SRS-442 rechter SIPS-airbag storing

 
 
 
 
 
Don
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 56
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

SRS-442 rechter SIPS-airbag storing

 · 
Posted: 13.01.2021 - 14:31  ·  #1
Goedemiddag,

Recent onze projectauto opgehaald (Volvo V70 2.5 B5252S, uit 1999) en meteen maar even de aanwezige storingen uitgelezen.

De meest irritante is het rode SRS lampje op het dashboard, deze kwam in Vida naar voren als SRS-442, ik zal hiervan een foto posten met alle info.

Zoals ik het interpreteer is deze storing deze bedrijfscyclus niet aanwezig geweest (rit van halfuurtje) en was hij de vorige bedrijfscyclus (rit van uurtje) wel aanwezig.

De getoonde afbeelding lijkt op de A stijl rechtsvoor? Opvallend hieraan is dat deze aan de onderkant bij het dashboard kapot is, wellicht door de vorige eigenaar op zoek naar deze storing? Hier zitten toevallig twee connectoren van een klein kabelboompje die in deze A stijl zit. Goed om te melden is dat wij hier de vorige bedrijfscyclus wel aan hebben gezeten.

Wellicht een contactprobleem? Draadbreuk?

De tekst die bij de foutmelding staat: “als de weerstand in het circuit gedurende meer dan 3-5,5 seconden te hoog is, wordt de storingscode SRS 442 aangegeven”

Ik heb dit nu een paar keer proberen te ontcijferen, maar ik begrijp niet helemaal wat hier nu mee bedoeld wordt.

Wat denken jullie?
Wat raden jullie aan om te doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: SRS-442 rechter SIPS-airbag storing

 · 
Posted: 13.01.2021 - 14:40  ·  #2
Lijkt mij eerder de B-stijl. Daar waar een airbag verstopt zit, staat het er ook meestal op (wellicht zelfs verplicht, dat weet ik niet) - maar het is wel zo bij het stuur, dashboard passagier, stoel (bij onze Ford Focus). SIPS = Side Impact Protection System, dus de zij-airbag. Ik denk niet dat die in de A-stijl zit?

De tekst van de foutmelding lijkt mij te wijzen op de electrische weerstand in het systeem, mogelijk vanwege corrosie (lekkage?), draadbreuk of een slechte massa-aansluiting. Of misschien is die airbag er vanwege die melding al helemaal uitgehaald (onderbroken circuit = oneindige weerstand). Dus eerst even zoeken waar dat ding zit / zou moeten zitten. Dan de accu afkoppelen (NOOIT aan airbags prutsen terwijl er spanning op staat*), dan een minuut of 10 wachten zodat de auto volledig in rust is) en dan even het plastic losmaken en zoeken naar een beknelde kabel, beschadigde mantel, slechte massa, corrosie etc.

* Klinkt wellicht overdreven maar Volvo schrijft zelf voor dat als je de stuurairbag eraf hebt gehad en die hebt teruggeplaatst, dat je van buitenaf met je arm tussen het stuur en de tellerklokken door (dus NIET op de bestuurdersstoel zit), de auto op contact moet zetten voor het (onwaarschijnlijke?) geval dat het ding zou afgaan zodat je er niet met je nietsvermoedende harses voor zit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0