Stand kachel inbouwen

Aftakken diesel leiding voor standkachel

bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Stand kachel inbouwen

· 
Posted: 01.10.2018 - 22:01  ·  #1
Ik ga een lucht stand kachel in bouwen in mijn XC70 en ben eigenlijk op zoek
naar een manier om de diesel die nodig is voor de stand kachel, uit de tank te
halen.
Nu zijn er wat opties

• aftakken van de aanvoerleiding van de motor. Dat betekent dan dat de diesel door de pomp in de tank wordt aan gezogen. lijkt mij niet zo een goed idee.
  • aftakken van de retour leiding van de motor. Dan moet de retour leiding in de tank wel een buis hebben naar de bodem van de tank, anders kan ik de kachel niet gebruiken als de motor niet loopt. De vraag hier is of er een buis in de tank zit naar de bodem van de tank voor de retour aansluiting.
  • extra gat in de tank voor een nieuwe aansluiting met een buis naar de bodem van de tank. niet heel makkelijk te doen zonder boor residu in de tank te krijgen.

wat is slim ?
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Re: Stand kachel inbouwen

· 
Posted: 01.10.2018 - 22:49  ·  #2
Ik zou sowieso geen luchtkachel inbouwen...

Je kunt jouw Xc70 voorzien van origineel Volvo (Webasto thermo top v) standkachel die zowel motor als interieur verwarmt.... via timer in dashboardklok...

Brandstof haal je uit de tank via het deksel van brandstoftank waar ook je vlotter zit.
Zit volgens mij al voorbereiding voor....
Lexus76
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 10:25  ·  #3
Slim is om advies van 1-wiel op te volgen. Ik vind dat hij de ongekroonde standkachel koning is van dit forum. Hij heeft er veel ervaring mee.
hessel
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 10:49  ·  #4
Is dit een kwestie van passende volvo standkachel kopen en software laden? Ligt de bedrading er standaard al? Vind ik dan ook nog wel een optie.
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 11:27  ·  #5
Voor mij is het interieur verwarming het belangrijks. Wij hebben geen hele strenge winters waar je het motorblok voor moet verwarmen. En ik wil hem ook s'avonds kunnen gebruiken op mijn reis in IJsland.

Ik heb verhalen gelezen dat als je aftermarket motor heater in bouwt dat je de avond er voor wel moet zorgen dat de kachel aan staat anders is alleen de motor warm.

Het is natuurlijk ook mogelijk een originele sloop kachel te kopen en die in te bouwen
maar dan komen de vragen.
ligt de kabel boom er al ?
kan deze dan volledig geïntegreerd worden met de board computer ?

Alles staat of valt met de integratie met de boord computer als ik kies voor een motor verwarmer.

Over de aansluiting bij de tank deksel. de bovenste twee zijn voor aanvoer en retour, kan ik dan de onderste gebruiken voor de diesel kachel ?
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 11:45  ·  #6
Voor alleen interieurverwarming kan je ook een los 220V kacheltje inbouwen.

Ik heb een dergelijke oplossing in mijn Subaru gebouwd. De Termini zit op het skiluik geschroefd waardoor je de kachel niet ziet zitten als je rijdt, maar als je 's avonds parkeert klap je het kacheltje zo tevoorschijn. Even inprikken met een timer erop en je hebt een warme auto de volgende ochtend.

Werkt natuurlijk alleen als je een eigen oprit met 220 in de buurt hebt.

https://www.defa.com/electrical-preheating/interior-heaters/

Maar het mooiste is natuurlijk gewoon een OEM standkachel op diesel, die kan je overal gebruiken.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 11:48  ·  #7
FlevoDirk heeft hier een standkachel origineel overgenomen uit de V70 N T5 benzine (2003) en die in zijn eigen auto gebouwd, incl de brandstofleiding, tankpomp, ed. Was behoorlijk plug and play meen ik mij te herinneren. Dacht dat hij alleen nog het software pakket heeft aangeschaft.
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 12:07  ·  #8
> Maar het mooiste is natuurlijk gewoon een OEM standkachel op diesel, die kan je overal gebruiken.

Mee eens, al is een interieur verwarming aftermarket voor mijn doeleinden ook goed, zeker als ik hem ook ga gebruiken in IJsland als ik het savonds koud heb :-)

> Was behoorlijk plug and play
Is dat ook nog zo bij de 2012 modellen ? Ik vermoed het wel, probleem is dat tweedehands die kachels al duurder zijn als een nieuwe diesel interieur verwarmen.
Ik heb gehoord dat er zelfs een tijd was dat alle XC70 een standkachel hadden af fabriek, maar alleen actief als je er voor betaald had.

Heb net even onder de bank gekeken maar om bij de aansluiting van de pomp te komen moet de tank er onder uit ( dacht ik al te zien in VIDA ) . Je kunt er niet meer van boven af bij. Wel twee grote gaten voor kabel doorvoer maar daar houd het mee op.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 12:18  ·  #9
Ook voor de v70 3 is het plug and play, mits de bekabeling er ligt, maar dit is snel te controleren.
Onder de paravan ligt dan een stekker zoals op de foto. Inbouwen stelt niet zoveel boor, nog wel software download bij Volvo (tune).

Een collega van me heeft in zijn V60 een origineel Volvo standkachel ingebouwd en zelf de kabelboom gemaakt en aangesloten op de auto (Cem etc)
Na programmeren werkte deze meteen met timers op dashboard.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 12:19  ·  #10
Complete kachel met slangen etc voor jouw type v70 al te verkrijgen bij demontage bedrijven voor €200-€350.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 12:35  ·  #11
Ruk, dan heb ik het volgens mij weer eens te goedkoop verkocht :)
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 12:42  ·  #12
Tja, maar wel iemand erg blij gemaakt ermee....
hessel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 12:46  ·  #13
Onder de paravan in motorruimte, aan de stuurkant? Ga ik wel even kijken.

Quote door 1-wiel

Ook voor de v70 3 is het plug and play, mits de bekabeling er ligt, maar dit is snel te controleren.
Onder de paravan ligt dan een stekker zoals op de foto. Inbouwen stelt niet zoveel boor, nog wel software download bij Volvo (tune).

Een collega van me heeft in zijn V60 een origineel Volvo standkachel ingebouwd en zelf de kabelboom gemaakt en aangesloten op de auto (Cem etc)
Na programmeren werkte deze meteen met timers op dashboard.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 13:35  ·  #14
Bijrijderskant bij lhd.
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2018 - 13:41  ·  #15
heb net de paravan ( moest echt opzoeken wat het was ) los gehaald en kon geen connector vinden die
lijkt op de foto, wel 2 andere connectoren die in wat lijkt een plastic houder te zitten.
onder de paravan

Hier een foto van de twee connectors
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0