Inmiddels voorportieren volgeplakt met Noico deadener (2mm) - binnen en buitenkant van het metaal (achter de bodypanelen).
Binnenkant daarna volgeplakt met Noico Red - "isolatiemateriaal". Yogamat zeg maar..
Bodypanelen zelf ook behandeld met deadener - even kloppen met de knokkels, als het hol klinkt butyl plakken..
Alle plugjes die ik tegen ben gekomen behandeld zoals voorheen vermeld - de zachte kant van het goedkope klittenband erop, zodat ze geen speling meer hebben.
A-stijlen ook beplakt met wat Noico deadener 2mm en de kabels die er doorheen lopen simpelweg gewrapt met repen van een oud T-shirt - mochten ze ergens tegen aan komen door trilling, dan is er iig geen contactgeluid meer.
Bestuurderszijde B-stijl ook behandeld - losgehaald, beplakt met Noico deadener waar het kon, en in alle kieren tussen de plastic panelen wat transparante "nadenkit" geduwd met behulp van wat tandenstokers, zodat er wat demping zit tussen de wrijvende delen van de plastic panelen.
Geen idee hoe zinnig dit allemaal is, ik wil gewoon zoveel mogelijk kraken/piepen/knarsen weg zien te werken..
Dus bij alles wat ik loshaal kijk ik of er speling is, of er plastic op plastic contact zou kunnen zijn, en indien zo - verzin iets om dat te dempen
Met de nieuwe speakers en radio erin - het klinkt nu best goed. Het voelt echt alsof de meeste "vervelende" geluiden - bodypaneel kraken, road noise, chassis flex - voor of achter me gebeuren, maar niet meer *naast* me.
Ik heb dit allemaal 'savonds gedaan in de kou, met een ledlamp ernaast.. en ik ben er even klaar mee
Zodra het weer lente/zomer is ga ik de achterdeuren hetzelfde behandelen, en - als ik even 2 dagen vrije tijd kan sjoemelen ergens - liefst ook het hele interieur eruit om de bodem en wielkasten aan te pakken... plafond - wie weet, misschien ooit
Het zijn allemaal geen schokkende verschillen, maar elk dingetje is er eentje, en bij elkaar merk ik echt verschil.
Als ik nu bij iemand anders in de auto stap valt het me echt op hoeveel lawaai / "side noise" er van alle kanten komt vanuit het interieur en buitenaf.
Ik snap nu ook waarom zoiets duizenden euros kost als je het wilt *laten* doen - het materiaal is niet zo duur, maar de kosten zitten in de arbeid