Als advocaat van de duivel toch maar eens het onderwerp "Stage 0" tuning poneren op het forum.
Misschien voor sommigen bekend, misschien voor anderen wat minder bekend. Wie mijn topic over de S60 een beetje volgt van tijd tot tijd zal begrijpen dat ik zo nu en dan dingetjes vervang welke niet meer helemaal fris zijn maar eigenlijk nog geen APK afkeur zijn.
Een definitie van Stage-0 tuning zou de volgende kunnen zijn :
Je auto terug brengen in een conditie zoals die ooit nieuw de fabriek heeft verlaten. Een andere definitie zou kunnnen zijn het "aanpakken" van alle onderdelen die mogelijk "driveability" problemen zouden kunnen veroorzaken.
Nu zijn de P2 platform wagens al wat minder gevoelig dan de vroegere Volvo tot 1998/1999. Maar nog steeds geldt als je de grenzen op gaat zoeken middels tuning je toch moet kijken of je auto technisch gezien nog wel voldoende op orde is om complicaties te voorkomen.
Bekend natuurlijk bij de P2 platform wagens zijn :
1. Draagarmen + fuseekogels ;
2. Schokdempers (lekkende schokdempers)
3. Veerschotels (gescheurd)
4. Veerpootlagers (Speling en aangetast door roest)
5. Lambda sensoren
6. MAF Sensors
7. Inwendige vervuiling motor (Benzine) + Spruitstuk (Diesel)
8. Ontsteking
9. Injectoren (Diesel + Benzine)
10. Brandstofpomp (Diesel + Benzine)
11. Automatische versnellingsbak (Olie + kleppenblok)
12. Koppeling en vliegwiel bij diesels met handbak
Punten van aandacht zoals nr. 5,6,7,8, 9 en 10 kunnen een veroorzaker zijn van problemen bij o.a. chiptuning waarvoor niet zo maar een verklaarbare oorzaak te vinden is. Misschien functioneren de onderdelen nog wel zodanig dat ze geen foutcode opleveren, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat bij chiptuning of montage van LPG er onverklaarbare storingen zich gaan voordoen.
Punt 1 tot en met 4 zijn eigenlijk een must voor een ieder die weer wil genieten van z'n wagen. Vaak kun je de auto weer zover krijgen dat ie weer begint te rijden als ware het een nieuwe wagen. Leuk voor de rijbeleving en vaak voordeliger dan een nieuwe auto aanschaffen.
Het is dus vaak niet noodzakelijk om uit voorzorg onderdelen gevoelig voor mindere werking te vervangen, maar als je een LPG installatie monteert of je gaat aan de gang met tuning (Motortuning of onderstel tuning) dan ontkom je er bijna niet aan uit voorzorg te gaan kijken welke onderdelen eigenlijk aan vervanging toe zijn.
Aanvullingen zijn altijd welkom. Ik weet dat het Volvo850forum heel erg ver gaat in de nagenoeg limitatief zijnde opsomming. Zo ver wil ik op dit moment niet gaan, maar ik denk wel dat ook bij onze wagens "Stage 0" tuning een niet te onderschatten stap is alvorens te beginnen met het echte tuning werk.
Misschien voor sommigen bekend, misschien voor anderen wat minder bekend. Wie mijn topic over de S60 een beetje volgt van tijd tot tijd zal begrijpen dat ik zo nu en dan dingetjes vervang welke niet meer helemaal fris zijn maar eigenlijk nog geen APK afkeur zijn.
Een definitie van Stage-0 tuning zou de volgende kunnen zijn :
Je auto terug brengen in een conditie zoals die ooit nieuw de fabriek heeft verlaten. Een andere definitie zou kunnnen zijn het "aanpakken" van alle onderdelen die mogelijk "driveability" problemen zouden kunnen veroorzaken.
Nu zijn de P2 platform wagens al wat minder gevoelig dan de vroegere Volvo tot 1998/1999. Maar nog steeds geldt als je de grenzen op gaat zoeken middels tuning je toch moet kijken of je auto technisch gezien nog wel voldoende op orde is om complicaties te voorkomen.
Bekend natuurlijk bij de P2 platform wagens zijn :
1. Draagarmen + fuseekogels ;
2. Schokdempers (lekkende schokdempers)
3. Veerschotels (gescheurd)
4. Veerpootlagers (Speling en aangetast door roest)
5. Lambda sensoren
6. MAF Sensors
7. Inwendige vervuiling motor (Benzine) + Spruitstuk (Diesel)
8. Ontsteking
9. Injectoren (Diesel + Benzine)
10. Brandstofpomp (Diesel + Benzine)
11. Automatische versnellingsbak (Olie + kleppenblok)
12. Koppeling en vliegwiel bij diesels met handbak
Punten van aandacht zoals nr. 5,6,7,8, 9 en 10 kunnen een veroorzaker zijn van problemen bij o.a. chiptuning waarvoor niet zo maar een verklaarbare oorzaak te vinden is. Misschien functioneren de onderdelen nog wel zodanig dat ze geen foutcode opleveren, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat bij chiptuning of montage van LPG er onverklaarbare storingen zich gaan voordoen.
Punt 1 tot en met 4 zijn eigenlijk een must voor een ieder die weer wil genieten van z'n wagen. Vaak kun je de auto weer zover krijgen dat ie weer begint te rijden als ware het een nieuwe wagen. Leuk voor de rijbeleving en vaak voordeliger dan een nieuwe auto aanschaffen.
Het is dus vaak niet noodzakelijk om uit voorzorg onderdelen gevoelig voor mindere werking te vervangen, maar als je een LPG installatie monteert of je gaat aan de gang met tuning (Motortuning of onderstel tuning) dan ontkom je er bijna niet aan uit voorzorg te gaan kijken welke onderdelen eigenlijk aan vervanging toe zijn.
Aanvullingen zijn altijd welkom. Ik weet dat het Volvo850forum heel erg ver gaat in de nagenoeg limitatief zijnde opsomming. Zo ver wil ik op dit moment niet gaan, maar ik denk wel dat ook bij onze wagens "Stage 0" tuning een niet te onderschatten stap is alvorens te beginnen met het echte tuning werk.