Standkachel reparatie - Plan van aanpak

GijsV
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

· 
Posted: 21.11.2015 - 19:30  ·  #46
Quote door 1-wiel

Als hij automatisch aangaat werkt hij als bijverwarmer om het motorblok sneller warm te krijgen.
Weet niet of dit te veranderen is via software, je kunt hem wel zelf via linker hendel aan/uitzetten en met timer mogelijkheid?

Jup, dit kan zowel timer als direct inschakelen.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.11.2015 - 00:59  ·  #47
Bij mijn 2006 model kon de automatische functie niet uit , pas als motor op temperatuur was ging ie uit , dat is in mijn ogen een goede zaak .
mijn huidige kan ik dus wel kiezen 2x timer functie of direct aan en bijverwarming auto of off .
Onder de 5°c gaat ie dan automatisch als de bijverwarming op auto aan staat .
D5 S60
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 27.11.2015 - 14:26  ·  #48
standkachel vandeweek uit elkaar gehaald; rotor lag onderin de pot. Deze vastgezet en even getest op 12v; ventilator en rotor draaide weer als een tierelier.

Standkachel weer gemonteerd, alles aangesloten en na testen; start de standkachel op maar na een 10-tal seconden stopt deze er weer mee. Is er iemand in omgeving Utrecht die Vida heeft en voor mij de standkachel en evt foutcodes kan uitlezen?
Ondertussen vorig jaar de waterpomp vervangen, onlangs de gloeibougie vervangen, standkachel uit elkaar gehad en schoon gemaakt, rotor vastgezet en helaas werkt deze wederom niet...
GijsV
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 20:46  ·  #49
Quote door D5 S60

standkachel vandeweek uit elkaar gehaald; rotor lag onderin de pot. Deze vastgezet en even getest op 12v; ventilator en rotor draaide weer als een tierelier.

Standkachel weer gemonteerd, alles aangesloten en na testen; start de standkachel op maar na een 10-tal seconden stopt deze er weer mee. Is er iemand in omgeving Utrecht die Vida heeft en voor mij de standkachel en evt foutcodes kan uitlezen?
Ondertussen vorig jaar de waterpomp vervangen, onlangs de gloeibougie vervangen, standkachel uit elkaar gehad en schoon gemaakt, rotor vastgezet en helaas werkt deze wederom niet...

Bij mij stopt hij ook na een x-aantal seconden, maar dan na een y-aantal seconden start hij opnieuw op en blijft hij draaien.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 21:02  ·  #50
Gaat je brandstof pomp wel draaien, dit was bij blijkbaar het geval.
Ik heb geen vida maar bij een forum lid in Nieuwegein kunnen kijken, had wel een foutmelding maar deze kwam niet overeen met wat het werkelijk was(de pomp).
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 22:34  ·  #51
Ik ga de mijne hopelijk komend weekend ook repareren. Vlgs de uitlening is de pomp kapot. De nieuwe, van V70 motors, is in aantocht. Hopelijk komt er geen ander euvel boeven water. De pompjes gaan blijkbaar als zoete broodjes want hij moest nieuwe laten aanrukken...anders had ik zaterdag al kunnen klussen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 01.12.2015 - 09:58  ·  #52
Ik heb een raar probleem met mijn standkachel. VIDA geeft aan dat de vlamsensor niet goed werkt. Als ik in stilstand de standkachel aanzet, op de oprit zeg maar, slaat hij na drie pogingen af. Zowel direct als met timer gaat hij uit.

Als ik echter met draaiende motor de standkachel aanzet en na een paar minuten de motor weer uitdoe, doet hij het prima.

Rara wat is dit? Zit zelf aan de koelvloeistofpomp van de kachel te denken.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 01.12.2015 - 10:58  ·  #53
Lijkt inderdaad de koelvloeistofpomp van de kachel.
Oververhittingsbeveiliging beveiliging.
Kachel produceert warmte maar kan deze niet kwijt door kapotte pomp. Met draaiende motor doet de door de distributieriem aangedreven waterpomp de flow door het systeem...
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 01.12.2015 - 11:02  ·  #54
Quote door 1-wiel

Kachel produceert warmte maar kan deze niet kwijt door kapotte pomp. Met draaiende motor doet de door de distributieriem aangedreven waterpomp de flow door het systeem...

Op zich mee eens, maar dan zou na het uitschakelen van de motor (uiteindelijk) hetzelfde probleem weer moeten optreden, is dat ook zo?

Tenzij natuurlijk het waterpompje niet kan starten maar eenmaal draaiend voldoende puf heeft om te blijven draaien?
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.12.2015 - 11:10  ·  #55
Je kunt via vida de koelvloeistofpomp aansturen, doet hij het dan, dan is ie goed. Lagers gaan nogal eens vastzitten..
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.12.2015 - 11:17  ·  #56
thanks. ik zal eens eens proberen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.12.2015 - 11:19  ·  #57
Quote door waal70

Tenzij natuurlijk het waterpompje niet kan starten maar eenmaal draaiend voldoende puf heeft om te blijven draaien?

Daar zit ik zelf aan te denken. Dat de motorkoelpomp de standkachelpomp net door z'n eerste weerstand heenduwt zodat ie daarna blijft draaien.

Waterpompje is nu in de aanbieding bij Skandix voor 49 euro, dus die heb ik gelijk maar besteld.
D5 S60
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 02.12.2015 - 14:23  ·  #58
Quote door D5 S60

Vandaag 3 Volvo dealers gebeld; 'Nee meneer, we kunnen he twel uitlezen maar reparaties eraan doen we niet, we kunnen de standkachel wel compleet vervangen'
Wat een prutsers...

Als er men hier nog een adres weet omgeving Utrecht/Almere waar ik middels Vida de auto kan (laten) uitlezen en anders nog een adres waar men evt de standkachel kan herstellen dan hoor ik het graag.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 02.12.2015 - 14:28  ·  #59
Misschien een PM sturen aan Emiel (1-wiel) ?
Denk dat hij je wel verder kan helpen.
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.12.2015 - 15:18  ·  #60
Standkachel weer gemonteerd, alles aangesloten en na testen; start de standkachel op maar na een 10-tal seconden stopt deze er weer mee..... Start het verbrandingsproces op, of wordt alleen de ventilator en koelvloeistofpomp getest?

Ventilator-motor met te hoge of lage weerstand zorgt ook voor foutcode, en zal dan ontbranding niet tot stand laten komen...

Selected quotes for multi-quoting:   0