Standkachel reparatie - Plan van aanpak

D5 S60
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

· 
Posted: 29.09.2015 - 08:59  ·  #31
Quote door olaf

Je mag bij me langs komen hoor , lezen we hem uit en kijken we wat er aan de hand is , moet je wel een stukkie rijden richting Biddinghuizen , misschien is er wel iemand anders met vida in de buurt van Utrecht die je wil helpen even op de lijst kijken van vida eigenaren .

Hallo Olaf,

nog bedankt voor het uitlezen afgelopen zaterdag. De gloeibougie heb ik gisteravond vervangen, helaas met hetzelfde resultaat. De standkachel start op maar begint niet zo hard te blazen als normaal. Er komt een lauwwarme lucht uit de standkachel (wellicht koelvloeistof nog enigszins op temperatuur 1,5 uur na het rijden) maar na enkele minuten houdt hij er weer mee op
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 29.09.2015 - 09:07  ·  #32
Vlamsensor ook schoongemaakt?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 29.09.2015 - 11:30  ·  #33
Welke storing gaf vida op de parkeerverwarming?
Ventilator in de kachel heeft ook niet eeuwige leven.
Computer vd Standkachel meet stroomgebruik door ventilator, wijkt dit af, start kachel niet op.
De warmte die je voelt is afkomstig van koelvloeistof die de kachel opwarmt
MijnS60
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 29.09.2015 - 12:58  ·  #34
Ik heb een zelfde probleem, kachel gaat aan, brandstof is te ruiken.

Vida geeft een melding: CEM-5F3E verbrandingsventilator signaal onjuist.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2015 - 14:48  ·  #35
Ik heb hem uitgelezen , en gaf aan dat er geen ontbranding werd waar genomen , zover ik kwam is dan de gloeispiraal die niet werkt (testen daarvan via vida was nog een andere tool voor nodig werd aangegeven , en kon zien in vida dat de vlamboog sensor op 5 volt bleef staan , en dat is de waarde die die aangeeft als ie geen vlam ziet .
EN dit zelf ook en maal zo gehad , gloeispiraal vervangen en dat was voldoende toen .

Dus inderdaad die vlamboog sensor schoon maken of vervangen als schoonmaken niet helpt .

Vida gaf alleen aan dat er meer dan 3 starts waren gedaan zonder goed resultaat en dus foutcode en start ie niet meer op .

Via de andere menu's kwam ik op het bovenstaande geen ontbranding , omdat die er niet is dus de gloeispiraal of geen detectie vanwege vlamboog sensor .

Verder geen codes of fouten kunnen vinden , heb via vida de testjes gedaan die konden .
EN aangezien je de gloeispiraal kunt vervangen zonder de kachel eruit te halen leek me dat het meest voor de hand liggende , nu kan het een door het ander veroorzaakt zijn slechte ontbranding en de verschillende start pogingen ,met als resultaat vervuiling , lijkt mij een mogelijkheid .
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2015 - 20:24  ·  #36
Mijns60, ventilator vervangen, als de rotor nog vastzit aan de onderzijde, zit deze los, dan eerst vastzetten en testen.

D5s60, Vlamsensor heb ik nog liggen.
MijnS60
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2015 - 21:12  ·  #37
Quote door 1-wiel

Mijns60, ventilator vervangen, als de rotor nog vastzit aan de onderzijde, zit deze los, dan eerst vastzetten en testen.

Thnx, ga ik eens even kijken of ik daar zelf wat mee kan doen. Ik zag in andere topics 'handleidingen'.

Is dit het onderdeel dat boven aan de kachel zit?

En anders neem ik wellicht gereedschap mee naar de meeting zaterdag, wellicht is er iemand die dit vaker gedaan heeft :love:
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2015 - 21:19  ·  #38
Ventilator zit boven, rotor is het ronde onderdeel met schoeljes eraan
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
D5 S60
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 01.10.2015 - 13:54  ·  #39
Quote door 1-wiel

D5s60, Vlamsensor heb ik nog liggen.

Mooi; quanta kosta (pb?)

Quote door MijnS60

En anders neem ik wellicht gereedschap mee naar de meeting zaterdag, wellicht is er iemand die dit vaker gedaan heeft :love:

meeting waar en wanneer? (even gekeken onder meetings maar daar zag ik alleen zaterdag 14 nov staan
MijnS60
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.10.2015 - 14:55  ·  #40
Aankomende zaterdag bij mtts denekamp te Oldenzaal. Er moet onder meetings een topic staan net als boven in de portal.
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 01.10.2015 - 15:24  ·  #41
MijnS60
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.10.2015 - 19:23  ·  #42
Vanmiddag de standkachel los gehaald\open gemaakt, zag er van binnen goed uit, wel wat roet maar dat lijkt me niet meer dan normaal.

Ventilator werkt naar behoren, los getest op een accu en draait goed. Hierna open aangesloten aan de auto zonder koelslangen waarna een enkele tel aangezet waarbij de ventilator in toeren gaat draaien en de gloeikaars warm word, hierna direct uit.

Hierna de brandstof leiding los gehaald en nogmaals een korte test gedaan waarbij lijkt dat er geen brandstof komt.
MijnS60
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2015 - 16:48  ·  #43
Vandaag de auto op de brug gezet om eerst eens de brandstof pomp te testen op werking.

Hiervoor even de kabel los gehaald om te meten waaruit geen waardes kwamen. Toen hadden we het idee dat de pomp moest zijn overleden. Pomp los schroeven tot ineens de kachel aan ging waarop ik direct de stekker op de pomp deed en deze zoals het hoort begon te 'tikken' :)

Hierna de kachel een ruimte tijd laten draaien waarbij het interieur warm werd. Nu de auto laten afkolen om het straks nogmaals te testen. Anders word het eerst een nieuwe pomp.
GijsV
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.11.2015 - 18:33  ·  #44
Zojuist dit topic gebruikt om mijn standkachel eens uit elkaar te halen.

Auto gekocht in augustus, standkachel werkte niet. Wat bleek, de zekering was eruit (zat er geen in). Na het monteren van een zekering maakte hij een tsjiepend (is dit Nederlands? :D ) geluid. Dus vandaag begonnen, demonteren van de bumper was even tricky (koud weer + klik systeem...), verder geen problemen gehad.

Standkachel schoongemaakt van binnen, en weer terug gemonteerd. Geluid is veel beter nu.

Bij een testrit kwam ik er echter achter waarom de zekering waarschijnlijk eruit is gehaald, de standkachel gaat namelijk automatisch aan zodra de auto gestart wordt, hier zou ik ook turelures van worden.

Na dit l*lverhaal de hamvraag: Kan dit software matig worden uitgezet?
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.11.2015 - 19:26  ·  #45
Als hij automatisch aangaat werkt hij als bijverwarmer om het motorblok sneller warm te krijgen.
Weet niet of dit te veranderen is via software, je kunt hem wel zelf via linker hendel aan/uitzetten en met timer mogelijkheid?

Selected quotes for multi-quoting:   0