Spoiler gemonteerd - signaal te hoog, controleer remlicht

wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Spoiler gemonteerd - signaal te hoog, controleer remlicht

· 
Posted: 07.03.2021 - 16:31  ·  #1
Vorige week dus een originele Volvo spoiler gemonteerd (XC70 uit 2006) en ik krijg sindsdien de melding dat ik het remlicht moet controleren (VIDA zegt signaal is te hoog).

Op het forum al gelezen dat het oude remlicht ook wordt aangesloten om de melding te voorkomen of dat de melding via VIDA gereset moet worden. Ik heb de melding gewist maar hij komt terug (remlicht werkt overigens wel goed).

Zijn er wellicht nog andere suggesties?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Spoiler gemonteerd - signaal te hoog, controleer remlicht

· 
Posted: 07.03.2021 - 16:40  ·  #2
Lekker laten staan die melding in Vida. Kan geen kwaad. Ik zie het wel vaker na montage van spoiler.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2021 - 16:59  ·  #3
Quote door Blade

Lekker laten staan die melding in Vida. Kan geen kwaad. Ik zie het wel vaker na montage van spoiler.

Klopt Blade, dat vind ik ook niet zo’n probleem In Vida. Wel dat hij elke keer bij het starten van de auto een melding geeft en het waarschuwingslampje gaat branden. Wellicht een luxe probleem maar toch ...

Wellicht weerstand doormeten oude remlicht en nieuwe remlicht (van de tweedehands spoiler dan) en extra weerstand plaatsen?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2021 - 17:47  ·  #4
Ow dat is niet goed inderdaad. Ik zou Doeke even vragen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 07.03.2021 - 18:02  ·  #5
Haha, ik heb geen flauw idee. Heb dit zelf nog niet eerder meegemaakt. Dat idee van weerstand vergelijken is niet zo gek, als dat lukt. En dan evt weerstandje ertussen solderen.
RIVADA
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 07.03.2021 - 18:30  ·  #6
Heel vreemd; ik heb zelf ook de spolier (origineel Volvo) achteraf gemonteerd maar -gelukkig- geen meldingen.
Is de bedrading naar het 3e remlicht in de spoiler in orde? wellicht dat daar ergens iets van sluiting in zit waardoot de ECU en/of lampencheck een foutsituatie ziet.

(lekker) laten zitten vind ik niet zo'n optie: medling komt niet voor niets en duidt hoe dan ook toch op een fout situatie.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2021 - 19:27  ·  #7
Klopt, het rare is dat hij wel goed werkt. Ik zal het geheel eens doormeten. Draden zijn verder helemaal goed (bij het overspuiten van de spoiler heb ik de led lamp eruit gehad).

Maakt de + en - bij deze led-verlichting nog uit?
pwassink
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 08.03.2021 - 09:44  ·  #8
Quote door wimg

Klopt, het rare is dat hij wel goed werkt. Ik zal het geheel eens doormeten. Draden zijn verder helemaal goed (bij het overspuiten van de spoiler heb ik de led lamp eruit gehad).

Jazeker !

Als het verkeerdom zit heb je geen licht, led (diode) is een soort eenrichtingklep voor electriek,
dus wanneer jij het remlicht in die spoiler ziet is dat zeker niet het geval.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2021 - 10:49  ·  #9
Quote door pwassink

Quote door wimg

Jazeker !

Als het verkeerdom zit heb je geen licht, led (diode) is een soort eenrichtingklep voor electriek,
dus wanneer jij het remlicht in die spoiler ziet is dat zeker niet het geval.

Top, dank je dan zit dat in ieder geval goed. Zal deze week de weerstanden eens doormeten.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2021 - 12:55  ·  #10
In VIDA zou je ook meer toelichting en oorzaken moeten kunnen vinden bij de foutmelding. Probeer maar eens de zoekfunctie en typ daar de foutcode in, dan zou je achterliggende info moeten kunnen vinden wat deze foutmelding precies betekent en hoe deze op te lossen.
Te hoog? Wat te hoog? Weerstand te hoog of stroomvraag te hoog? Dat zijn tegengestelde situaties.
Wellicht is er bij het aansluiten een verbinding beschadigd of losgekomen en heb je daardoor een te hoge overgangsweerstand.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2021 - 18:40  ·  #11
Zojuist maar even 'oude' derde remlicht aangesloten, foutmelding verdwenen. Spoiler remlicht erbij aangesloten (dus 2 remlichten): geen foutmelding. Enkel de spoiler: foutmelding.

Beide remlichten maar aangesloten. Zelf zie je het niet en iets meer remlicht. Opgelost.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.03.2021 - 19:03  ·  #12
Inderdaad, of de binnenkant van het originele remlicht met zwart tape afplakken.
RIVADA
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 08.03.2021 - 20:05  ·  #13
Quote door wimg

Zojuist maar even 'oude' derde remlicht aangesloten, foutmelding verdwenen. Spoiler remlicht erbij aangesloten (dus 2 remlichten): geen foutmelding. Enkel de spoiler: foutmelding.

Beide remlichten maar aangesloten. Zelf zie je het niet en iets meer remlicht. Opgelost.

Dan zit de fout duidelijk in het LED balkje van de spoiler.
Als de spolier origineel Volvo is, is de lichtunit in de spoiler van Hella. Kans is aanwezig dat deze los is te krijgen, maar het zou me niets verbazen als de nieuwprijs daarvan meer dan aanzienlijk is... Wellicht is de lichtunit ergens 2e hands te scoren.

Begrijp ik nu goed dat je nu twee 3e remlichten hebt? Dan zou ik er inderdaad eentje afplakken, voorkom je wellicht een bekeuring.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2021 - 20:06  ·  #14
Zo hoort het ook dat ze beiden branden. Als je het spulletje nieuw koopt komt er een afplaksticker bij voor achterruit.
RIVADA
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 08.03.2021 - 20:32  ·  #15
Quote door Blade

Zo hoort het ook dat ze beiden branden. Als je het spulletje nieuw koopt komt er een afplaksticker bij voor achterruit.

Kijk, dat wist ik dus niet; ik heb mijn 3e remlicht gewoon uitgebouwd.

Selected quotes for multi-quoting:   0