Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 
 
 
 
 
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2781
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 26.12.2016 - 02:38  ·  #76
Drukbalans die niet goed/te veel brandstof.
Foutcode heeft betrekking op ventilator...
bouwsky
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 26.12.2016 - 08:53  ·  #77
Quote door swfb

Mijn ouders rijden met een 2003 Xc70 D5 en de standkachel wil niet werken.
Onderstaande foutcode komt naar voren en eerder in dit topic kwam ik tegen dat de ventilator los zou kunnen liggen.

Echter, als we de kachel opstarten (met draaiende auto) dan begint deze wel te loeien.
Er komt rook uit de uitlaat en tevens even wat warmte.
Hij lijkt dus in ieder geval een poging te doen om op te starten / te branden.
Ook is er een aanzienlijke luchtstroom waardoor naar mijn idee de ventilator ook werkt.

Wat zou nog meer de oorzaak kunnen zijn van het niet doorstarten/ lopen vd kachel?




Je hebt vida dan kun je ook de de parameters in Vida goed bekijken zoals in onderstaand plaatjes die verteld je veel meer over de werking

Die storing die jij hebt is idd van de ventilator die had ik ook. Bij mij was het toen kortsluiting.
Maar als jij zegt dat hij nu wel blaast dan doet hij nu wel.
De ventilator neemt bij mij en waarschijnlijk bij jou ook ook een rotor in de verbrandingskamer mee.
En die wil wel vaak losgaan en dan heb je gewoon de airflow die je ziet wel.
Maar ik zou eerst eens het proces in vida bekijken of er iets gebeurt.

De ventilator fout eerst maar wissen en kijken of hij niet terug komt, anders moet je daar toch iets aan repareren of vervangen.
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 26.12.2016 - 10:37  ·  #78
Ik ga er morgen nog eens mee aan de gang en zal proberen hetzelfde overzicht te creëeren.
De foutcodes had ik inderdaad gewist en die van de ventilator komt direct weer terug.

Wellicht geeft dat meer duidelijkheid over de drukregelaar of ventilator.
Dan kan ik onderdelen bestellen en de kachel 1x loshalen ipv meerdere keren.
bouwsky
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 27.12.2016 - 08:34  ·  #79
Quote door swfb

Ik ga er morgen nog eens mee aan de gang en zal proberen hetzelfde overzicht te creëeren.
De foutcodes had ik inderdaad gewist en die van de ventilator komt direct weer terug.

Wellicht geeft dat meer duidelijkheid over de drukregelaar of ventilator.
Dan kan ik onderdelen bestellen en de kachel 1x loshalen ipv meerdere keren.


Word denk ik toch wel snel twee keer de bumper eraf en de kachel uit elkaar.
De standkachel word waarschijnlijk gelijk uitgezet als de computer de ventilator fout ziet.Ikben wel benieuwd naar de toeren die de ventilator draait bij jou.

Een nieuwe ventilator koste in mijn geval zo'n 350 euro eer hij hier is.
Ik heb een 2dehands gekocht maar die lijkt ook niet goed te zijn , erg hard draait hij niet rond .iig niet de ideale snelheid volgens Vida. Waarschijnlijk om deze reden doet mijn SK het ook steeds niet goed.

Waarschijnlijk ligt het enkel aan de lagers van de ventilator die stroef lopen.

De ventilator kan met enig beleid wel uit elkaar gehaald worden en de 2 lagertjes kosten maar 2,50 per stuk bij conrad.Ben je misschien voor 10 euro klaar ! Het proberen waard lijkt mij...gerefurbished is beter dan een oud gammel ding.
Zelf heb ik ze vandaag ook besteld.Als jij nou even meeduimt.....

De standkachel zelf is goed uit elkaar te halen als hij nog aan de auto vastzit.
Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met koelvloeistof slangen dicht te knijpen ,morsen etc.Ook kun je hem blijven testen in Vida.
De brander met de ventilator zit enkel geschoven in de body van de standkachel.
Als je de gloeispiraal eruit gedraait hebt dan kan het hele verhaal eruit.

Waarschijnlijk trek je hem er niet zomaar uit maar als je de drie schroeven van de deksel gebruikt en een grote platte schroevedraaier met hamer dan tik je hem met beleid wel omhoog.

Ik zou wel eerst even met een merkstift even aftekenen hoe hij zat, anders zit je later met het in elkaar zetten met de uitlijning van het gat van de gloeispiraal.
Gloeispiraal kun je testen door hem rechtstreeks op een accu te zetten of in vida.

Drukbalans schijn je te kunnen controleren door de brandstofpomp aan te sturen en dan te kijken of hij aan de bovenkant niet lekt.Alleen richting de vernevelaar mag dat... (Correct me if i'm Wrong)
Drukbalans is ook niet zo schofterig duur als een nieuw (simpel) ventilatortje.
Vergeet uiteindelijk ook niet de rotor weer met Loctite vast te zetten ,die wil wel eens los gaan.

Bij mij zat daarnaast ook nog de benzineslang naar de kachel verstopt dus die zou ik ook controleren via vida benzinepomp aan te sturen.
Ook was het nodig om de benzinepomp zelf ook weer even wat enthousiaster te maken met wat tikjes met een hamer.

Voor het aansturen van de componenten in vida moet je dit aanklikken .... koste mij ook een tijdje voordat dat duidelijk werd.



Dit zijn zo'n beetje de dingen waar ik tegen aanliep vorige week dus ik hoop dat je er iets aan hebt.
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 27.12.2016 - 15:59  ·  #80
Vandaag conform de tips nog een keer de auto aan de laptop gehangen.

Wat opviel was dat bij de test van de ventilator er een 0 meting naar voren kwam.
De ventilator was wel te horen maar volgens de software stond stil.



In het volgende scherm geeft de ventilator wel een toerental af.
Ideaal 8000, werkelijk gemeten 1100.

Duidelijk dus dat het met de ventilator niet goed is maar ik begrijp nog niet waar het verschil in toeren registratie vandaan komt.

Wel ben ik benieuwd naar de revisie met de lagers!
Zou mooi zijn als dat lukt.

bouwsky
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 27.12.2016 - 17:03  ·  #81
Waarschijnlijk zit hij zo goed als vast . Ik was al ontevreden met mijn 6300 toeren!
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 27.12.2016 - 18:09  ·  #82
Ja de snelheid is er wel uit!

Ik ben daarom ook zeker benieuw naar je revisie poging.
Als dat gaat trek ik het geheel ook uit elkaar!

Al een idee wanneer je de poging gaat doen?
bouwsky
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 28.12.2016 - 09:56  ·  #83
De twee ventilators liggen al uit elkaar.

Maar het word denk ik pas vlak na na de jaarwisseling.
Lagers komen morgen of overmorgen pas binnen.

Het is wel dat mijn twee ventilators inwendig met elkaar verschillen met compleet andere type lagers.
bouwsky
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 01.01.2017 - 09:47  ·  #84
Het is gelukt 1 van de 2 doet het en het rpm is nu goed.

Het is wel even prutsen als je het voor de eerste keer doet maar het werkt dus wel.

1 van de twee was ook echt wel stuk en deed ook vooraf ook al helemaal niets.
Die was ook een beetje zwart geblakerd aan de binnenkant en ook waren sommige soldeerpunten los.

Maar in beide gevallen waren de lagers zelf wel goed te vervangen en pasten de nieuwe lagers ook perfect in de ventilator.
In jouwn geval verwacht ik dan ook zeker dat het lukt.Ik zou hem alleen nu niet meer teveel laten draaien anders brand hij helemaal door.

Ook niet onbelangrijk mijn standkachel doet het (tot nu toe) ook weer! :D
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 01.01.2017 - 19:11  ·  #85
Quote door bouwsky

Het is gelukt 1 van de 2 doet het en het rpm is nu goed.

Het is wel even prutsen als je het voor de eerste keer doet maar het werkt dus wel.

1 van de twee was ook echt wel stuk en deed ook vooraf ook al helemaal niets.
Die was ook een beetje zwart geblakerd aan de binnenkant en ook waren sommige soldeerpunten los.

Maar in beide gevallen waren de lagers zelf wel goed te vervangen en pasten de nieuwe lagers ook perfect in de ventilator.
In jouwn geval verwacht ik dan ook zeker dat het lukt.Ik zou hem alleen nu niet meer teveel laten draaien anders brand hij helemaal door.

Ook niet onbelangrijk mijn standkachel doet het (tot nu toe) ook weer! :D



Goed nieuws! Heb je voor mij de Conrad artikelnummers? Of de maatvoeringen vd lagers.
Dan ga ik ze ook bestellen en binnenkort de boel uit elkaar halen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 01.01.2017 - 19:14  ·  #86
Zou handig zijn om deze informatie dan in deze topic te plaatsen.
Eventueel icm artikelnr's en bijv voor welke standkachel geschikt.
bouwsky
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 01.01.2017 - 22:54  ·  #87
Quote door hermanusb

Zou handig zijn om deze informatie dan in deze topic te plaatsen.
Eventueel icm artikelnr's en bijv voor welke standkachel geschikt.


Ik had het bewust niet gedaan omdat ik twee inwendig verschillende ventilators had.
Heb zelf de Ardic 912b

1 daarvan komt uit mijn eigen Volvo en dat is net als de jouwe een benzine uit 5-2001. Deze versie ging het gemakkelijkste uit elkaar maar heeft 2 verschillend lagers.
Bij Hermanusb gaat het dan waarschijnlijk om de bovenstaande 2 lagers op de factuur hieronder.



De andere ventilator had ik 2 weken geleden gekocht van 1-wiel dus ik heb geen idee bij welke versie SK diesel of benzine en uit welk jaar die komt.
Daar gingen twee identieke lagers in de 624 2Z.

Als je hem eerst uit elkaar haalt zie je of er misschien meer aan mankeert.
Maar als hij wel draait maar slecht of te langzaam dan valt hij vast wel te fixen.
ik denk dat velen dezelfde hebben als te zien in de eerste pagina van dit topic te zien is in het plaatje van Vida.
De lagertjes hebben kleine letters/nummers erin gestanst dus ook via die weg weer te googlen bij andere aanbieders.Conrad is duits en kost je 1 dag extra over de post.

Ik zal morgen wel even wat foto's posten.
bouwsky
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 04.01.2017 - 13:30  ·  #88
door de drukte ietsjes later geworden maar hier enkele foto's.
De ventilator



hoedje er even af trekken




Met een M4 boutje draai je de verdikking los van het asje





De grootste uitdaging ligt in het verwijderen van de oude lagers. Je moet er iets onder krijgen en dan kun je hem wel van de as tikken.Je ziet mij hier werken met een doorgeslepen ringetje deze was ergens niet sterk genoeg.
Later vond ik een klein breekijzertje die er ook onder paste alleen hadheb ik daar niet een foto van.
Maar even kijken wat je in de schuur kan vinden wat je daarvoor goed kunt gebruiken.
De nieuwe asjes eropzetten is zo klaar. meet even van te voren op hoe ver ze erop moeten anders schuif je ze misschien te ver op de as.

kijk ook even hoe de magneten in de behuizing zit , die zitten soms geklemd en kunnen er dan uitkomen. Niet iets ingewikkeld gewoon weer terugklemmen met het klipje.

Succes!
bouwsky
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 04.01.2017 - 13:54  ·  #89
Deze foto miste nog in de post... Met een M4 boutje draai je de verdikking los van het asje
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 11.02.2017 - 19:04  ·  #90
Vandaag hebben we ook de lagers vervangen. De oude waren af en rammelde.
Het is wel een flink gekloot om dat motortje uit elkaar te halen.
Maar het vervangen is gelukt!

Helaas start de standkachel nu niet door. Mn laptop was leeg dus morgen eerst even resetten en dan nogmaals proberen.
De kachel slaat nu aan. Dan uit, en na een paar seconden weer aan. Dan komt hij op toeren en gaat weer uit.
Ik vermoed dat er nog ergens lucht in de brnadstoftoevoer zit.

Je foto's hebben ons wel zeer goed geholpen! Erg handig zo'n handleiding!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0