Srs Aibag storing zij airbag rechts voor zwak signaal

Erwin j
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Srs Aibag storing zij airbag rechts voor zwak signaal

· 
Posted: 18.12.2017 - 17:24  ·  #1
Hallo beste forum leden

Ik ben Erwin en trotse bezitter van een prachtige V70 uit 2001 met een 2.4 turbo benzine motor inmiddels heeft mijn Volvo de nodige ervaring opgedaan 473xxx Km en rijdt als een trein!

Echter ben ik nu een trotse V70 bezitter met een probleem, namelijk het volgende

Ik heb na een SRS storing spoed melding in het display en het bekende rode lampje (poppetje met gordel)uitgelezen en kreeg als melding laag/zwak signaal airbag rechts voor, na 2 keer schoonmaken van de stekkers is de storing 2 dagen weg geweest.
Helaas kwam de storing weer terug , inmiddels de stekker laten vervallen en doorgesoldeerd, echter nog steeds dezelfde storing ook na enkele reset pogingen, storing gaat 2 a 3 seconden weg en komt dan meteen weer terug.

Heeft iemand een idee hoe ik hier verder mee kan om dit ergerlijke probleem op te lossen.

Groet Erwin j

.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Srs Aibag storing zij airbag rechts voor zwak signaal

· 
Posted: 18.12.2017 - 19:04  ·  #2
Dat kunnen een paar dingen zijn (even afgaande op de ervaring die ik daar zelf mee heb):

- De bedrading (oranje of bruine, dikke draad) in de stoel wil nog wel eens op punt van breken staan. Meestal op het punt waarop de draad de rugleuning in gaat.
- Controleren op goed vastzitten van alle aansluitingen van de airbags. NIET doormeten met een Ohm meter, risico op afgaan van de airbags!
- Als alles in orde lijkt, kan het ook de airbagmodule zijn die zich in de tunnel bevindt tussen de voorstoelen. Daarmee kan je 2 dingen doen: opnieuw de software laten laden door de dealer. Soms lukt dat echter niet omdat de module overleden is. Dan kan je een gebruikte (wel uitdezelfde serie!!!) kopen en deze door de dealer de software opnieuw laten laden.
In mijn geval was ik daarmee definitief de airbag melding kwijt.

Ps. voordat je iets loshaalt van de airbags wel even de neg. kabel van de accu even loshalen.
Erwin j
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.12.2017 - 21:51  ·  #3
Beste Brulkjaer,

Bedankt voor je reactie, ik zal de kabel nalopen, het beste de stoel er even uit denk ik, de airbag module in de stoel is deze gestekkerd aan de oranje kabel of zit dit er vast aan. Kan ik zo bij die module in de stoel?

Als dit niets opleverd zal,ik verder puzzelen.

Groet Erwin
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.12.2017 - 23:28  ·  #4
Ja stoel moet er uit. Neg. Kabel van accu loshalen! Wel eerst 5 min wachten nadat je de auto geopend hebt.
Bij de airbag zelf kan je niet zo bij komen. Ja die oranje kabel heeft een stekker.
Die srs (airbagmodule) zit tussen de voorstoelen. Daarvoor moet de middenconsole (dus het hele midden gedeelte bij de handrem) er uit.
Wel voorzichtig doen, want je beschadigd snel de lak van de middenconsole.
Maar hopelijk kan je volstaan met de stoel.
Erwin j
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.01.2018 - 23:32  ·  #5
Inmiddels heb ik de middenconsole eruit gehad alles nagelopen en uitgesloten, probleem zit in de stoel, storing kan ik wissen en hele week mee rondrijden tot iemand op de stoel gaat zitten dan heb ik weer dezelfde srs service airbag spoed. Ik ga nu de stoel airbag vervangen door een weestand want ik vermoed dat de aansluiting aan de airbag module in de stoel het probleem is en daar kan ik niet bij zonder de stoel te slopen.
Misschien kan ik nog ergens een geschikte stoel vinden met normaal werkende airbag.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.01.2018 - 23:51  ·  #6
Als de storing optreed als er iemand op de stoel zit, verdenk ik toch echt een (bijna) draadbreuk.
Erwin j
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.02.2018 - 15:55  ·  #7
Het is opgelost, kabelbreuk idd . Bijna niet te zien waar de zitting in de leuning overgaat een hele kleine beschadiging.

Bedankt !

Erwin
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.02.2018 - 13:26  ·  #8
Zo zie je maar weer. Kan met een kleinigheid opgelost worden. Succes!
Goed dat je even de afloop laat weten!

Selected quotes for multi-quoting:   0