achteruit

· 
Posted: 20.05.2014 - 15:45  ·  #1
Afgelopen 17 April heb ik mijn Volvo V70N 2.4 (170pk) van 06-2004 177.000km opgehaald/gekocht bij de Volvo dealer Henk Scholten in Arnhem Zuid. Half jaar Bovag garantie gelukkig waar nog maar 5 maanden van over zijn..

2 Dagen later stond ik al bij de garage voor het moeilijk schakelen in de achteruit en naar de 3e versnelling. Regelmatig wilt hij helemaal niet in de versnelling met tanden knarsen als gevolg..
Het lijkt dan net of hij maar half of net niet in de versnelling zit, soms voel je ook alleen een soort "randje" waar je de pook langsdrukt. (lijkt op dit topic: Link) Warm of koud weer maakt niet heel veel uit, gebeurt misschien iets vaker met koud weer.
Update: warm weer zorgt er wel voor dat hij minder vaak ernaast zit...

Daarnaast hoor ik de bak of de inlaat zachtjes op de toeren meezingen in de 5. Dit is rond de 2000 toeren het duidelijkst te horen. Koppeling in en het is weg..
In de 2 hoor ik hoog in de toeren (bijv. 4500) ook wat tandwiel of mechanisch geluid lijkt het.. Maar goed ben natuurlijk een Alfa gewend dus denk nu alles te horen. Toch lijkt hij soms ook een beetje lui zo hoog in de toeren, het loopt soms niet echt geleidelijk op en voelt alsof hij het er moeilijk mee heeft.

Als laatst, schokt hij ook soms zomaar bij het toeren opbouwen. Meestal ergens tussen de 2000 en de 3500 toeren. Bij het afremmen op de motor voel ik ook regelmatig een stoot, dit meestal rond de 3000 toeren.. Ook is hij zenuwachtig/schokken bij het gas loslaten en weer oppakken. Dit alles lijkt beter merkbaar in 3, 4 en 5. Ook bij het rijden op de cruise wil er wel eens een zenuwachtig schokje voorkomen. Aandrijfas misschien?
Dit probleem was eerst nog veel erger maar op mijn aanwijzing is de bovenste motorsteun (ronde rubber aan de dwarsbalk) vervangen maar de rest misschien niet. Ergens gelezen dat stabilisatorstangen en overige motorsteunen moeten dan ook vervangen worden? Klopt dat?

Volgens de Chef werkplaats was het probleem van het schakelen de koppeling.
2 weken later is de koppeling/drukgroep vervangen. En dus het bovenste motorsteun rubber.
Schokkerige optrekken is zoals ik al vertelde wel minder geworden maar stoten en zenuwachtige is hier en daar gebleven...

Na het vervangen van de koppeling is helaas het af en toe tanden poetsen gebleven :(

Iemand enig idee of dat stoten normaal is? Vriend van me heeft een 2.4 v70n met 140pk en daar voel ik bij de 2000 toeren ook een kleiner schokje maar verder bouwt deze de toeren netjes op..

Iemand ook enig idee of het zingen in de 5 ook de inlaat zou kunnen zijn?
En natuurlijk het regelmatig tanden poetsen, heeft iemand daar ervaring mee?

Morgen ga ik naar de dealer terug om het slecht schakelen te laten zien/voelen/horen. Hopelijk kan ik het goed aantonen, anders wordt het een lastig verhaal. Het komt namelijk niet altijd voor...
petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Soms Lastig Schakelen en Knarsen Handbak Voornamelijk in 3 en Achteruit

· 
Posted: 20.05.2014 - 16:37  ·  #2
het lijkt alsof hij niet goed/helemaal vrij komt met het koppelingspedaal ingetrapt, wat hebben ze precies vervangen? of hebben ze niets vervangen en alleen maar wat zitten knoeien(zijn ook voor hun kosten natuurlijk het compleet vervangen van koppeling en drukgroep :'(
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.05.2014 - 18:17  ·  #3
Mij is verteld dat ze de koppeling, drukgroep en drukcilinder hebben vervangen..

Ben zojuist bij Henk Scholten geweest en natuurlijk met dit warme weer: alles lijkt zo goed als normaal. Ik voel nog steeds dat randje. Maar duidelijk het probleem laten zien is niet gelukt. Het net niet in de versnelling gaan kwam dus niet voor tijdens de proefrit van 10min.
Uiteraard toen ik thuis aankwam een paar keer geroerd en na een paar keer, lukte het dus wel 2 keer om het op te roepen...
Om gek van te worden! Sta je daar ook nog voor joker.

Morgen nog een keer langs ofzo.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.05.2014 - 12:30  ·  #4
Is er iemand/garage in de buurt van Gelderland met veel verstand van bakken?
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.05.2014 - 12:37  ·  #5
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 21.05.2014 - 12:44  ·  #6
Daarom had ik de reactie weggehaald, ik weet niet of Varioclean ook in handbakken doet, durf ik niets over te zeggen..

Site ziet er wel professioneel uit, maar dat zegt niets.. Even googlen levert wel goede ervaringen op, veel tevredenheid over de verkregen garantie e.d. Lijkt dus betrouwbaar.. :)
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.05.2014 - 12:49  ·  #7
Ga ik zeker doen, bedankt!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 21.05.2014 - 15:32  ·  #8
Misschien een rare vraag, maar er zit wel voldoende olie in de versnellingsbak? Toevallig gaat de mijne morgen naar de dealer omdat een van de bakkeerringen lek is. Hij lekt niet heel erg, maar verliest wel bakolie. Met te weinig wordt het ook lastig schakelen...
Gerardcp
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 21.05.2014 - 17:32  ·  #9
Is dat olieniveau ook door leken zoals ik te checken?
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.05.2014 - 17:50  ·  #10
Ik heb net met een monteur van een andere Volvo dealer proefgereden. Moeilijk schakelen van 2 naar 3 is ook vandaag met deze warme temperatuur niet echt een probleem. Wel is er iets aan de pook te voelen bij het schakelen naar de 3. (synchromeshes? deze doen ook beter hun werk met dunne warme olie)
Het zingende geluid in de 5 rond de 2000 toeren is op dit moment de duidelijkste indicatie van een probleem in de bak. Dit is altijd op te roepen..

De olie verversen van de bak zou nooit nodig moeten zijn (long life). Maar werd me wel aangeraden door deze monteur. Ook zou de versnellingsbak nooit met deze km stand problemen moeten geven. Maar er werd me wel verteld dat het zeker echt niet uit te sluiten is, omdat er niet bekend is hoe de vorige eigenaren er mee gereden hebben. ;)

Helaas is het nog even een kwestie van geduld totdat het knarsen goed aan te tonen is. Hopelijk gaat het even vriezen ;)
Het af en toe stoten en inhouden kan eventueel kunnen komen door de airco heb ik me laten vertellen. Moet nog testen of dit verschil maakt..

Oliepeil controleren van de bak kan niet, volgens de monteur, omdat men alleen kan zien, door de overloop nippel, of de bak niet te vol zit. Te weinig is blijkbaar niet te meten...
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 21.05.2014 - 18:41  ·  #11
Je hebt meerdere opties;
-.Dennis850estate of GS Powerflush, beide forumsponsoren op hetzelfde adres in Uden.
-.Varioclean te Varsseveld.
Beide forumsponsoren kunnen je verder helpen.
Succes.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.05.2014 - 10:58  ·  #12
Ik ben er nu ook achter dat hij bij kouder weer (vanaf zo'n 13 graden) de bak knarst naar de 3 toe. Wanneer ik met de pook een paar keer in en uit de 3e versnelling schakel dan hoor je hem steeds knarsen. Als je de pook ergens halverwege zet dan knarst hij continu. (beide natuurlijk met koppeling volledig in getrapt)

De achteruit blijft ook nog steeds een probleem. Vooral bij het sochtends met koude olie in de achteruit willen wegrijden en dus niet helemaal in de versnelling blijkt te zitten.

Zingen in de 5 is er ook nog steeds, maar lijk toch in wat meer versnelling een hoog bijgeluidje te horen.

Ik denk doordat er te lang met slechte koppeling is doorgereden, dat daardoor nu de synxhromeshes kappot zijn..

Dinsdag 2 juni een afspraak om hem bij de dealer achter te laten :(

Heb nu in zin in de Volvo Poetsdag Zaterdag 31mei in Duiven! Tot dan! :)
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 29.05.2014 - 12:35  ·  #13
Hoewel mijn bemerking op het schakelen bij lange na niet zo ernstig zijn als in jouw geval, maar misschien moet je eens afwachten wat ik zelf wil ondernemen. Ik ga mijn baksteun aan de voorzijde vervangen door een nieuwe, omdat ik verwacht dat door (minimaal) scheefhangen van het hele assemblement (motor/versnellingsbak), het schakelen wordt bemoeilijkt. Ik ga deze week buurten bij European Tuning in Moergestel om me deze verzwaarde baksteun aan te meten.
http://www.europeantuningshop….ct_id=5300
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 29.05.2014 - 13:17  ·  #14
Quote door djgodlike

De olie verversen van de bak zou nooit nodig moeten zijn (long life). Maar werd me wel aangeraden door deze monteur.

Dit is juist vanuit de gedachte van een dealer; die ziet de auto van 0 tot 150000 km en dan nooit meer.
Vervangen is echt wel noodzakelijk, door dit niet te doen heb ik een aantal jaar geleden het cardan van mijn andere auto (bmw) moeten vervangen..... Als ik de olie op tijd had ververst had ik me €1200 bespaard.

Verversen van de handbak olie is vrij simpel. Gebruik de olie van de volvo dealer, dan weet je zeker dat het de goede is, en de prijs is ook netjes. Er moet 2.1 liter in (en wordt verkocht in flessen van 1 liter....)
Als je het linkervoorwiel verwijdert, en daarna het plastic binnenscherm, dan zie je de bak zitten en de twee doppen, voor vullen en aftappen. Vullen is tot de rand van de bovenste opening, als het er uit komt lopen zit er genoeg in.

Ik heb het preventief vervangen, en de bak is merkbaar soepeler gaan schakelen.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.06.2014 - 09:21  ·  #15
Bedankt voor jullie tips!
De dealer heeft besloten dat er een andere bak onder moet komen :) (onder garantie natuurlijk!)
Nu is het wel de vraag; wat komt er nu onder.. Heb al aangegeven wel wat bijbetalen over te hebben voor een jongere ruilbak dan een oude ;)
Ze gaan op zoek naar een andere bak..

Iemand nog tips/adresje voor een ruilbak of rivisie? Wat zou een betere keuze zijn trouwens, in mijn geval?

PS. Folke die steun ziet er wel goed en degelijk uit! Misschien sowieso wel fijn ipv de standaard baksteun. Lijkt toch een euvel te zijn..

Selected quotes for multi-quoting:   0