Even ter herinnering om niet te vergeten wat er allemaal in het power flush draadje is beschreven:
De zomer komt er weer aan. Afgelopen zomer waren er talloze meldingen van mensen die problemen kregen met hun bak nadat ze hun bak hadden laten spoelen volgens de power flush methode met de welbekende synthetische olie.
Dat waren voor zover ik me kan herinneren voornamelijk ritten in bergen, in de zomermaanden al dan niet met aanhangers achter de Volvo's. Ook waren er diverse mensen met shudder achtige klachten. Na vervanging van de bij de Power flush gebruikte olie door de juiste ATF olie waren bij sommigen de klachten met shudder spontaan weer verdwenen.
Als een auto dit soort klachten heeft zou ik dus niet gaan roepen Power flush is de enige juiste oplossing, dan zou ik gaan onderzoeken waar de klachten vandaan komen. Als het trillen idd shudder blijkt te zijn dan moet dat ergens door veroorzaakt worden. Om dan olie te gaan verversen en een reinigingsmiddel bij dit proces te gebruiken en te stellen dat daarmee alle problemen uit de wereld zijn vind ik nog al kort door de bocht.
Verder valt het wel allemaal mee met de snelheid waarmee de originele ATF in een goed werkende bak verbrandt. Volgens mij is het verouderingsproces van de ATF olie er meer voor verantwoordelijk dat de additieven welke in de ATF zitten steeds minder gaan werken. Ergo.....de olie doet niet meer wat ie moet doen. Dat geldt voor motorolie overigens ook.
Mijn olie zit er nu dik 4 maand / 17500 km in. Volledig rood. Geen verbrandde olie. Veel stadsverkeer, veel langzaam rijdend stadsverkeer, regelmatig druk fileverkeer. Afgelopen jaarwisseling wat ritten in de bergen met redelijke hellingen. Maar de olie blijft gewoon rood van kleur.
Het komt er dus gewoon op neer dat de olie (ook volgens Volvo) bij zwaarder gebruik regelmatig ververst mag worden. Een norm van 80000 km wordt door Volvo genoemd. Lexus / Toyota in de USA roepen zelfs kilometrages van 30000 mijlen. En een ieder die in de randstad woont moet gewoon accepteren dat de auto een leven heeft als een Taxi. Waarbij de bak wordt blootgesteld aan hogere temperaturen waardoor de olie (en ik vermoed dat dit voor alle ATF oliën geldt) uiteindelijk zijn kracht verliest om te blijven doen wat ie moet doen.
Ik ben gelukkig niet de enige die vraagtekens zet bij Power flush als oplossing van alle problemen. Bijvoorbeeld Autrans, geen kleintje in de wereld van automatische versnellingsbakken reparaties en revisies. Die hebben er een hele pagina aan gewijd.
http://www.autrans.nl/automaatolie_verversen_/_spoelen
En voor zover ik kan inschatten is dat niet veel anders dan ik al die tijd heb geroepen en nog steeds roep.
De zomer komt er weer aan. Afgelopen zomer waren er talloze meldingen van mensen die problemen kregen met hun bak nadat ze hun bak hadden laten spoelen volgens de power flush methode met de welbekende synthetische olie.
Dat waren voor zover ik me kan herinneren voornamelijk ritten in bergen, in de zomermaanden al dan niet met aanhangers achter de Volvo's. Ook waren er diverse mensen met shudder achtige klachten. Na vervanging van de bij de Power flush gebruikte olie door de juiste ATF olie waren bij sommigen de klachten met shudder spontaan weer verdwenen.
Als een auto dit soort klachten heeft zou ik dus niet gaan roepen Power flush is de enige juiste oplossing, dan zou ik gaan onderzoeken waar de klachten vandaan komen. Als het trillen idd shudder blijkt te zijn dan moet dat ergens door veroorzaakt worden. Om dan olie te gaan verversen en een reinigingsmiddel bij dit proces te gebruiken en te stellen dat daarmee alle problemen uit de wereld zijn vind ik nog al kort door de bocht.
Verder valt het wel allemaal mee met de snelheid waarmee de originele ATF in een goed werkende bak verbrandt. Volgens mij is het verouderingsproces van de ATF olie er meer voor verantwoordelijk dat de additieven welke in de ATF zitten steeds minder gaan werken. Ergo.....de olie doet niet meer wat ie moet doen. Dat geldt voor motorolie overigens ook.
Mijn olie zit er nu dik 4 maand / 17500 km in. Volledig rood. Geen verbrandde olie. Veel stadsverkeer, veel langzaam rijdend stadsverkeer, regelmatig druk fileverkeer. Afgelopen jaarwisseling wat ritten in de bergen met redelijke hellingen. Maar de olie blijft gewoon rood van kleur.
Het komt er dus gewoon op neer dat de olie (ook volgens Volvo) bij zwaarder gebruik regelmatig ververst mag worden. Een norm van 80000 km wordt door Volvo genoemd. Lexus / Toyota in de USA roepen zelfs kilometrages van 30000 mijlen. En een ieder die in de randstad woont moet gewoon accepteren dat de auto een leven heeft als een Taxi. Waarbij de bak wordt blootgesteld aan hogere temperaturen waardoor de olie (en ik vermoed dat dit voor alle ATF oliën geldt) uiteindelijk zijn kracht verliest om te blijven doen wat ie moet doen.
Ik ben gelukkig niet de enige die vraagtekens zet bij Power flush als oplossing van alle problemen. Bijvoorbeeld Autrans, geen kleintje in de wereld van automatische versnellingsbakken reparaties en revisies. Die hebben er een hele pagina aan gewijd.
http://www.autrans.nl/automaatolie_verversen_/_spoelen
En voor zover ik kan inschatten is dat niet veel anders dan ik al die tijd heb geroepen en nog steeds roep.