Stalen reservewiel

 
 
 
 
 
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Stalen reservewiel

 · 
Posted: 07.10.2021 - 09:20  ·  #1
Een stomme vraag wellicht, maar ik vroeg me dat gisteren af toen ik een dikke schroef in mijn 700km oude achterband gereden had en deze moest vervangen voor het reservewiel.

Heb ik daar andere wielbouten voor nodig? (Ik heb ori Volvo bouten dus met een losse conus)
En blijft het aantrekmoment gelijk?

Het zag nu wat vreemd uit maar ik heb ze gewoon vastgezet met de kruissleutel ook omdat mijn bandenboer op 4 km weg zit, maar wil dat graag weten mócht ik eens verder weg zitten en een lekke band krijgen.

Het is overigens een volwaardig 15” reservewiel met een “echte” band.
(Realiseerde me nu pas dat de remupgrade misschien gebruik van die 15” velg niet meer mogelijk maakt, maar dat past dus maar net)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Stalen reservewiel

 · 
Posted: 07.10.2021 - 10:31  ·  #2
Je kunt gewoon je originele bouten gebruiken. Ik heb het ook een keer gehad en ik dacht toen hetzelfde.
Aandraaimoment durf ik niet te zeggen, maar ws ook gewoon standaard aanhouden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Stalen reservewiel

 · 
Posted: 07.10.2021 - 11:27  ·  #3
Nu had je een achterband lek, maar mocht nou voorkomen op een voorband, waar de aandrijfkrachten op komen en de grotere remklauwen zitten, dan kan je altijd een goede normale band van achter naar voor zetten, en dan de reserve achter. Zo zou ik het ook doen met mijn thuiskomer, als ik eens lek rijdt aan de voorkant. Klinkt logisch, maar je moet er maar net aan denken als je langs de weg staat met je lekke band.
Qua aanhaalmoment schrijft Volvo volgens mij 140Nm voor, wat behoorlijk hoog is. Dat haal je waarschijnlijk niet eens met een kruissleutel. 120Nm is ook genoeg, daar zet mijn bandenboer ze standaard op vast en er is er nog nooit een losgelopen. Voor bijv. een Ford Focus is het nog een stuk lager en die gaan ook niet los, dus daar zou ik me niet direct zorgen over maken. Met een kruissleutel gewoon 'donders vast' draaien (tenzij je Arnold Schwarzenegger formaat bent) en dan kom je wel veilig bij de bandenboer.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Stalen reservewiel

 · 
Posted: 07.10.2021 - 14:01  ·  #4
Focus II moet op 130 Nm, Mondeo IV op 140 Nm, V70NN heeft een Ford Mondeo IV wielnaaf en moet ook op 140 Nm worden vastgedraaid. Ik had aparte bouten voor 16" stalen velgen (voordat ik die verving door lichtmetaal), maar voor reservewielgebruik zijn de tweedelige bouten voor de lichtmetalen velgen max. 2 weken op staal te gebruiken.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Stalen reservewiel

 · 
Posted: 09.10.2021 - 06:29  ·  #5
Mijn dank heren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0