ondanks dat het nog zomer is ben ik al regelmatig aan het experimenteren met mijn standkachel. Een geweldig apparaat en daarom stond deze optie ook bovenaan mijn lijst bij de aanschaf van mijn volvo.
Toch is mij de werking nog niet helemaal duidelijk.
Ik merk vooral verschil met een handmatige activering en een activering per timer.
Gisteren de timer op 6.00 uur gezet, en 6:15 uur weggereden. Als ik het goed kon horen (de kachel is nogal luidruchtig) begon deze rond 5:30 te werken. Na 3 kwartier werking was het wel een beetje warmer in de auto, maar de kvs temp stond nog niet in het midden (ongeveer op een kwart).
Dit is anders dan dat ik de kachel handmatig aanzet, zoals vandaag. Dan heb ik echt het idee dat hij continu op vol vermogen draait, want na een half uur stapte ik in en was het al bloedheet in de auto en de kvs stond halverwege. Ook direct uitgelezen met vida:
kvs: 76 graden
motorolie: 35 graden
een blokje rond gereden en tijdens het rijden de olietemp in de gaten gehouden. Deze ging zeer snel omhoog....aan het eind van de straat (400m) 55 graden. Na ongeveer 1 km 67 graden. Dus op het moment dat ik bijvoorbeeld de snelweg bij ons oprijd is de motor al bijna op bedrijfstemperatuur.
Nu wil ik binnenkort hetzelfde ook even met vida uitlezen na een start met de timer.
Maar tot nu toe is mijn theorie:
met timer starten: met de buitentemp. als referentie wordt de auto opgewarmd en wordt de volledige cyclus van de standkachel doorlopen (volgens mij een uur of zo)
handmatig starten: de standkachel levert direct maximaal vermogen tot het moment dat je instapt en de auto start. Ongeacht de buitentemperatuur.
Ik heb nog niet gekeken of de kachel zichzelf uitzet na een handmatige start....
wordt vervolgd.. :yes:
Toch is mij de werking nog niet helemaal duidelijk.
Ik merk vooral verschil met een handmatige activering en een activering per timer.
Gisteren de timer op 6.00 uur gezet, en 6:15 uur weggereden. Als ik het goed kon horen (de kachel is nogal luidruchtig) begon deze rond 5:30 te werken. Na 3 kwartier werking was het wel een beetje warmer in de auto, maar de kvs temp stond nog niet in het midden (ongeveer op een kwart).
Dit is anders dan dat ik de kachel handmatig aanzet, zoals vandaag. Dan heb ik echt het idee dat hij continu op vol vermogen draait, want na een half uur stapte ik in en was het al bloedheet in de auto en de kvs stond halverwege. Ook direct uitgelezen met vida:
kvs: 76 graden
motorolie: 35 graden
een blokje rond gereden en tijdens het rijden de olietemp in de gaten gehouden. Deze ging zeer snel omhoog....aan het eind van de straat (400m) 55 graden. Na ongeveer 1 km 67 graden. Dus op het moment dat ik bijvoorbeeld de snelweg bij ons oprijd is de motor al bijna op bedrijfstemperatuur.
Nu wil ik binnenkort hetzelfde ook even met vida uitlezen na een start met de timer.
Maar tot nu toe is mijn theorie:
met timer starten: met de buitentemp. als referentie wordt de auto opgewarmd en wordt de volledige cyclus van de standkachel doorlopen (volgens mij een uur of zo)
handmatig starten: de standkachel levert direct maximaal vermogen tot het moment dat je instapt en de auto start. Ongeacht de buitentemperatuur.
Ik heb nog niet gekeken of de kachel zichzelf uitzet na een handmatige start....
wordt vervolgd.. :yes: