Hoi Erwin,
Dit is wat ik er gaandeweg van heb begrepen, van ander volvorijders en verschillende garages:
spoelen van de versnellingsbak, het zg. flushen, zou, als ik even vlot reken, inderdaad zo,n 15 liter olie 'verbruiken'. Er gaat, uit m'n hoofd, 7,2 liter in de bak en dit moet (nou ja) twee keer.
De reden is dat er, bij het aflaten van de olie, een geruime hoeveelheid in de koppelomvormer blijft zitten. Na bijvullen moet je een stuk rijden (of een paar dagen) dan vermengt de oude olie uit de koppelomvormer met de schone nieuwe olie, daarna moet die er weer af en worden bijgevuld. Alleen zo kun je de meeste (nooit alle) oude olie verwijderen. Helaas moet ik toegeven dat andere merken dit beter voor elkaar hebben. Als je daar de koppelomvormer in de juiste stand zet, zit ook daarin een aftapplug en kun je dus ook die leeg laten lopen. Volvo heeft dit helaas niet.
Er is voor zover ik weet geen voorgeschreven km-stand voor het verversen van de automaatbakolie bij Volvo, echter, gezien het storingsgevoelige karakter ervan wel aan te raden.
Wat betreft de olie echt ALLEEN ORIGINELE VOLVO olie gebruiken. Vraag maar bij elke dealer/specialist, neem je een ander merk, zelfs met exact dezelfde specificaties, gaat hij om onverklaarbare redenen slecht schakelen.
De olie is niet goedkoop (weet niet exact hoeveel), dus het flushen gaat wel een stevige duit kosten....
Goede kennis van me kreeg last van een iets schokkerig schakelende bak, heeft het laten doen en daarna was het weg, het heeft dus zeker zin. Ik ga het binnenkort ook doen, niet omdat de mijne slecht schakeld, maar omdat de olie (weliswaar helder) geel/bruin is en nieuw in de verpakking rood is. Ik wil liever voorkomen als genezen... (nieuwe/gereviseerde bak, gebruikt nl. niet of nauwlijks te vinden, tussen de 2.500,- en 3.000,- Euro, excl. montager etc.)