Spontaan uitvallen van de motor

Volvo S60 2.4 Bi-Fuel (CNG) 140pk Aut.

 
 
 
 
 
cognac
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 15.08.2017 - 23:00  ·  #16
Quote door 626Ronin

of er [...] denk ik.

Ik zal navragen welke bougies in de motor zijn geplaatst.
Quote door brulkjaer

Al een [...] te resetten.

Een reset van de gas-ECU is naar mijn weten nooit gebeurd. Misschien zou dit de storing kunnen verhelpen.

Inmiddels heb ik de auto vandaag weer gebruikt en heb ik geen enkele keer een uitgevallen motor gehad. Dit heeft in ieder geval te maken met de buitentemperatuur. Dus bij een warmer meer zal het meer haperen dan bij een wat koeler weer.

De LPG tank is nog voor 1/4 gevuld, dus in tegenstelling tot wat ik eerder had vermeld maakt het ook uit of de tank vol of leeg is.
cognac
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 15.08.2017 - 23:02  ·  #17
Quote door Rein

Quote door 626Ronin

maar een [...] denk ik.


Klopt, bij [...] uit ervaring.


Bedankt voor de tip. Dus zal dit niet een hoofdoorzaak zijn.
cognac
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 17.08.2017 - 13:16  ·  #18
Weer een update.

Gastank rij ik nu helemaal leeg en wacht ik totdat het systeem vanzelf overschakelt op benzine. Het zou misschien wel eens kunnen zijn dat de LPG van een pompstation waar ik altijd tank niet helemaal prima. Wanneer de tank leeg is zal ik bij een andere pomp tanken.

Daarnaast heeft de motor geen last meer gehad van spontaan uitvallen. Afgelopen dagen was de buitentemperatuur ~25 ℃ overdag en ~15 ℃ laat in de avond. Tijdens deze ritten geen last gehad van storingen.

Hopen dat het gewoon slechte brandstof was en ik mijn weg weer kan vervolgen.
cognac
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 21.08.2017 - 14:16  ·  #19
Hallo allen,

Inmiddels de gastank leeggereden en ergens anders gas getankt, maar weer hetzelfde probleem. Dus aan de kwaliteit van de LPG zal het niet liggen. De tank was volgetankt. Bij het voltanken las de LPG meter alleen de helft af en inmiddels gestegen naar 3/4 vol, maar ik heb zo'n 45 L getankt. LPG tank volgens boekje is 50 L en bij ca. 6 L schakelt de motor over op benzine.

Bij het starten sloeg de motor wel aan, maar nadat de motor op gas overschakelde ging die meteen weer uit.

Morgen komt de gasspecialist weer terug en zal ik het één en ander met hem bespreken.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 56
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 21.08.2017 - 15:42  ·  #20
Grote kans dat het aan de stappenmotor op het gas verdeelblok ligt.
Door opwarming gaat de printplaat in het motorhuisje uitzetten, en komen de contacten van het motortje los.
Daarna valt de motor uit op LPG.
Dit is een niet altijd even duidelijke storing, die random optreed, en is ook niet via VIDA uit te lezen.
Deze stappenmotor kan vervangen worden maar dat is vrij duur (ik dacht rond de E200,-). De handige elektronicus kan het oplossen door de achterzijde open te maken, en dan het motortje weer netjes te zolderen.
Hierna weer goed verlijmen om vocht problemen te voorkomen.

Suc6, 7, 8.
cognac
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 21.08.2017 - 17:48  ·  #21
Quote door motorfietsenmaker

Grote kans [...] Suc6, 7, 8.

Die laat ik inderdaad controleren.

Het uitvallen gebeurt wel erg toevallig wanneer de LPG tank vol is getankt, maar nadat het half leeg is gereden blijft het probleem weg.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 21.08.2017 - 18:42  ·  #22
Quote door cognac

Quote door motorfietsenmaker

Grote kans [...] Suc6, 7, 8.

Die laat ik inderdaad controleren.

Het uitvallen gebeurt wel erg toevallig wanneer de LPG tank vol is getankt, maar nadat het half leeg is gereden blijft het probleem weg.


Dan zou het met warmte minder temaken moeten hebben.

Lastig probleem hoor.
Dr Dre9
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland / Doetinchem
Berichten: 44
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Bekend verhaal?

 · 
Posted: 04.09.2017 - 13:27  ·  #23
Ik heb ook een echte Bi_Fuel, uit 2004, nu 350k op teller. Ik heb denk ik zo'n beetje alle LPG issues al gehad (niet om op te scheppen, meer HELAAS). Deze die TS noemt, denk ik ook.

Zoals reeds gezegd, deze modellen hebben GEEN (gas) pomp. Daar kan het dus niet aan liggen.
De tank is ongeveer 50 liter groot, dus voltanken op 80% is 42 liter. Heb zelf ooit max 43 liter getankt. (en ik tank vaak :D )
De meter in dashboard rechts komt dan net over driekwart heen.

Wat betreft de bougies: ik heb speciale bougies gekregen van NGK. Deze hebben een kleinere afstand van de electroden?? Ik had ooit verkeerde bougies, dit gaf problemen (geplaatst door de vorige eigenaar). Vervangen bougies, dat ging al veel beter, met de auto, hij hield nu niet meer in bij gas geven. Ik heb begrepen dat de standaard bougies van Volvo ook goed zijn voor een Bi-Fuel, die heb ik zelf nog niet geprobeerd. Dus daar kan ik niets over zeggen.

Nu over het gemelde. Ik heb ook gehad dat de motor stotterde na een lange tijd rijden. Veel is toen schoongemaakt Gasverdeelhuis en nieuw filter.Het probeem was er echter nog. Heb toen ook besloten om de stappenmotor te laten vervangen.
Deze is nieuw blijkbaar niet meer leverbaar, dus het was een gereviseerde. De auto heeft na deze vervanging niet meer de neiging gehad af te slaan. (voor een tijdje dan...)

2 weken geleden nog een storing gehad. Bleek een kortsluiting in stadlicht te zijn. Lampje was pikzwart. Door een constante storing, kwam er wellicht te weinig spanning door naar de bougies? (of een ander elechtrisch systeem) en vond de gas installatie het ook wel best. Gevolg, afslaan op Gas. Nu lampjes vervangen, storing weg en op gas slaat hij niet meer af. Toeval? of oorzaak gevolg? Ik ben er nog niet achter.....ik rij echter wel weer fris, zonder afslaan...

De combinatie hitte (door lang rijden of temperatuur buiten) en afslaan na een tijdje op LPG, doe inderdaad vermoeden dat het hier gaat om de stappenmotor op het verdeelhuis. Just my 2 cents. Inmiddels door schade en schande wijs geworden (samen met de gespecialiseerd gasboer)

Succes met de oplossing.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 04.09.2017 - 14:44  ·  #24
...
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 04.09.2017 - 16:56  ·  #25
Wat is de staat van je accu (onder belasting!)?
Bij een LPi installatie is het een wezenlijk onderdeel, een te lage accuspanning heeft andere inspuittijden tot gevolg.
Misschien kan iemand anders aangeven of dat bij een dampgasinstallatie ook zo is.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 05.09.2017 - 10:51  ·  #26
...
marex
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Axel
Leeftijd: 39
Berichten: 9
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 06.09.2017 - 21:32  ·  #27
ik tank altijd 47 liter.

maar warmte zal je probleem niet zijn. ik hoop dat je motor wel bedrijfstempratuur kan bereiken met een halve tank [zoveel zuipt hij toch ook niet] ik zou je aanraden om een drukmeter op je verdamper aan te sluiten en 1 op je verdeler. met lekker lange slangen eraan zodat je die door je raam lekker op je dashboard kan leggen. en bekijk de drukken tijdens leeg tot halfleeg en tussen halfvol tot vol ligt eraan hoe optimistisch je bent [glas half leeg of halfvol].
als dat allemaal goed is weet je in iedergeval dat je gas hebt totaan je verdeler. daarna van verdeler tot nullastklepjes heb ik nog geen ervaring mee hoe je daar de drukken zou kunnen meten. maar ze kunnen moeilijk of allemaal kapot zijn of af en toe.
wat ik wel eens heb gehad is dat het hoedje op de afsluiter van de verdeler zo was opgezwollen dat met een warme motor de aoto niet meer op toeren kwam. alleen 1000rpm [uitzetten van het alu].

afin. zorg dat je basis waarden/setup gewoon in orde is, en dan vooral drukken/stekkers. klop je gasfilter eens uit [stukjes membraam]. zorg dat je met minimale kosten begint om het systeem te testen/vervangen/manipuleren.

grote kosten kunnen achteraf wel gemaakt worden. ik persoonlijk wil het probleem zien als het zich voordoet. meters voor druk. multimeter en occiloscoop helpen me daar extreem goed bij.

succes met je zoektocht.

ik woon trouwens in zeeland, en help graag als het in de buurt is.
marex
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Axel
Leeftijd: 39
Berichten: 9
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 06.09.2017 - 21:35  ·  #28
Quote door marex

ik tank altijd 47 liter.

maar warmte zal je probleem niet zijn. ik hoop dat je motor wel bedrijfstempratuur kan bereiken met een halve tank [zoveel zuipt hij toch ook niet] ik zou je aanraden om een drukmeter op je verdamper aan te sluiten en 1 op je verdeler. met lekker lange slangen eraan zodat je die door je raam lekker op je dashboard kan leggen. en bekijk de drukken tijdens leeg tot halfleeg en tussen halfvol tot vol ligt eraan hoe optimistisch je bent [glas half leeg of halfvol].
als dat allemaal goed is weet je in iedergeval dat je gas hebt totaan je verdeler. daarna van verdeler tot nullastklepjes heb ik nog geen ervaring mee hoe je daar de drukken zou kunnen meten. maar ze kunnen moeilijk of allemaal kapot zijn of af en toe.
wat ik wel eens heb gehad is dat het hoedje op de afsluiter van de verdeler zo was opgezwollen dat met een warme motor de aoto niet meer op toeren kwam. alleen 1000rpm [uitzetten van het alu].

afin. zorg dat je basis waarden/setup gewoon in orde is, en dan vooral drukken/stekkers. klop je gasfilter eens uit [stukjes membraam]. zorg dat je met minimale kosten begint om het systeem te testen/vervangen/manipuleren.

grote kosten kunnen achteraf wel gemaakt worden. ik persoonlijk wil het probleem zien als het zich voordoet. meters voor druk. multimeter en occiloscoop helpen me daar extreem goed bij.

succes met je zoektocht.

ik woon trouwens in zeeland, en help graag als het in de buurt is.


mijn vrouw tankt ook wel eens 55 ltr met haar s60 bi fuel. , maar die heeft gewoon geluk. pomp begint dan wel lekker te knarsen en piepen.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 56
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 05.02.2020 - 15:38  ·  #29
Is het probleem nog ooit duidelijk geworden?

Grt
HaaVee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westland
Leeftijd: 57
Berichten: 186
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 01.04.2020 - 14:47  ·  #30
Quote door motorfietsenmaker

Is het probleem nog ooit duidelijk geworden?

Grt
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.

Ik heb een soortgelijk probleem: vorige zomer bij 40 graden deed 'ie het niet op LPG. Dochter opgehaald van het station op benzine (40km vice versa). Deed toch een beetje zeer, je rijdt immers niet voor niets op LPG, nietwaar? De dag erna geen enkel probleem, dus weet ik het aan de hoge temperatuur (de auto had de hele dag in de volle zon gestaan). De eerste keer daarna trok ik 'm hard over een rotonde heen vlak bij huis. Wederom viel het vermogen weg en dreigde de motor stil te vallen. Na het overzetten de laatste kilometer op benzine naar huis gereden. De volgende dag werkte alles opnieuw zonder problemen. De laatste tijd echter lijkt de frequentie waarmee de uitval op LPG zich voordoet te versnellen en met name bij een warme motor, als er net even iets meer wordt gevraagd, zoals omhoog rijden bij een afrit. Afgelopen weekend deed het zich voor op een rit van ruim 200km. Bij aankomst op het adres de snelheid eruit laten lopen en de motor slaat af (tank half leeg). Gestart op benzine en de laatste meters op benzine doorgereden. Daarna weer op LPG gezet en zonder problemen doorgereden naar de volgende afspraak circa 40km verderop. Daarna weer naar huis en opnieuw na circa 200km, op kruissnelheid, voel ik het vermogen weer wegvallen. Als ik daarna op een parkeerplaats de auto opnieuw start op LPG werkt alles weer als vanouds. Mijn gedachten gingen dus ook uit naar een elektronische oorzaak. Inmiddels zijn door een LPG-specialist de meeste rubberen slangetjes vervangen en heeft de garage een elektronische aansluiting bij de tank los gehad, ingespoten met WD40 en de stekker een aantal keren in- en uit mekaar gestoken om de aanwezige corrosie enigszins te verwijderen.
Zowel de garage als de LPG-specialist vinden het lastig om op basis van mijn bevindingen (tank minder dan halfvol, vermogen vragen bij een warme motor) een mogelijke oorzaak te duiden. Bij aankoop van de auto, circa 2 jaar en 80.000km geleden, is het gasverdeelhuis, inclusief de bijbehorende stappenmotor, door de LPG-specialist vervangen.

Zodoende ook mijn nieuwsgierigheid naar de uiteindelijke oplossing. Mijn onderbuikgevoel nijgt naar de solderingen van de stappenmotor.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0