spanningsval in bedrading

 
 
 
 
 
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

spanningsval in bedrading

 · 
Posted: 23.11.2017 - 08:46  ·  #1
In mijn XC90 merk ik op dat er in het boordsysteem een flinke spanningsval zit tussen voor en achter. Achter, op de accu meet ik een nette 12.6 volt op direct op de accu. Als ik voor onder de kap meet tussen het 12 volt punt bij de zekeringkast en de massa meet ik nog maar 11.7 volt. Vida detecteert ook die lagere spanning als ik hem aansluit. Omdat de spanning achteraan wel goed is verdenk ik ergens een slechte connectie. Ik heb de rode aansluitingen bij de zekeringkasten al eens losgehad, lichtjes geschuurd en weer gemonteerd maar dat maakt niet uit.

Mijn vermoeden is dan ook dat het niet in de + kant zit maar in de massa van de auto. waar gaat de - van de accu allemaal naartoe. Zijn er speciale massa aansluitingen in de auto die ik kan controleren ?

De auto doet het verder prima maar ik blijf het een gek verhaal vinden. De accu is recent getest en is in principe ook prima.valt bij een koude start terug naar 10.4 volt maar verder prima. Levert nog 702 CCA SAE van de 800.

Ik kon hier zo geen goed topic over vinden vandaar de nieuwe :)

groeten,

Benno
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: spanningsval in bedrading

 · 
Posted: 23.11.2017 - 10:01  ·  #2
Ik zou met de zwaarste en blootliggende massapunten beginnen, dus waarschijnlijk die in de motorruimte en dan vooral onderin (waar makkelijk vocht bij kan komen, en die blootgesteld worden aan trillingen, dus kunnen lostrillen), dus bijv. van de versnellingsbak naar massa.
Er zal ook wel een wiring scheme zijn waar ze allemaal op staan aangegeven, maar geen idee waar je dat moet zoeken.
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 508
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: spanningsval in bedrading

 · 
Posted: 23.11.2017 - 18:53  ·  #3
Hallo Beno123

Ik zie dat je met een voltmeter over weg kunt.

Je meet op de accu 12.6 volt en 11.7 voor.

maak aan de voltmeter een lang snoer van 4 meter en bevestig deze aan de min pool van de accu.

meet nu de spanning op de pluspool van de accu 12.6 volt.
meet nu de spaning op de plus in de motor ruimte (12.6 - xx )
meet nu op de massa in de motor ruimte motor blok ( yy)
spanning yy is het verschil tussen de min en massa .
de spanning xx+yy is de gemeten spannings verlies.
als yy de grootste waarde is dan is het een massa probleem anders een voedings probleem (de + kabel) kabel schoenen.

Massa probleem
meet op het chassis waar de min kabel van de accu is aan gesloten ( x mV).
meet op het chassis in de motor ruimte (y mV), als deze waarde enkele mV lager is dan (yy) dan is het de massa kabel tussen chassis en motor.

Overgang kabel naar kabelschoen of overgang kabelschoen naar chassis.
Altijd eerste meten waar het spannings verlies optreed dan pas repareren, niet domweg beginnen.
Groeten BUM
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: spanningsval in bedrading

 · 
Posted: 23.11.2017 - 18:56  ·  #4
Heb je het ook al eens met draaiende motor gemeten?
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 508
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: spanningsval in bedrading

 · 
Posted: 23.11.2017 - 20:46  ·  #5
Hallo Blade

Met een draaien de motor lopen er wisselende stroom sterktes naar en van de accu afhankelijk wat er bij of afgeschakeld wordt bijv. airco.

Dit veroorzaak alleen maar meet fouten. Dit moet statisch gebeuren.

Groeten BUM
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: spanningsval in bedrading

 · 
Posted: 23.11.2017 - 21:22  ·  #6
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: spanningsval in bedrading

 · 
Posted: 23.11.2017 - 22:05  ·  #7
Hallo
Als de motor draait en de dynamo dus ook....voel eens met je hand op de massa aansluitingen en op de plus aansluitingen,......wordt er 1 warm?
Dan zit hier in de kabel of aansluiting een overgangs weerstand...
Vaker al meegemaakt dat ik dit had......kabel ingekort 5 cm met nieuwe aansluiting en voila...
Meestal massa

mvg chris
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1513
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: spanningsval in bedrading

 · 
Posted: 24.11.2017 - 01:12  ·  #8
Volvo heeft zeker een massa-aansluiting van Ford gebruikt. Die oxideren als een gek. Focusforum stond er vol mee.
Mocht je vinden welke het is: vijl erlangs, terugzetten en een heel dikke klodder zuurvrije vaseline erover smeren.
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: spanningsval in bedrading

 · 
Posted: 24.11.2017 - 09:36  ·  #9
Ik heb gemeten volgens BUM zijn uitleg en de grooste val leek in de massa's te zitten. Heb alle zichtbare massapunten losgehad, opgeschuurd en met een likje vet weer vastgezet. Daarna nogmaals gemeten, ik mis nog steeds 0,3 volt tussen voor en achter maar dat is al een heel stuk minder dan voorheen (was bijna 1 volt). Met lopende motor is de spanning op alle punten gelijk maar ja, dat is niet helemaal eerlijk meten natuurlijk omdat er dan aan de voorkant in het dynamocircuit een hoop spanning en stroom bijgepompt wordt en je de verschillen amper meer kunt meten.

Ik laat het er even bij op dit moment. Alles werkt, spanning is in orde en geen rare storingen die ik daar aan kan koppelen. Verder met de APK, voor 1 fusekogel wisselen en dan is hij weer een jaartje in orde. Gelukkig geen moeilijke klus want echt lekker weer is het niet om buiten op het erf te sleutelen.

Daarna voor het netje wat lampjes proberen te wisselen in de radio, bij de cijfertoetsen links is er minimaal een 2-tal kapot maar ik ben bang dat daarvoor de hele middenconsole en radio uit elkaar moet gehaald worden, jippie :)

Benno
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: spanningsval in bedrading

 · 
Posted: 24.11.2017 - 10:46  ·  #10
Toch geen vet tussen de massakabel en de carrosserie gedaan? Tenzij het speciaal geschikt vet is zou ik denken dat die verbinding zo schoon mogelijk metaal op metaal moet zijn. Alleen vet er overheen nĂ¡ de aansluiting goed te hebben vastgezet om oxidatie te verminderen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0