Ik werk meer met staal en weinig met RVS. Daarbij missen we op het werk 1 belangrijke machine, namelijk een buizenbuiger.
Wij werken voor zeker 80% met plaatstaal. Geen "autoplaat" maar plaatwerk tussen 1 en 100mm (soms zelfs dikker) en snijden dit middels laser, autogeen of plasmasnijprocessen. Daarnaast kan dit materiaal gekant worden tot een maximale lengte van 7,2m met een perskracht van 600 ton en/of verspaand worden tot 7m lang. Ook de lasafdeling is netjes uitgevoerd met o.a. kraancapaciteit tot 30 ton (gecombineerd) en anders d.m.v. inhuur van kranen (onlangs nog een ponton bij ons weg gegaan van ±70 ton, was wel mooi om te zien). Kortom, de dikte waar uitlaten van gemaakt worden is voor ons veel te dun en missen we dan dus ook de machines voor.
Evengoed heb je de vaktechnische kennis wel nodig om klanten van advies te kunnen voorzien en uit interesse leer je over de jaren vanzelf meer en meer over de diverse materialen, waaronder dus RVS en een beetje over aluminium. Daarnaast werken we steeds meer met hoogsterkte stalen zoals deze (in steeds dunnere maar sterkere vormen) ook in de chassis en kooiconstructies van auto's voorkomen.
Overigens hebben we wel behuizingen gemaakt voor einddempers... alleen waren die volgens mij voor diesellocomotieven, dus wat aan de grote kant voor onder onze Volvo's
Hier een voorbeeldje van een ponton:
Maargoed, sorry dat ik nu het topic wat teveel kaap en teveel afwijk van de oorspronkelijke bedoeling van dit topic.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).