Standkachel reparatie - Plan van aanpak

grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

· 
Posted: 02.12.2015 - 19:38  ·  #61
Quote door D5 S60

Quote door D5 S60

standkachel vandeweek uit elkaar gehaald; rotor lag onderin de pot. Deze vastgezet en even getest op 12v; ventilator en rotor draaide weer als een tierelier.

Standkachel weer gemonteerd, alles aangesloten en na testen; start de standkachel op maar na een 10-tal seconden stopt deze er weer mee. Is er iemand in omgeving Utrecht die Vida heeft en voor mij de standkachel en evt foutcodes kan uitlezen?
Ondertussen vorig jaar de waterpomp vervangen, onlangs de gloeibougie vervangen, standkachel uit elkaar gehad en schoon gemaakt, rotor vastgezet en helaas werkt deze wederom niet...

Vandaag 3 Volvo dealers gebeld; 'Nee meneer, we kunnen he twel uitlezen maar reparaties eraan doen we niet, we kunnen de standkachel wel compleet vervangen'
Wat een prutsers...

Als er men hier nog een adres weet omgeving Utrecht/Almere waar ik middels Vida de auto kan (laten) uitlezen en anders nog een adres waar men evt de standkachel kan herstellen dan hoor ik het graag.

doe ff PM. Moet ook met de mijne aan de slag.
Pompje is al binnen trouwens ;-)
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 20:27  ·  #62
Ik heb mijn kacheltje vandaag ook voorzien van nieuw waterpompje. Starte daarna wel op, bleef een paar minuten blazen, maar produceerde geen warmte. Na een paar starts was het gedaan. Blijkbaar ook op slot. Heb 'm daarna uitgebouwd en schoongemaakt. Was niet echt smerig, als ik dat vergelijk met die foto, een paar pagina's terug. Mechanisch is alles nog goed. Tenminste niet de problemen gevonden als hiervoor allemaal voorbij kwamen.
Nu moet ie dus aan de Vida om opnieuw los te maken en storing uit te lezen. Nu las ik iets over brandstof pomp...heeft de standkachel een aparte brandstof pomp? Ik heb namelijk ook het vermoeden dat er geen branstof kwam. Had ik moeten ruiken denk ik. Zal ook eens verder zoeken daarop.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 20:32  ·  #63
Brandstofpomp zit rechts achter. Bij een benzine auto zit daar ook het brandstoffilter, en bij een diesel het dieselfilter.
Idd uitlezen, geeft beste diagnose...
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 20:55  ·  #64
Quote door 1-wiel

Brandstofpomp zit rechts achter. Bij een benzine auto zit daar ook het brandstoffilter, en bij een diesel het dieselfilter.
Idd uitlezen, geeft beste diagnose...

Thx 1-wiel. Ik had dat inmiddels ook ergens gelezen. Was me niet opgevallen toen ik vorig jaar het filter verwisselde. Zal nog eens kijken.
Heb met een fietspomp een beetje druk op de brandstof aansluiting van de standkachel gezet en voorzichtig de druk opgebouwd. Toen begon hij te sissen, zit dus niet verstopt.
Dan zou je bijna zeggen dat de pomp niet werkt. Komt dat voor? Heeft die ook een zekering?
Ga van de week 's avonds nog ff bij Dennis langs om hem uit te lezen. Dan zien we het wel.
Heb geen locktite aan de rotor schroef gedaan....als ik zo hier en daar lees krijg ik daar spijt van...maar weer ff openschroeven dan...
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 21:02  ·  #65
Soms zit pompje vast. Aansturen via vida en er even op tikken helpt soms. Of stekker eraf en er weer op tijdens aansturing via vida...
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 21:25  ·  #66
Quote door 1-wiel

Soms zit pompje vast. Aansturen via vida en er even op tikken helpt soms. Of stekker eraf en er weer op tijdens aansturing via vida...

Jij hebt het hier ook over de brandstofpomp...net als ik?

Net ff gecheckt...zit idd een klein pompje bij het filter. Weer wat wijzer.
johan1989
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 35
Subject:

· 
Posted: 06.12.2015 - 12:23  ·  #67
Ergens in dit topic heb ik foto's gezien van de drukregelaar Linkje

Mijn Vida 2013 zegt dat hij niet meer leverbaar is, maar ik begrijp uit sommige reacties dat Volvo ze nu weer heeft. Echter, Volvo is de duurste optie, en Scandix haalt ze ook gewoon bij Volvo. Kortom, dat moet goedkoper kunnen.

Als ik het onderdeelnummer in tik bij wat onderdelenleveranciers krijg ik nul op het rekest.

Heeft iemand misschien dat ding op de plank liggen die ff voor mij wil kijken of er nog andere nummers op het dingetje staan? Zou mooi zijn als het gewoon een Bosch / Hella dingetje is, wat op nummer besteld kan worden.

Alvast bedankt!
Johan

XC70 D5 MY2005
johan1989
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2015 - 08:42  ·  #68
Het ding blijkt €73 bruto ex te zijn bij de dealer.
Dus scandix is duurder.
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2015 - 11:51  ·  #69
Waar ben je naar op zoek. Brandstofpomp of brandstofvernevelaar?
johan1989
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2015 - 13:02  ·  #70
Quote door johan1989

de drukregelaar Linkje

;)

Quote door johan1989

Zou mooi zijn als het gewoon een Bosch / Hella dingetje is, wat op nummer besteld kan worden

Heb jij er toevallig een los liggen om te kijken of er andere nummers op staan?
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2015 - 13:49  ·  #71
Heb een splinternieuwe liggen. Er staat alleen geen enkele info op, nog geen cijfer of lettertje....
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 22:57  ·  #72
Ik heb vorige week resultaat geboekt met de reparatie van mijn standkachel. Na de hele unit geïnspecteerd te hebben, en niks onregelmatigs kon vinden, alles weer ingebouwd. Ben toen bij Dennis langs geweest en die heeft geprobeerd 'm op te starten. Alles leek goed te functioneren. Alleen geen brand in de kachel... Ook geen benzine lucht. Conclusie, komt er wel benzine binnen.
De drukregelaar was open bij +/-1bar. Heb toen contact gehad met 1-wiel, en die deed me de tip aan om de leiding bij de pomp te controleren, aangezien die nog maar 19 branduren had gemaakt.
En ja hoor, de slang na de pomp zat pot dicht met Alu oxide poeder. Moest de koppeling naar de vaste leiding uitboren. Daarna vanaf de kachel door geblazen en de boel weer opgestart. Bij de eerste poging was het al Fire in the hole! Waar blijft de kou??
Mss helpt dit iemand anders ook weer verder.

Met dank aan Dennis en 1-wiel
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 09.01.2016 - 21:33  ·  #73
Quote door grrroovedude

Ik heb een raar probleem met mijn standkachel. VIDA geeft aan dat de vlamsensor niet goed werkt. Als ik in stilstand de standkachel aanzet, op de oprit zeg maar, slaat hij na drie pogingen af. Zowel direct als met timer gaat hij uit.

Als ik echter met draaiende motor de standkachel aanzet en na een paar minuten de motor weer uitdoe, doet hij het prima.

Rara wat is dit? Zit zelf aan de koelvloeistofpomp van de kachel te denken.

Pompje vervangen. Lijkt het weer te doen. Oude pompje uiteengeschroefd: ijzerslijpsel bij t asje. Denk dat de lagertjes op waren.

@emiel: hoe krijg jij t binnenwerk los??? Ik heb zeker 3 torx sets maar met niet 1 kom ik bij die schroefjes om de fan eruit te draaien. Ik wil m eigenlijk eens schoonmaken van binnen...
TonD
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 71
Subject:

· 
Posted: 15.02.2016 - 09:30  ·  #74
het blijven zorgenkindjes die standkachels. ik had voor twee jaar terug wel een dealer destijds die de kachel op de werkbank open maakte en de kapoote onderdelen verving. de kachel heeft het toen ging die binnen een jaar weer stuk. Martin (MMTS) heeft de kachel vorig jaar januari gerepareerd en nieuwe onderdelen in gezet. in de wetenschap dat ik de kachel vaak moest gebruiken heb ik dat denk ik te vaak gedaan, vorige week gaf die weer de geest. afgelopen maandag bij Martin geweest en gelukkig had hij nog wat reserve onderdelen in een doos onder de werkbank liggen en kon de kachel gerepareerd worden. defecte rotor en allemaal aanslag en ander ongemak. ik ben niet technisch genoeg om precies aan te geven wat er aan mankeerde. maar alles teruggezet, starten maar geen kachel. wel draaien op de werkbank maar niet in de auto. balen. ook de brandstoftoevoer gecheckt en zekeringen en net voordat we het wilden opgeven, toch maar even uitlezen. blijken er nog twee storingen in te staan. deze gereset en als een straaljager die kachel. dan nieuwe olie erop met BG en in de tank een blikje BG (alleen de inhoud) ff alles nalopen en dit weekeind met de sneeuw hier was het weer feest. wat een luxe. Met dank aan Martin die weer een prima klus heeft gedaan. op naar de volgende 15K.
swfb
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 25.12.2016 - 23:19  ·  #75
Mijn ouders rijden met een 2003 Xc70 D5 en de standkachel wil niet werken.
Onderstaande foutcode komt naar voren en eerder in dit topic kwam ik tegen dat de ventilator los zou kunnen liggen.

Echter, als we de kachel opstarten (met draaiende auto) dan begint deze wel te loeien.
Er komt rook uit de uitlaat en tevens even wat warmte.
Hij lijkt dus in ieder geval een poging te doen om op te starten / te branden.
Ook is er een aanzienlijke luchtstroom waardoor naar mijn idee de ventilator ook werkt.

Wat zou nog meer de oorzaak kunnen zijn van het niet doorstarten/ lopen vd kachel?

Selected quotes for multi-quoting:   0