Spiebaan aandrijfas borgen

spiebaan aandrijfas borgen

 
 
 
 
 
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 21.08.2016 - 12:42  ·  #1
Hallo allemaal,

Het is weer tijd om een klusje te doen aan de Volvo. Ik heb al enige tijd de tik in de aandrijfas. Ook bij mij zit speling op de spiebaan. Nou lees ik dat je deze kan verlijmen met loctite. Nou heb ik via de vertegenwoordiger vernomen dat zij hiervoor een special loctite hebben, namelijk 660 voor revisie van o,a spiebanen.

http://m.loctite-gids-onderhou…e-660.html

Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze Loctite. Deze is weer los te maken door verhitting ( 250 graden ) Dat vind ik zelf vrij heet.

Ik lees dat men hier goede ervaringen heeft met Loctite 243. Als dat bij veel leden goed heeft uitgepakt ga ik verder niet iets anders uitproberen.

Werkwijze.

Is het een kwestie van de wielen demonteren, bout van de as losdraaien en uitnemen, de as iets terugtikken, Loctite op ongeveer een cm diepte aanbrengen, bout weer aandraaien met modificatie rubber en een beetje loctide, en een uur laten drogen.

Wat ik me nu afvraag is hoeveel loctide ik moet gebruiken op de spiebaan. is goed schoonmaken voor zver mogenlijk gewenst? Ik wil evt werkzaamheden aan de ophangen enz wel kunnen uitvoeren dus de boel moet weer los kunnen. Zijn er leden die foto's hebben van deze repartie.

Alvast bedankt.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 21.08.2016 - 14:22  ·  #2
Quote door Muddiver

Hallo allemaal,

Het is weer tijd om een klusje te doen aan de Volvo. Ik heb al enige tijd de tik in de aandrijfas. Ook bij mij zit speling op de spiebaan. Nou lees ik dat je deze kan verlijmen met loctite. Nou heb ik via de vertegenwoordiger vernomen dat zij hiervoor een special loctite hebben, namelijk 660 voor revisie van o,a spiebanen.

http://m.loctite-gids-onderhou…e-660.html

Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze Loctite. Deze is weer los te maken door verhitting ( 250 graden ) Dat vind ik zelf vrij heet.

Ik lees dat men hier goede ervaringen heeft met Loctite 243. Als dat bij veel leden goed heeft uitgepakt ga ik verder niet iets anders uitproberen.

Werkwijze.

Is het een kwestie van de wielen demonteren, bout van de as losdraaien en uitnemen, de as iets terugtikken, Loctite op ongeveer een cm diepte aanbrengen, bout weer aandraaien met modificatie rubber en een beetje loctide, en een uur laten drogen.

Wat ik me nu afvraag is hoeveel loctide ik moet gebruiken op de spiebaan. is goed schoonmaken voor zver mogenlijk gewenst? Ik wil evt werkzaamheden aan de ophangen enz wel kunnen uitvoeren dus de boel moet weer los kunnen. Zijn er leden die foto's hebben van deze repartie.

Alvast bedankt.

Ik zou gewoon 2 nieuwe bouten bij de dealer halen. Deze zijn niet duur.
Gewoon erin draaien en klaar. (wel op het aandraaimoment letten)
Geen gedoe met loctite etc. Wanneer ze weer los moeten kan je ze ook zonder problemen weer losdraaien. De oude bouten met loctite plaatsen zou ook kunnen natuurlijk.
De as met loctite inspuiten zou ik niet doen. Er komt snel teveel tussen de vertanding en deze kan dan daardoor wel eens erg vast komen te zitten.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 395
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 21.08.2016 - 16:41  ·  #3
Quote
De as met loctite inspuiten zou ik niet doen. Er komt snel teveel tussen de vertanding en deze kan dan daardoor wel eens erg vast komen te zitten.


Daar is het hem juist om te doen, d.w.z. de speling eruit halen.

Kijk op de website van Loctite op de technische datasheets. Loctite 660 is spleetvullend tot 0.5 mm. Loctite 243 is niet spleetvullend maar bedoeld als schroefdraadborging. Zal wel iets vullend zijn maar of dit jouw speling opvult is maar de vraag. En kan 243 de enorme drukbelasting aan, die het aandrijfkoppel gaat uitoefenen? Ik denk dat deze dan samengedrukt gaat worden en er weer speling ontstaat. Daarvoor is 660 blijkbaar speciaal ontwikkeld. Aan beiden gaat in deze toepassing het nadeel zitten dat je aandrijf-as vast komt te zitten in de naaf. Zie datasheet van 243: ook deze "moet" gedemonteerd worden door het lokaal heet te maken tot 250 graden. (bij toepassing als schroefdraadborging vaak niet nodig maar hier zal dit wel moeten omdat het lijmoppervlak groot is). Deze 250 graden valt wel mee, even een brander of heat-gun direct op de as-naaf houden en direct lostikken (op borgbout of borgmoer, niet op de as zelf) Ik heb bij min V70 hier geen last van (wel ervaring met toepassen en losmaken van Loctite) maar ik zou dan gewoon de 660 toepassen. Je zal dan de boel goed moeten schoonmaken en de naaf goed moeten insmeren met de Loctite, as er in en het teveel afvegen. Succes!
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 21.08.2016 - 16:46  ·  #4
De as heeft een standaard passing in de wielnaaf. De bout is om de as op zijn plaats te houden. Waarom alles opvullen met Loctite?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 21.08.2016 - 16:54  ·  #5
Quote door yes996

De as heeft een standaard passing in de wielnaaf. De bout is om de as op zijn plaats te houden. Waarom alles opvullen met Loctite?


Inderdaad, er mag geen reden zijn, Loctite te gebruiken om de passing op te vullen. Hoogstens om de bout of moer te borgen. Als de passing te veel speling heeft, is of de as of de wielnaaf niet van de juiste maat en moet dus vervangen worden door de juiste.
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 21.08.2016 - 19:40  ·  #6
Op internet lees je veel goede ervaringen van het borgen met Loctite, alleen een goede how to do mis ik. Ik snap de argumenten die tegen zijn aangezien ik ook de nadelen zie. Als het echter zo los te maken is en het rij confort omhooggaat en de tik weg zou dat wel heel fijn zijn. Je merkt dat er nu ook trillingen in de auto zijn. Dit was vooral te merken op de Duitse snelweg bij wat hogere snelheden. Wat ik zelf echter erg vervelend vind is het knoepen wat je voelt bij gas los en gas er op. Dus eigenlijk als de aandrijving weg is voel je het heel goed.

De Loctite 660 lijkt heel goed tot zijn recht te komen in deze maar ik kan alleen nergens ervaringen lezen. wel over Loctite 243
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 395
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 21.08.2016 - 21:15  ·  #7
Quote
Inderdaad, er mag geen reden zijn, Loctite te gebruiken om de passing op te vullen. Hoogstens om de bout of moer te borgen. Als de passing te veel speling heeft, is of de as of de wielnaaf niet van de juiste maat en moet dus vervangen worden door de juiste.


Klopt. Zo zijn de OEM-kwaliteit onderdelen bedoeld qua maatvoering. Teveel speling op de spiebanen zal of door slijtage komen (zal niet erg waarschijnlijk zijn gezien de wisselende belasting op de spiebanen laag is) of wellicht door inferieure (lees goedkope) kwaliteit naven en assen waar men het niet zo nauw met de toleranties neemt. Als er naast slechte maatvoering ook nog slechter (minder goed gehard/hardbaar) materiaal gebruikt is, is de kans op slijtage/inslaan groter.

Ik lees dat je last hebt van trillingen/tik bij het rijden. Dan zou ik eerst denken aan versleten homokineten. Deze krijgen namelijk veel meer belasting te verwerken dan de spiebanen : de spiebanen staan eigenlijk stil t.o.v. elkaar maar de homokineten verwerken naast het aandrijfkoppel ook nog eens tegelijkertijd de beweging (wrijving) hiervan over kogel/loopvlak. Maar meten is weten. Bouw de as uit en probeer eens de kijken of en waar het meeste speling in zit. (klem bijvoorbeeld een lange strip op 1 van de delen en probeer te bewegen. Hoe langere de strip hoe meer de speling dan zichtbaar is. Doe dit met spie t.o.v. de naaf-> steek de as er van de buitenzijde in. En doe dit nu eens van de spie naar de andere kant van de homokineet. Dan zie je welke het meest speling heeft. Let wel: er zijn 2 spiebanen en 2 homokineten per as dus 4 plekken waar speling kan ontstaan en 4 kleine beetjes maken 1 grote... (die aan de versnellingsbakzijde zal lastig zijn vermoed ik, maar misschien als je deze als laatste doet kun je het met de hand "voelen"). Ik gok op je homokineten...SKF levert homokineten, waarschijnlijk goedkoper dan een complete OEM-kwaliteit (!) aandrijf-as.

Voor how-to met Loctite geldt eigenlijk: beide delen goed schoonmaken en ontvetten. Voor borgen: een dunne rups over de lengte van de draad is voldoende (meestal op de bout aanbrengen). Bij het indraaien verdeelt het zichzelf. Denk bijvoorbeeld aan de bouten waaraan al een borgmiddel zit. Over een 5-6 windingen zit de winding vol met borgmiddel, meer niet.
Voor het vullen van iets: dan natuurlijk teveel op brengen en na montage het teveel afvegen. Veel kan je niet fout doen ^_^ . Maar op de website van Loctite staan ook videos over hoe e.e.a. aangebracht word.
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 21.08.2016 - 21:49  ·  #8
Duidelijk verhaal, Dank daarvoor.

Ik ga eerst kijken of dit inderdaad de speling in de naaf betreft. De nieuwe bout met rubber cone halen en de boel borgen. Ik begrijp uit bovenstaand dat hier de draad van de bout geborgt word. Ik lees ook verhalen waar men de spiebanen borgt met loctide. Is er ook iemand die daar ervaring mee heeft en dit zelf heeft toegepast.

Als het speling betreft op de aandrijfassen is dat een mooi klusje voor mijn monteur. Daar begin ik op straat niet aan.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Euhm..

 · 
Posted: 22.08.2016 - 05:27  ·  #9
1x een auto gehad waarbij een of andere idioot de aandrijfas had gelijmd in het wiellager. Dus op de spiebanen... En toen ging het wiellager kapot, die as er nooit meer fatsoenlijk uit kunnen krijgen, niet door heetstoken, niet door de pers er op te zetten, gewoon helemaal niet dus uiteindelijk de homokineet door moeten slijpen om zo bij de bouten van het wiellager te kunnen komen.

De kosten voor de klant waren dus uiteindelijk en een nieuw wiellager en een nieuwe homokineet !

Nooit de spiebanen verlijmen, met wat dan ook, als je origineel spul gebruikt dan heeft de nieuwe bout al wat borgmiddel erop zitten (is Locktite)
Dr Dre9
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland / Doetinchem
Berichten: 44
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 08.09.2016 - 12:34  ·  #10
Ik heb precies hetzelfde euvel met mijn S60. Zelfde symptomen.

Heb ook al wat geinformeerd. De volvo dealer zegt meteen, bekend probleem, lossen we op met Locktite.

De garage in Elst bevestigd het verhaal van Dirk342 en zegt NOOIT Locktite gebruiken. We proberen XC90 bouten (met een dempend rubber?)
De laatste optie lijkt mij het verstandigst...dat laat ik binnenkort wel doen (als het niet te duur is..)
gentry
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 72
Berichten: 331
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 08.09.2016 - 13:13  ·  #11
Ik heb siliconenkit aan de bout gedaan nooit meer last gehad van loslopende moeren
En je kan ze later ook weer los draaien
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 08.09.2016 - 14:15  ·  #12
Ik wil niet vervelend zijn... maar één van de forumsponsoren die hier unaniem gewaardeerd wordt, heeft onder mijn ogen de spiebanen van mijn aandrijfas met locktite geborgd...

Toen dat het probleem niet verhielp, heeft hij zelf een andere as geplaatst - en dat was geen rocketscience. Volgens mij is er locktite en locktite!
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 08.09.2016 - 16:28  ·  #13
Er zijn verschillende soorten locktite. Je kan op de site van locktite zien welke je moet gebruiken.
Maar, de spiebanen vol zetten met locktite daar ben ik geen voorstander van. Een ellende bij het daarna weer loshalen van de as. Ik zou ook niet weten waarom je de spiebanen ook zou moeten vol zetten met locktite.
Wanneer je de assen los hebt gehad kan je de borgbouten weer gebruiken door een druppel locktite op de schroefdraad te doen en de bouten gewoon weer vast te zetten.
Wil je geen enkel risico nemen en wil je het volgens de Volvo garage methode gemonteerd hebben dan moet je gewoon 2 nieuwe borgbouten bestellen bij de dealer en deze met de juiste spanning vast zetten. De bouten zijn niet zo duur. Het borgmiddel is door Volvo al op deze nieuwe bouten geplaatst.
Moet de as er daarna weer uit dan is deze zonder enig probleem simpel los te halen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 08.09.2016 - 21:07  ·  #14
Quote door yes996

Wil je geen enkel risico nemen en wil je het volgens de Volvo garage methode gemonteerd hebben dan moet je gewoon 2 nieuwe borgbouten bestellen bij de dealer en deze met de juiste spanning vast zetten.


De Volvo garage's in onze regio gebruiken loctite.
Maar goed, zoals al gemeld zijn er talloze varianten loctite.
Meestal plaats ik ook nieuwe bouten, maar als ik ze op dat momen niet heb, gebruik ik wel loctite.
Nooit geen problemen gehad met loshalen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Spiebaan aandrijfas borgen

 · 
Posted: 08.09.2016 - 23:09  ·  #15
locktite op de bout prima op de spiebaan.. ik ben dr geen voorstander van. even verhitten tot 250 graden? das echt niet ok bij lager en homokineet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0