Afgelopen 17 April heb ik mijn Volvo V70N 2.4 (170pk) van 06-2004 177.000km opgehaald/gekocht bij de Volvo dealer Henk Scholten in Arnhem Zuid. Half jaar Bovag garantie gelukkig waar nog maar 5 maanden van over zijn..
2 Dagen later stond ik al bij de garage voor het moeilijk schakelen in de achteruit en naar de 3e versnelling. Regelmatig wilt hij helemaal niet in de versnelling met tanden knarsen als gevolg..
Het lijkt dan net of hij maar half of net niet in de versnelling zit, soms voel je ook alleen een soort "randje" waar je de pook langsdrukt. (lijkt op dit topic: Link) Warm of koud weer maakt niet heel veel uit, gebeurt misschien iets vaker met koud weer.
Update: warm weer zorgt er wel voor dat hij minder vaak ernaast zit...
Daarnaast hoor ik de bak of de inlaat zachtjes op de toeren meezingen in de 5. Dit is rond de 2000 toeren het duidelijkst te horen. Koppeling in en het is weg..
In de 2 hoor ik hoog in de toeren (bijv. 4500) ook wat tandwiel of mechanisch geluid lijkt het.. Maar goed ben natuurlijk een Alfa gewend dus denk nu alles te horen. Toch lijkt hij soms ook een beetje lui zo hoog in de toeren, het loopt soms niet echt geleidelijk op en voelt alsof hij het er moeilijk mee heeft.
Als laatst, schokt hij ook soms zomaar bij het toeren opbouwen. Meestal ergens tussen de 2000 en de 3500 toeren. Bij het afremmen op de motor voel ik ook regelmatig een stoot, dit meestal rond de 3000 toeren.. Ook is hij zenuwachtig/schokken bij het gas loslaten en weer oppakken. Dit alles lijkt beter merkbaar in 3, 4 en 5. Ook bij het rijden op de cruise wil er wel eens een zenuwachtig schokje voorkomen. Aandrijfas misschien?
Dit probleem was eerst nog veel erger maar op mijn aanwijzing is de bovenste motorsteun (ronde rubber aan de dwarsbalk) vervangen maar de rest misschien niet. Ergens gelezen dat stabilisatorstangen en overige motorsteunen moeten dan ook vervangen worden? Klopt dat?
Volgens de Chef werkplaats was het probleem van het schakelen de koppeling.
2 weken later is de koppeling/drukgroep vervangen. En dus het bovenste motorsteun rubber.
Schokkerige optrekken is zoals ik al vertelde wel minder geworden maar stoten en zenuwachtige is hier en daar gebleven...
Na het vervangen van de koppeling is helaas het af en toe tanden poetsen gebleven
Iemand enig idee of dat stoten normaal is? Vriend van me heeft een 2.4 v70n met 140pk en daar voel ik bij de 2000 toeren ook een kleiner schokje maar verder bouwt deze de toeren netjes op..
Iemand ook enig idee of het zingen in de 5 ook de inlaat zou kunnen zijn?
En natuurlijk het regelmatig tanden poetsen, heeft iemand daar ervaring mee?
Morgen ga ik naar de dealer terug om het slecht schakelen te laten zien/voelen/horen. Hopelijk kan ik het goed aantonen, anders wordt het een lastig verhaal. Het komt namelijk niet altijd voor...
2 Dagen later stond ik al bij de garage voor het moeilijk schakelen in de achteruit en naar de 3e versnelling. Regelmatig wilt hij helemaal niet in de versnelling met tanden knarsen als gevolg..
Het lijkt dan net of hij maar half of net niet in de versnelling zit, soms voel je ook alleen een soort "randje" waar je de pook langsdrukt. (lijkt op dit topic: Link) Warm of koud weer maakt niet heel veel uit, gebeurt misschien iets vaker met koud weer.
Update: warm weer zorgt er wel voor dat hij minder vaak ernaast zit...
Daarnaast hoor ik de bak of de inlaat zachtjes op de toeren meezingen in de 5. Dit is rond de 2000 toeren het duidelijkst te horen. Koppeling in en het is weg..
In de 2 hoor ik hoog in de toeren (bijv. 4500) ook wat tandwiel of mechanisch geluid lijkt het.. Maar goed ben natuurlijk een Alfa gewend dus denk nu alles te horen. Toch lijkt hij soms ook een beetje lui zo hoog in de toeren, het loopt soms niet echt geleidelijk op en voelt alsof hij het er moeilijk mee heeft.
Als laatst, schokt hij ook soms zomaar bij het toeren opbouwen. Meestal ergens tussen de 2000 en de 3500 toeren. Bij het afremmen op de motor voel ik ook regelmatig een stoot, dit meestal rond de 3000 toeren.. Ook is hij zenuwachtig/schokken bij het gas loslaten en weer oppakken. Dit alles lijkt beter merkbaar in 3, 4 en 5. Ook bij het rijden op de cruise wil er wel eens een zenuwachtig schokje voorkomen. Aandrijfas misschien?
Dit probleem was eerst nog veel erger maar op mijn aanwijzing is de bovenste motorsteun (ronde rubber aan de dwarsbalk) vervangen maar de rest misschien niet. Ergens gelezen dat stabilisatorstangen en overige motorsteunen moeten dan ook vervangen worden? Klopt dat?
Volgens de Chef werkplaats was het probleem van het schakelen de koppeling.
2 weken later is de koppeling/drukgroep vervangen. En dus het bovenste motorsteun rubber.
Schokkerige optrekken is zoals ik al vertelde wel minder geworden maar stoten en zenuwachtige is hier en daar gebleven...
Na het vervangen van de koppeling is helaas het af en toe tanden poetsen gebleven
Iemand enig idee of dat stoten normaal is? Vriend van me heeft een 2.4 v70n met 140pk en daar voel ik bij de 2000 toeren ook een kleiner schokje maar verder bouwt deze de toeren netjes op..
Iemand ook enig idee of het zingen in de 5 ook de inlaat zou kunnen zijn?
En natuurlijk het regelmatig tanden poetsen, heeft iemand daar ervaring mee?
Morgen ga ik naar de dealer terug om het slecht schakelen te laten zien/voelen/horen. Hopelijk kan ik het goed aantonen, anders wordt het een lastig verhaal. Het komt namelijk niet altijd voor...