Dat doet ie....
Richtlijn is na elke keer dat je de kachel gebruikt hebt minimaal een half uur rijden.
Mits je een goede en zware accu hebt. Dan kan je rustig enkele korte ritjes tussen het gebruik door doen.
yup ik had dit ook. De standkachel stopt op het moment dat er een te lage accuspanning is, maar als je accu al wat ouder is dan kan het bij het starten wel eens wat moeilijk gaan. Ik heb er een 80A accu in gezet van Varta en nu kan ik volop standverwarmen.
Bedankt voor de info, ik denk dat ik maar eens even ga kijken naar een nieuwe accu. Deze die er nu in zit zit er zeker 4 jaar in en heeft al 180.000 km meegedraaid. Neem aan dat dan een nieuwe wel mag. Varta is een goed advies?
Bedankt voor de info, ik denk dat ik maar eens even ga kijken naar een nieuwe accu. Deze die er nu in zit zit er zeker 4 jaar in en heeft al 180.000 km meegedraaid. Neem aan dat dan een nieuwe wel mag. Varta is een goed advies?
Staat ook in het boekje, dat de diesels en auto met standverwarming en/of veel electronica een grotere accu nodig hebben. Standaard voor de diesels is 95Ah, maar 100 past ook, is doorgaans dezelfde maat. Groter is ook weer overkill trouwens.
Nieuwe accu besteld van Bosch s5013, 100ah. Lijkt wel heel erg veel op de Varta h3 silver. Is zeker dezelde. Is er een speciale instructie voor het vervangen?
contact af.
eerst je minpool loshalen, daarna je pluspool.
beugel over accu verwijderen
onderaan zit een beugeltje wat de bodem van de accu fixeert, deze helemaal losschroeven
dan kun je de accu een stukje uit de beugel aan de andere kant schuiven en hem er uit tillen.
zorg bij het sleutelen dat je nooit per ongeluk terwijl je aan 1 van de polen sleutelt contact maakt met de andere pool en daarmee kortsluiting veroorzaakt, ik heb wel eens een accu kapot zien gaan daardoor.
Bij het monteren alles in omgekeerde volgorde, en ik meen te weten dat je voordat je de min pool (dus de laatste handeling) aansluit de auto op contact II moet zetten. andere forumleden kunnen dat vast bevestigen of ontkrachten. Ik ben het ook wel eens vergeten en dat had volgens mij geen consequenties.
Correct, enige wat ik zou toevoegen is voordat je de minpool loshaalt, laat de auto eerst 5-10 minuten in rust staan nadat je het contact hebt afgezet. Dan geef je alle modules de kans de gegevens op te slaan en krijg je achteraf geen foutmeldingen.
Ook nog even kijken of je een slangetje hebt wat de gassen van de accu afvoert, die zit rechts naast de accu (bij de V70, dus onder de vloer van de kofferbak) en sluit je aan op een gaatje in de bovenrand van de accu. Dat is belangrijk want een accu die gebruikt wordt produceert giftige gassen. Daarom zit de accu meestal in de motorruimte. Kan ook in de cabine maar dan wel met een afvoer naar buiten.
Als je een radio met code hebt, moet je die wel bij de hand hebben.
Sleutel op positie II wordt inderdaad aangeraden in VIDA (volvo software), maar in mijn instructieboekje van de auto staat het niet. Is schijnbaar om schade aan electronische modules te voorkomen.
Nee, denk ik niet. Een frisse accu die niet te lang op de plank heeft gestaan heeft gewoon een goede lading. Staat normaalgezien wel een productie- of bijlaaddatum op de accu. En dat merk / die afmeting lijkt me een redelijk doorloop hebben bij een ganbare leverancier, dus lijkt me niet nodig. Ik kocht laatst een Yuasa accu en daar zit zelfs een indicator op, kon je het direct aan zien (soort kijkglaasje, met daarnaast 3 plaatjes wat goed/niet goed was).
Je moet wel zorgen dat je de accu niet te ver leeg trekt met de standkachel, daar gaan accu's kapot van. Maar ja, wat is te ver, dat kan je aan de buitenkant niet zien. Ik begrijp dat Volvo daar een bescherming tegen heeft ingebouwd als het voltage teveel zakt, maar veel standkachel en korte ritjes waardoor er weinig wordt bijgeladen kan alsnog (te?) zwaar zijn voor een accu.
Twijfel zelf toevallig ook aan mijn accu icm de standkachel. Heb nog een originele uit 2006 erin zitten. Bij een test bij kwikfit kwam dit eruit; monteur gaf aan niet direct zorgelijk. Wat vinden jullie?
Volvo accu: 90ah, 800CCA accu
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Een accu van 12 jaar is gewoon niet fris meer. Als de lading altijd op peil is gehouden kan hij nog prima voldoen met starten, maar als je gaat meten is de capaciteit zomaar 50% terug gelopen door de tijd heen. Als je geen problemen hebt kun je hem laten zitten, maar de kans is groot dat je komende week zonder stroom gaat zitten. Had onlangs met de V60 ook de standkachel aan. Toen niet gereden. Dag erna weer aan, en de accu was dood. Deze is 5 jaar oud. Nu wordt een accu met standkachel wel veel zwaarder belast dan in een auto zonder, maar dat is bij jou ook het geval.
De originele Volvo accu's zijn heel erg goed, en zeker niet duurder dan aftermarket.