standen contact 'sleutel'

S80

Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

standen contact 'sleutel'

· 
Posted: 11.02.2022 - 21:27  ·  #1
Ik heb sinds kort een S80 D5 van 2008.

Wat mij opvalt is het volgende. Als ik de sleutel in het 'contactslot' steek, kan ik niet de wagen op contact zetten zonder de motor te starten. Ik kan dus niet alle controlelampjes zien branden zonder dat de motor meteen start. Zodra ik op de start/stop knop druk, verschijnen de lampjes in beeld maar start de motor ook meteen.

Ook is mij niet duidelijk is hoe je de olie peilt van de automatische versnellingsbak. Op you tube vind ik wel een filmpje waarbij de vulplug onder het luchtfilterhuis te vinden is, maar een peilstok zie ik nergens.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: standen contact 'sleutel'

· 
Posted: 11.02.2022 - 22:11  ·  #2
Startknop ingedrukt houden zonder de rem of koppeling in te drukken. Dan gaat ie naar stand 2.

Bak peil je dmv standpijpje in de bak.

Is een procedure voor.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.02.2022 - 07:52  ·  #3
Inderdaad, zonder je voet op het pedaal :-)

En de informatie staat ook op internet/ in de gebruiksaanwijzing-app, etc..
link naar de ios app: https://apps.apple.com/nl/app/volvo-manual/id884985100

plaatje:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2022 - 10:37  ·  #4
Dank voor de vlotte reacties. Ik schaam me bijna dat ik dat zelf niet heb ontdekt, dat van de contactsleutel. Fijn dat ik daar nu achter ben.

@Blade, jouw reactie m.b.t. peilen niveau automaat begrijp ik nog niet helemaal. Standpijpje in de bak? Wat is dat en waar zit dat?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 12.02.2022 - 11:16  ·  #5
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2022 - 19:47  ·  #6
Heel erg bedankt voor de link, maar wat een bijzondere manier om te checken. Waarom niet gewoon een peilstokje zoals op mijn C70 en vorige S80.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.02.2022 - 20:24  ·  #7
Klopt, hoe verder de technologie/jonger de auto’s, hoe beroerder je dingen (zelf) kan meten.

Wees blij dat je b.v. nog een Echte oliepeilstok hebt voor je oliecarter.
Die zal je in de VEA T4 van mijn V70 helaas niet meer aantreffen!! Ook geen kleintje (voor de monteur), gewoon NIKS, noppes nada! Je bent helemaal afhankelijk van zo’n stomme sensor. Die ongetwijfeld na 7-8 jaar de geest geeft en niet meer de correcte waarden kan doorgeven!

Mijn persoonlijke theorie is dat we/het volk klaargemaakt worden voor electrisch/alternatieve aandrijving ipv ICM!
(=brandstofmotoren)
De laatste modellen/uitvoeringen van de meeste verbrandingsmotoren zijn al niet meer gemaakt om:
- lang mee te gaan
- makkelijk dingen te kunnen meten
- makkelijk dingen te kunnen vervangen
- economisch op langere termijn te zijn; de gebruikte technieken worden zo complex dat vervanging/repareren op de lange termijn te duur wordt.

Dus is de overstap naar electrisch al kleiner geworden, het gros van de mensen kan of durft niets meer aan de huidige auto te doen en deze wagens/motoren kunnen ook niet meer zo lang mee gaan als “vroeger”. Mijn V70 is helaas ook geen model wat een half miljoen kilometers gaat halen denk ik, jammer maar helaas; zo gaan de dingen.

Maar on topic; ze maken je het inderdaad niet makkelijker, wen er maar aan :-). Gewoon veel internet research doen, veel op YT kijken, daar kan je nog vrij veel info vandaan halen!
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.02.2022 - 11:16  ·  #8
Nou, gelukkig is mijn C70 uit 2004 wat dat aangaat nog redelijk overzichtelijk en is mijn Katterug uit 1959 te vergelijken met een Mecano bouwdoos, zo ongelooflijk simpel.

Selected quotes for multi-quoting:   0