Quote door Scootah
Hi Volterop,
Dank voor je reactie! Het wegvallen van de oliedruk ontstaat pas als het grootste deel van de oliedruk weggevallen is. Vind het wel jammer dat het lampje van het oliekannetje pas ging branden toen de olie negenoeg geheel weggelekt was, maar begrijp dat het waarschijnlijk niet anders kan aangezien bij een draaiende motor er niet veel olie passief onder in het carter blijft liggen.
Dus na het bijvullen van de olie is er wel weer oliedruk zodra de motor gestart wordt.
Vraag me wel af: als er bovenin het blok overdruk ontstaat tijdens het draaien vd motor, waar komt deze overdruk dan vandaan? Hier kan dan weer de oorzaak liggen voor een lekkende oliekeerring en/of een vriesstop, die er spontaan uit gedrukt is.....
Mijn overbuurman beweert dat het komt doordat ik te weinig toeren rijd en daardoor intern van alles dichtslibt.....maar wat zou dit dan veroorzaakt kunnen hebben?
Goed, géén oliedruk omdat er te weinig in het carter zat; dat begreep ik uit de topic niet.
En dus; kan van alles zijn.
Verdeel het olie systeem in de hoge- en lagedruk. Wat jij "bovenin" noemt en getest hebt met de handschoen, is het lagedruk deel. Dat staat overal, ook in het carter en noemen we dan ook "carterdruk".
Die ontstaat door de weglekkende gassen na ontbranding langs je zuigers. Dat dient natuurlijk afgevoerd te worden anders krijg je druk en problemen inderdaad als stoppen en keerringen die eruit ploppen.
Je buurman heeft deels gelijk; we "moeten" bij erg lage toeren al opschakelen maar (onder andere) EGR kleppen, zeker bij diesels
hebben het daar niet zo op. Het oliesysteem is daar wat minder van onder de indruk en daar gaat het er meer om; komt het allemaal op temperatuur? Schakel jij rustig maar komt de handel wel elke keer goed op temperatuur, zal het geen probleem zijn.
Het feit blijft dat je garage heeft gezegd dat het tussen de motor en bak vandaan komt en de enige conclusie is; het wordt dus duur, punt, niets anders van te maken. Als je dat eenmaal open hebt, ga je toch ook voor een nieuwe koppeling en eventueel vliegwiel........
Dan moet nog even onderzocht worden hoe het zit met die carterdruk; het kan toeval zijn en er is "gewoon" de keerring aan zijn einde gekomen, maar onderzoeken of die druk goed is, is key.
Die 1000 euro, gok je denk ik nog heel voorzichtig, maar dat ga je niet extra krijgen als je hem verkoopt. Misschien ten opzichte van wat je nu krijgt wel........maar ga er niet helemaal vanuit.
In jouw geval, en ik moest de arbeidsuren betalen, zou ik afstand nemen.
Edit; (even een gruwelijke spelfout weg gewerkt)
Misschien is het handig, om als je weet dat het toch écht tussen motor en bak vandaan komt, NIET de bak uit te laten bouwen gezien de kosten. Indien je natuurlijk afstand zou willen doen van de auto.
Dan ben je rustig alweer 4 a 500 kwijt aan diagnose........en je weet toch dat het meer 1 van de 2 dingen kan zijn als het daar vandaan komt.
Maar; wel heel zeker weten dat het daar tussen weg komt dan.