SomsTrillen / Schudden

Automaat probleem ??

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 29.04.2013 - 16:38  ·  #16
Even ter herinnering om niet te vergeten wat er allemaal in het power flush draadje is beschreven:

De zomer komt er weer aan. Afgelopen zomer waren er talloze meldingen van mensen die problemen kregen met hun bak nadat ze hun bak hadden laten spoelen volgens de power flush methode met de welbekende synthetische olie.

Dat waren voor zover ik me kan herinneren voornamelijk ritten in bergen, in de zomermaanden al dan niet met aanhangers achter de Volvo's. Ook waren er diverse mensen met shudder achtige klachten. Na vervanging van de bij de Power flush gebruikte olie door de juiste ATF olie waren bij sommigen de klachten met shudder spontaan weer verdwenen.

Als een auto dit soort klachten heeft zou ik dus niet gaan roepen Power flush is de enige juiste oplossing, dan zou ik gaan onderzoeken waar de klachten vandaan komen. Als het trillen idd shudder blijkt te zijn dan moet dat ergens door veroorzaakt worden. Om dan olie te gaan verversen en een reinigingsmiddel bij dit proces te gebruiken en te stellen dat daarmee alle problemen uit de wereld zijn vind ik nog al kort door de bocht.

Verder valt het wel allemaal mee met de snelheid waarmee de originele ATF in een goed werkende bak verbrandt. Volgens mij is het verouderingsproces van de ATF olie er meer voor verantwoordelijk dat de additieven welke in de ATF zitten steeds minder gaan werken. Ergo.....de olie doet niet meer wat ie moet doen. Dat geldt voor motorolie overigens ook.

Mijn olie zit er nu dik 4 maand / 17500 km in. Volledig rood. Geen verbrandde olie. Veel stadsverkeer, veel langzaam rijdend stadsverkeer, regelmatig druk fileverkeer. Afgelopen jaarwisseling wat ritten in de bergen met redelijke hellingen. Maar de olie blijft gewoon rood van kleur.

Het komt er dus gewoon op neer dat de olie (ook volgens Volvo) bij zwaarder gebruik regelmatig ververst mag worden. Een norm van 80000 km wordt door Volvo genoemd. Lexus / Toyota in de USA roepen zelfs kilometrages van 30000 mijlen. En een ieder die in de randstad woont moet gewoon accepteren dat de auto een leven heeft als een Taxi. Waarbij de bak wordt blootgesteld aan hogere temperaturen waardoor de olie (en ik vermoed dat dit voor alle ATF oliën geldt) uiteindelijk zijn kracht verliest om te blijven doen wat ie moet doen.

Ik ben gelukkig niet de enige die vraagtekens zet bij Power flush als oplossing van alle problemen. Bijvoorbeeld Autrans, geen kleintje in de wereld van automatische versnellingsbakken reparaties en revisies. Die hebben er een hele pagina aan gewijd.

http://www.autrans.nl/automaatolie_verversen_/_spoelen

En voor zover ik kan inschatten is dat niet veel anders dan ik al die tijd heb geroepen en nog steeds roep.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 29.04.2013 - 18:54  ·  #17
Quote door EnnoE34


Ik ben gelukkig niet de enige die vraagtekens zet bij Power flush als oplossing van alle problemen. Bijvoorbeeld Autrans, geen kleintje in de wereld van automatische versnellingsbakken reparaties en revisies. Die hebben er een hele pagina aan gewijd.

http://www.autrans.nl/automaatolie_verversen_/_spoelen

En voor zover ik kan inschatten is dat niet veel anders dan ik al die tijd heb geroepen en nog steeds roep.


Enno wat staat er een kul verhaal op deze site... echt inhoudelijk klopt er geen barst van..!
Citaat van hun website:

Automaat olie verversen / spoelen

Autrans adviseert om elke 80.000 km de automaat olie van uw versnellingsbak te laten verversen.
Deels mee eens.. alles afhankelijk van de belasting, maar goed bij deze het voordeel van de twijfel.

Automaatolie verversen, spoelen en andere verhalen..

De meeste telefoontjes die wij tegenwoordig op de gratis helpdesk krijgen zijn van mensen die vragen hebben over het verversen of flushen van de automaatbak olie. Er zijn veel positieve verhalen te lezen op het internet over het spoelen van de automaat maar wij hebben het idee dat de negatieve verhalen niet altijd geschreven worden.
Waarop is deze stelling gebaseerd... ik denk juist het omgekeerde.. de negatieve verhalen staan er eerder dan de positieve!!!

Waarom moet mijn automatische versnellingsbak gespoeld of ververst?

Autrans adviseert om preventief, om de 80.000 kilometer olie te verversen / flushen.

Pas wel op als er veel kilometers gemaakt zijn, na 200.000 – 250.000 km kan het ook omgekeerd werken indien de olie nooit is ververst. Dan komt al het vuil uit hoekjes en gaatjes en gaat je filter verstopt zitten met desastreuze gevolgen!.
Of er een filter in de bak zit is afhankelijk van het fabricaat, in de Volvo bakken zitten geen filters. Je loopt altijd het risico dat er ergens vuil gaat zitten wat weer in het systeem komt!

Automaatolie flushen of verversen?
Wanneer de olie aan vervanging toe is kan men kiezen:
- Olie verversen

De transmissie – olie wordt afgetapt en gecontroleerd. Indien mogelijk wordt het filter vervangen en de transmissie wordt gevuld met nieuwe olie.

Let op: niet alle olie wordt ververst omdat je niet alle olie uit de versnellingsbak krijgt.

- Flushen en verversen

Net als bij olie verversen zal de transmissie olie worden afgetapt, indien mogelijk het filter vervangen en de transmissie opnieuw gevuld worden met nieuwe transmissie olie.

Het grote verschil zit in het feit dat bij het spoelen er 9-13 liter schone transmissie olie onder druk door de transmissie gespoeld wordt. Hierdoor wordt vuil en aanslag uit de automaat gespoeld.

Hallo even wakker worden... niets onder druk door de bak gespoeld... het is de zelfde druk die altijd in je bak heerst... de olie pomp gaat niet vanzelf meer oliedruk geven.. Dit verhaal slaat echt helemaal nergens op en ik trek hiermee ook de expertise van dit bedrijf erg in twijfel. Zelden zo iets achterlijks gelezen!!!

In het laatste geval gaat er natuurlijk meer olie doorheen en dat maakt het kostbaarder maar het is wel effectiever.
Eindelijk wat zinnigs te lezen op deze site...! Helemaal mee eens...! Maar zoals het is geschreven wel een contradictie....


Autrans doet beiden. Wat we echter het allerbelangrijkste vinden; Hoe schakelt de versnellingsbak? Zijn er klachten? Olie verversen of flushen werkt alleen preventief.
Onzin, in veel gevallen werkt het ook herstellend... in de zin dat een bak die slecht schakelt of slip neigingen heeft toch weer gaat werken zoals ontworpen...! Al met al scoren deze jongens in hun analyses bij mij erg slecht en zouden als ze slim zijn hun pagina moeten aanpassen.

Ik zou zeggen suc6 er mee....

Frans....
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 29.04.2013 - 19:53  ·  #18
Quote door frans_v70
Of er een filter in de bak zit is afhankelijk van het fabricaat, in de Volvo bakken zitten geen filters. Je loopt altijd het risico dat er ergens vuil gaat zitten wat weer in het systeem komt!


:love:

Toch wel erg lief hoor. Dan wordt er toch wel erg veel duidelijk als dit de realiteit is waar je al die tijd van bent uitgegaan.

Een AW55 bak van Volvo heeft echt wel een filter. Alleen moet je daar wat meer werk voor doen om het filter er uit te halen. Zou me namelijk niets verbazen dat de hele bak gedemonteerd en uit elkaar gehaald mag worden.

In de de ZF bakken, en waarschijnlijk alle achterwiel aangedreven wagens, zit een filter wat vervangen moet worden als je de olie wisselt. Bij de FWD Volvo's is dat niet mogelijk en zit je dus met een filter in de bak wat dicht kan gaan zitten als je pech hebt. Dat betekent dus ook wat voor de omgang met flushen / spoelen of hoe je het ook wilt noemen.

Dus nu nog een keer in de rebound ;) Autrans is niet de enigen in de wereld die voorzichtigheid adviseren v.w.b. het spoelen.

Ik snap nu heel goed dat als je uitgaat van de verkeerde veronderstellingen, d.w.z. een AW55 heeft in jouw wereld geen filter, dat je vast houdt aan het delen van je goede ervaringen met het bedrijf in Uden welke de door jou gepromootte methode bezigt.

Dat een bak met verse olie weer beter kan gaan werken, zal niemand ontkennen. Ook ik zal dat niet doen. Dat is wat ook o.a. Autrans niet zal ontkennen. Dat je slijtage inwendig in de bak met olie kunt "herstellen", je kunt me veel vertellen maar die logica zal ik nooit begrijpen. Hooguit kan de verse olie de werking van de bak weer verbeteren.

Herstellen moet je vrees ik echt zien in de ware zin des woords en dan geldt uiteindelijk dat nieuwe olie wel kan bijdragen aan het beter functioneren van de bak maar dat is niet noodzakelijk altijd dat de bak weer schakelt zoals nieuw.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 29.04.2013 - 20:37  ·  #19
Dit is mijn bescheiden mening;
Flushen ? OK.
Wat ik wel weet is dat je voorzichtig moet omgaan met cleaner.
De sterk reinigende werking kan ook smeer losmaken op punten waar je dit absoluut niet wilt.
De vraag blijft dan, waar gaat deze heen ?
Preventief zou ik deze niet gebruiken, maar goed, dit moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Bij problemen met de bak heb je weinig keus, hier is het de dood of de gladiolen.
En dan is er nog een eindeloze discussie over de olie......
Tja, wat is wijsheid.
Bij twijfel, ga dan voor origineel, dan weet je in ieder geval zeker dat deze aan alle specs voldoet.
En ja, deze is iets duurder, maar sluit tevens alle risico's uit.
Het zou ook zo maar kunnen dat er betere oliën zijn, maar hoe je het ook keert of wend, het is en blijft een alternatief.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 29.04.2013 - 21:10  ·  #20
Mooi verwoord @bigdog

En de les van vandaag : een Volvo automaat heeft wel degelijk een filter. Alleen is het een beetje veel werk om die er uit te halen, dus dat gebeurt alleen als je je bak laat reviseren.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 30.04.2013 - 13:51  ·  #21
@hijsbeer,bigdog,frans,ennoe34

bij lagere toerentallen in de hoogste versnelling rond de 90 kilometer per uur heeft de Volvo van hijsbeer een probleem met het toerental constant houden, soms slaan de toeren van de motor door naar een veel hoger toerental met een beetje gas bijgeven, terwijl bij snel optrekken dit probleem niet aanwezig is.

het zou kunnen zijn dat het kleppenhuis van de automaatbak, dat de schakelingen en de lock up aanstuurt, niet meer de goede signalen geeft, de Volvo kleppenhuizen leveren dan als gevolg van slijtage te weinig druk om de automaat in de lock up te houden of leveren een verkeerde druk waardoor de verkeerde versnelling wordt gekozen of ruw wordt geschakeld,

dit manifesteert zich vaak pas als de auto is warm gereden, de atf olie is dan namelijk een aantal malen dunner dan bij koude temperatuur, en heeft dan te weinig dikte meer om voldoende druk op te bouwen in de lekkende doorgangen van het kleppenhuis,

oude atf is dunner en door de oude atf uit de bak te spoelen en te verversen voor nieuwe atf kan een automaat met een beetje slijtage in het kleppenhuis weer voldoende druk opbouwen om goed te schakelen voor misschien enkele tienduizenden kilometers,

hieronder getoont is een plaatje van een leverancier van kleppen van een hydraulische klep van een kleppenhuis met bestaande uit een zuiger met varierende diktes die door een cilinder met verschillende openingen schuift, en zo al naar gelang de positie van de zuiger in de cilinder, bepaalde doorgangen al of niet blokeert, zodat verschillende in en uitstromingen kunnen worden gerealiseerd door de stand van de zuiger



Uploaded with ImageShack.us

hieronder een door ons gemaakte foto van een opengemaakte cilinder van een klep waar de slijtage is te zien op de oppervlakken van de cilinder, met name het middelste stukje van de cilinder laat behoorlijke oppervlak slijtage zien, de zuiger dicht dan niet meer af en de atf kan tussen cilinder en zuiger doorlekken, zodat de gewenste hydraulische doorvoer door de klep niet meer volgens plan verloopt, en de stroom die wel wordt gerealiseerd door drukverlies wordt verminderd



Uploaded with ImageShack.us

net zo als bij defekte krukaslagers in een motor is er dus sprake van drukverlies als gevolg van slijtage omdat de tolerantie tussen de twee oppervlakken te groot is geworden agv slijtage,
bij een motor is het de speling tussen krukas en krukaslager.

in het slijtage mechanisme van de AW55-50 en TF80 kleppenhuizen van de Volvo 5 cilinder automaten speelt de vervuiling een ondergeschikte rol, het is vooral de metaal op metaal slijtage van de zuigers in de cilinders van het kleppenhuis dat voor drukverliezen zorgt en zo slecht schakelen en slecht lock up gedrag veroorzaakt,

het systeem van de automaat is ontworpen om de functioneren op de jws3309 spec atf en zou zonder verversing 160.000km moeten kunnen meegaan onder niet extreme omstandigheden,

het is daarom wel aan te raden om preventief na deze km stand de oude atf te verwijderen, en te vervangen door nieuwe, met bakspoelen gebeurt dit ook, maar pas dan wel op met reinigers te gebruiken omdat de Aisin automaat van Volvo geen vervangbaar filter heeft en er dus niet nodeloos vuil moet worden losgemaakt vanaf de plaatsen waar het zich verzameld heeft, het vuil kan dan in het filter van de bak terecht komen en zo de doorstroming en druk in de automaat verlagen,

het reinigen met cleaner stamt uit een tijd dat de atf olieen van slechtere kwaliteit waren en veel sludge veroorzaakten in de bak, terwijl in de bak nog uitneembare filters zaten zodat de losgeweekte sludge van de spoeling in de filter van de bak kon worden opgevangen en deze dan vernieuwd kon worden.

wel is het zo dat de nieuwe atf in de oudere automaat weer zeer snel kan vervuilen en veroudere, ook omdat niet alle oude atf met spoelen en verversen wordt verwijderd, daarom is het aan te raden de atf twee maal achterelkaar te verversen met een stevige rit met de auto tussen door, zodat de oude atf echt tot het minimale verdund is in de bak, en het vuil dat loskomt door de sterk reinigende werking van de nieuwe atf wordt weggespoeld met het aftappen van de atf van de eerste verversing om vervolgens nog een keer atf in te pompen die dan zijn reinigende en beschermende werking kan in zetten voor de nieuw te rijden kilometers.

groet,

VarioClean
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 30.04.2013 - 21:28  ·  #22
Goed verhaal en perfect beeldmateriaal!! Super om dit zo eens te bekijken!

Groetjes,

Tristan
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 30.04.2013 - 21:38  ·  #23
Ze zitten bij jou om de hoek.
Ik ben alvast zo vrij geweest om jou aan te kondigen.
Bereid je maar vast voor op een zeer interessante cursus automaatbakken. ;-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 30.04.2013 - 23:06  ·  #24
Quote door Bigdog

Ze zitten bij jou om de hoek.
Ik ben alvast zo vrij geweest om jou aan te kondigen.
Bereid je maar vast voor op een zeer interessante cursus automaatbakken. ;-)


Hahaha helemaal super Hans! En ja die cursus automaatbakken.... Graag! Ik zou er een hoop van opsteken! :love:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 01.05.2013 - 18:25  ·  #25
Dat klopt en ook kun je zien wat dan de zwakke plekken zijn en waarom.
Zou ook wel iets voor een meeting zijn, dan kun je meteen zien waarom het preventieve onderhoud zo belangrijk is. ;-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 01.05.2013 - 20:56  ·  #26
Mee eens! Daarbij komt dat ik wel een man van de techniek ben dus ja het lijkt mij super om dit eens te mogen aanschouwen! :love:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 01.05.2013 - 21:08  ·  #27
Ik houd je niet tegen.
Kun je meteen eens vragen voor je distributieriem.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 01.05.2013 - 21:12  ·  #28
Ja dat gebeurd sowieso! Maar hij kan nog wel ff hoor. Maar ja beter te vroeg dan te laat! :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: SomsTrillen / Schudden

 · 
Posted: 01.05.2013 - 21:21  ·  #29
Dat is absoluut waar.
myhobby
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Zelfe issue als Topic starter

 · 
Posted: 09.10.2013 - 16:04  ·  #30
Om maar met de deur in huis te vallen... Mijn V70 '99 TDI automaat trilt exact hetzelfde als de topic starter. Olie in bak werd regelmatig vervangen en heeft inmiddels net weer 20 liter gehad. KM stand 540K. Auto rijdt verder prima, alleen het trillen (met name in het gebied 120-160km/u) wil ik weg hebben. Remschijven zijn NIET krom ;-)

Assen zijn nog nooit vervangen en vandaar maar eens een check proberen te doen op de as speling. Krik eronder en aan het wiel draaien. Tja, een beetje speling. De as knikt niet in bochten of achteruit rijden, heeft geen stroeve momenten en ga zo maar door.

Vraag: Hoe check in nu mijn insteek assen ? Een vervangende as plaatsen in de hoop dat het probleem opgelost is, is een trail en error methode zonder dat de uitkomst te voorspellen is.

Dus: Hoe kontroleer je je assen ?

Alvast bedankt
 
Selected quotes for multi-quoting:   0