Als je een woofer plaatst is het van belang dat deze gefilterd wordt, net als de tweeter. De originele woofer is ongefilterd, de tweeter heeft wel een filter (minimaal, enkel een elco om het laag weg te filteren). Stel dat je een aftermarket composet koopt, dan zit daar ook een los filter bij. Wat je doet, je zoekt de draad die naar de woofer gaat, maar binnen de carrosserie(dus bijv draad vanaf stekker radio volgen). Die draad knip je door en daar zet je het filter tussen. De draad die vanaf de radio naar de tweeters loopt knip je ook door, de draad richting de tweeters sluit je ook aan op het filter.
Het is tegenwoordig erg lastig om bij een winkel te gaan luisteren naar speakersets. Er zijn maar weinig winkels die een ruim aanbod hebben, terwijl er heel veel aanbod is. Maar veel sets zijn met een beetje tweaken wel naar wens te maken, dus je doet niet snel een miskoop. Ik zou adviseren om te kiezen voor een set waarvan het filter instelbaar is. Ik heb in mijn V40 momenteel een set Gladen speakers, welke in eerste instantie helemaal niet zo fijn klonken. Maar na wat experimenteren met de instellingen op het filter (midden en hoge tonen zijn instelbaar 0, -6, -12dB en 0, 3 en 6dB klinkt ie inmiddels toch wel heel fijn.
Overigens moet je de kwaliteit van de originele speakers niet onderschatten. Het zijn maar kartonnen speakers, maar het geheel is wel goed op elkaar afgestemd. Je zal niet de eerste zijn die een 'dikke' aftermarket set plaatst en vervolgens teleurgesteld is over het resultaat...
En wat betreft leeftijd... speakers slijten eigenlijk niet. Vroeger had je nog wooferranden van foam, die droogden uit en verpulverden. Maar tegenwoordig (ook al in de tijd van de Classics) gebruiken ze rubber of een afgeleide daarvan. dat blijft heel. De grootste winst in het geluid zit hem in de radio. Als je die (bijvoorbeeld) '98er SC805 vervangt voor een 2022 Pioneer of Kenwood ofzo, geeft dat een hele grote verbetering in geluid.